همشهری آنلاین: خروج گردشگری از حالت سنتی و در پیش گرفتن نوع مدرن آن در مازندران پای برخی تفریح‌ها را در این استان باز کرده که به نظر کارشناسان محیط زیست زنگ خطر را برای بخش‌هایی از مناطق بکر به صدا درآورده است.

تفریح‌های نوظهور گردشگری و تاثیرات آن بر محیط زیست مازندران

به گزارش ایرنا، سال‌های نه چندان دور نشستن زیر سایه درختان در جنگل و روشن کردن آتشی با چوب خشکیده درختان لذتی را برای مسافران و گردشگران به ارمغان می‌آورد که تکرار این حس برایشان لذت‌بخش‌تر از دیگر تفریحات در آن محیط بود اما این روزها تفریحات در مازندران جای خود را به تفریحات مدرن و به قولی ماجراجویانه همچون آفرود داده است که بدون تعیین خط مشی و چهارچوبی در محیط های بکر جنگلی استان اجرا می‌شود.

با باز شدن پای ماشین و موتور با لاستیک‌های سنگین و بزرگ به مناطق جنگلی مازندران برای تجربه لحظاتی لذت‌بخش بدون این که چهارچوب مشخصی داشته باشد به قیمت اثرات نامطلوب فرسایش شدید خاک و افزایش ریسک سیل‎خیزی، رشد نیافتن گیاه به ‎دلیل کوبیدگی خاک، آلودگی هوا و آلودگي صوتی و به‎دنبال آن مزاحمت و کاهش امنیت منطقه برای حیات وحش، از بین رفتن برخی حیوانات و مهاجرت اجباری برخی گونه‌ها تمام شده است.

بر اساس آمارهای رسمی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران 180 دفتر مسافرتی در استان فعالیت می‌کنند اما اطلاعات دقیق از برگزاری برنامه‌های آفرود در این استان وجود ندارد.

آرمان از آفرودبازانی که عنوان می‌کند بارها مسیرهای مختلف جنگل‌های مازندران را طی کرده است، گفت: تیم ماشین سواران گروه آفرود ما با ورود به جنگل، مسیرهای سخت را انتخاب می‌کند.

وی افزود: عبور از مسیرهای سخت‌گذر جنگلی حس بیشتر ماجراجویی را برای من و همراهم تلقین می‌کند.

آرمان در پاسخ به این پرسش که کدام ارگان یا نهادی برای آنها مسیر حرکت ماشین‌های آفرود در جنگل‌ها را مشخص می‌کند، گفت: مسافران و گردشگران علاقه‌مند به تجربه حس ماجراجویانه، دل به جنگل می‌زنند و در این مسیر گزینه پیشنهادی وجود ندارد.

وی که خود را در عین حال حامی طبیعت و محیط زیست می‌داند گفت: گروه آفرودباز ما سعی می‌کند با انتخاب مسیرهایی با کم‌ترین آسیب به جنگل و محیط زیست، این تفریح را تجربه کند.

وی که خود و تیمش را مبرا از زیر پا گذاشتن مسائل زیست محیطی در آفرود بازی می‌داند، افزود: جوانان و آنانی که جدید وارد این عرصه شده‌اند، متهمان اصلی تخریب محیط زیست در این وادی هستند.

  • آزاد بودن تجربه‌های ماجراجویانه گردشگری به هر قیمت نه

بهمن آقایی از فعالان بوم گردی و حوزه گردشگری در مازندران بر حفظ مسائل زیست محیطی در گردشگری تاکید دارد و گفت: برنامه گردشگری در این استان با استفاده از همان داشته‌های طبیعی و بکر آن و رعایت مسائل زیست محیطی می‌تواند تجربه‌های لذت‌بخشی را برای مسافران و گردشگران در استان فراهم کند.

وی افزود: ورود بی‌برنامه و فاقد چهارچوب هدفمند در تفریحات گردشگری در قالب تورهای آفرود و موتورسواری ضربه زننده به این بخش است.

آقایی اضافه کرد: برنامه‌های تفریحی مسافران بدون لحاظ کردن معیارهای زیست محیطی تنها برجا گذاشتن زخم ردپای چرخ خودروها بر پیکره طبیعت مازندران است.

وی از انجام آفرود با عنوان آزادگشت ذکر کرد و گفت: برنامه‌های تفریحی باید کنترل شده و با رعایت چهار چوب‌های حفظ محیط زیست انجام شود که متاسفانه رویه فعلی برخی آفرود بازان در استان خارج از این قوانین است.

  • گسترش تفریحات نوظهور گردشگری در مازندران افزایش آسیب‌های زیست محیطی

یک کارشناس مسئول زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست مازندران گفت: در سال‌های اخیر برخی از مردم ‎به فعالیت‌هایی نظیر آفرود (اتومبیلرانی در مسیرهای سخت و خارج از جاده) و موتورسواری در مناطق حفاظت ‎شده و مناطق جنگلی روی آورده‌اند که روند رو به رشدی نیز دارد.

روح الله اسماعیلی افزود: با برگزاری برنامه‌های آفرود طبیعت مازندران زیر چرخ خودروها و همچنین موتورها له می‌شود.

وی از فرسایش و کوبیدگی شدید خاک، افزایش ریسک سیل‎خیزی، رشد نیافتن گیاه به‎دلیل کوبیدگی خاک، ایجاد آلودگی هوا، آلودگی شدید صوتی، کاهش امنیت منطقه برای حیات وحش، از بین رفتن برخی از حیوانات و مهاجرت اجباری برخی گونه‌ها را به عنوان بخشی از اثرات مخرب زیست محیطی برگزاری این نوع فعالیت‌ها در مناطق جنگلی ذکر کرد.

این کارشناس محیط زیست مازندران گفت: به استناد اصل پنجاهم قانون اساسی و ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب سال 1353 هر عملی‌ که‌ موجب آلودگی‌ محیط ‌زیست‌ شود، ممنوع‌ است.

وی اضافه کرد: با اتکا به این قانون، فعالیت آفرود در مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست قابلیت اجرا ندارند و می‌بایست در خارج از مناطق چهارگانه، به‎صورت هدفمند، قانونمند و در مکان‎هایی که برای طبیعت و حیات‌وحش آسیب‎ جدی ندارد برگزار شود.

اسماعیلی با اشاره به این که انجام اینگونه برنامه‌ها باید از لحاظ زمانی و مکانی از یک سری ضوابط خاص برخوردار باشند، پیشنهاد کرد: دستگاه‎های متولی، پیست‌های مشخصی را برای برگزاری مسابقات آفرود در یک مکان مشخص در نظر بگیرند تا علاوه ‎بر متمرکز نمودن تاثیرات منفی این گونه فعالیت‌ها در یک مکان خاص و مدیریت بهینه پیامدهای آن، در بهره‌گیری از این نوع فعالیت‌های تفرجی نیز نقش داشته باشند.

وی گفت: در برخی کشورها سالانه درآمدهای هنگفتی از این محل دریافت می‌کنند اما رویکرد دوستداران طبیعت در دنیا و سازمان محیط زیست در خصوص تفرج در عرصه‌های طبیعی، طبیعت‎گردی نه گردشگری است.

این کارشناس محیط زیست مازندران ادامه داد: طبیعت‌گردی مسئولانه با ورود طبیعت گردان به عرصه‌های طبیعی باید طوری ساماندهی شود که آسیبی به عرصه‌های طبیعی وارد نشود.

وی افزود: اگر چه گردشگری توسعه و آبادانی جوامع محلی را به همراه دارد اما این نکته را هم نمی‎توان نادیده گرفت که گردشگری مانند یک چاقوی برنده که قانونمند نباشد خسارات جبران‎ناپذیری را به عرصه‌های طبیعی اعم از جنگلی و مرتعی وارد می‎کند.

  • تشکیل کمیته ساماندهی برنامه‌های آفرود در محیط زیست، علاج قبل از واقعه

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از علاقه‌های جدید گردشگران برای تجربه تفریحات مختلف در سفر به استان خبر داد و گفت: آفرود از جمله برنامه‌های تفریحی مورد علاقه گردشگران است که این روزها نیز طرفداران خاص خود را دارد.

مهران حسنی از آفرود به عنوان علاقه نوظهور تفریحی گردشگران و مسافران در این استان نام برد و گفت: هنوز سازمانی به عنوان متولی صدور برگزاری آفرود توسط دفاتر مسافرتی وجود ندارد و تنها برگزارکننده هستند.

وی با اشاره به این که آماری از تعداد دفاتر و آژانس‌های مسافرتی فعال مازندران در برگزاری تورهای آفرودی وجود ندارد، افزود: به دلیل مشخص نبودن چهارچوب و ضوابط خاص در برگزاری این برنامه‌ها، افراد و گروه‌های آفرود باز آزادانه فعالیت می‌کنند.

معاون گردشگری مازندران با قبول آسیب‌دیدگی محیط زیست استان بخاطر فعالیت آفرودها، ادامه داد: حذف و یا برچیدن این نوع فعالیت‌های تفریحی گردشگری در استان تنها پاک کردن صورت مساله است و باید راه‌حلی برای آن تدبیر کرد.

وی که نبود کمیته و کارگروهی برای ساماندهی فعالیت های آفرود در مناطق جنگلی و محیط زیست استان را ضعف پیش رو برای گردشگری دانست و افزود: کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های متولی و مرتبط از جمله استانداری، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و محیط زیست با تعیین مکان‌ها و مسیرهای مشخص برای برگزاری آفرود می‌تواند در کاهش آسیب‌های زیست محیطی تاثیرگذار باشند.

حسنی تاکید کرد: برای حادتر نشدن این آسیب زیست محیطی باید برای تشکیل چنین مجموعه‌ای هر چه زودتر اقدام شود تا سرنوشت فعالیت آفرودبازان در فضاهای جنگلی مازندران مشخص شود.

مازندران حدود 2میلیون و 400 هزار هکتار مساحت دارد که 70 درصد از این مساحت را عرصه منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و از این استان حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار جنگل است.

همچنین 24 پارک و تفرجگاه جنگلی با مساحت 9 هزار و 560 هکتار در حوزه منابع طبیعی استان مازندران ـ ساری و 33 پارک با مساحت هفت هزار و 496 هکتار در حوزه منابع طبیعی استان مازندران ـ نوشهر قرار دارد.

کد خبر 384616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha