اسدالله افلاکی: وزیر جهادکشاورزی طی حکمی مجری طرح ملی آبخیزداری و مجری مقابله با بیابانزایی و مقابله با گرد‌وغبار را منصوب کرد.

اين دو انتصاب از آن رو درخور تامل است كه محمود حجتي در تصميمي دور از انتظار فعاليت‌هاي آبخيزداري و مقابله با گردوغبار را كه جزو وظايف لاينفك سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخيزداري كشور است از اين سازمان منفك و به وزارت جهادكشاورزي منتقل كرد تا بدين‌ترتيب بخش عمده اعتبارات اين سازمان رو به اضمحلال را به اين وزارتخانه اختصاص دهد. اكنون ديگر سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخيزداري از آبخيزداري كه وظيفه قانوني اين سازمان بود تنها عنوان آبخيزداري را يدك مي‌كشد.

حذف آبخيزداري از وظايف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور كه از چند‌ماه پيش در برخي محافل منابع طبيعي زمزمه مي‌شد سرانجام در جلسه 2آبان‌ماه وزير جهادكشاورزي با مديران ارشد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كه در محل وزارتخانه برگزار شد و مديران كل منابع طبيعي سراسر كشور نيز درآن حضور داشتند از سوي محمود حجتي اعلام شد. وزير جهادكشاورزي در همان جلسه از تعيين مجري طرح ملي آبخيزداري و مجري مقابله با بيابانزايي خبر داد. در پي اين تصميم و پس از آنكه حكم مجري طرح ملي آبخيزداري با توشيح اين وزير رسانه‌اي شد شماري از مديران و كارشناسان مياني سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري در تماس‌هاي متعدد با گروه زيست‌بوم همشهري خواستار اطلاع‌رساني در اين زمينه شدند. آنها با اعلام اينكه اين تصميم مغاير با منافع ملي و مصالح منابع طبيعي است خواستار لغو اين طرح شدند.

  • تجزيه سازماني با 90سال قدمت

دكتر هادي كيادليري، رئيس دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي واحد علوم و تحقيقات در گفت‌وگو با همشهري با اعلام اينكه اين تصميم وزير جهادكشاورزي جز تضعيف و تجزيه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور ثمر ديگري ندارد، گفت: از نمايندگان مجلس به‌ويژه نمايندگان كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس انتظار مي‌رود با پيگيري اين موضوع مانع بروز فاجعه در منابع طبيعي كشور شوند.

اين عضو هيأت علمي، تصميم حجتي مبني بر منفك كردن وظايف جدانشدني آبخيزداري و مقابله با گردوغبار از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور را حركتي خطرناك براي منابع طبيعي كشور عنوان كرد و گفت: اجراي اين تصميم استقلال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري را از بين مي‌برد و زمينه تجزيه و فروپاشي اين سازمان را فراهم مي‌كند. به گفته وي، حجتي با اجراي اين تصميم در حالي 90درصد بودجه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري را به وزارت جهادكشاورزي منتقل مي‌كند كه اين سازمان بيش از هر زمان ديگري براي مقابله با انواع بحران‌هايي كه دامنگير منابع طبيعي كشور به‌ويژه جنگل‌ها و مراتع شده نيازمند افزايش اعتبار است. او مي‌گويد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري بنا به وظيفه حاكميتي خود متولي صيانت از 135ميليون هكتار از اراضي ملي و طبيعي كشور است و براثر ضعف ساختار اين سازمان و نبود اعتبارات، هر روز آفتي جديد دامنگير رويشگاه‌هاي جنگلي مي‌شود علاوه براين، حذف اعتبارات اين سازمان به زمين‌خواري، جنگل‌تراشي و تجاوز به عرصه‌هاي ملي و طبيعي در سراسر كشور دامن مي‌زند.

  • تصميمي فاقد توجيه فني وكارشناسي

وي كه رياست علمي جنگلباني ايران را نيز برعهده دارد، افزود: وزير جهادكشاورزي در حالي با منفك كردن بخش آبخيزداري و گردوغبار، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري را با چالش‌هاي جدي مواجه مي‌كند كه اتحاديه انجمن‌هاي منابع طبيعي ومحيط‌زيست ايران كه بزرگ‌ترين و درعين حال معتبرترين نهاد غيردولتي در حوزه منابع طبيعي كشور است 23مهرماه امسال با هدف رفع معضلات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور، همايش ملي «بررسي ساختار تشكيلاتي مديريت منابع طبيعي و محيط‌زيست ايران» را با حضور صاحب‌نظران، استادان دانشگاه و چهره‌هاي شاخص منابع طبيعي برگزار كرد و طي آن نسبت به وضعيت بحراني منابع طبيعي و محيط‌زيست كشور هشدار داد.

به گفته كيادليري، بزرگ‌ترين مطالبه اين همايش ملي، در شرايطي كه كشور با انواع بحران‌ها و معضلات محيط‌زيستي مواجه است تقويت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور و ارتقاي جايگاه اين سازمان در ساختار تشكيلاتي كشور بود، اما وزير جهادكشاورزي كمتر از 10روز پس از برگزاري اين همايش و برخلاف انتظار همه متخصصان و صاحب‌نظران با جدا كردن بخش آبخيزداري و گردو‌غبار كه جزو وظايف لاينفك اين سازمان است بزرگ‌ترين ضربه را به ساختار اين سازمان وارد كرد. نكته در خور تامل آنكه مديران ارشد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كه انتظار مي‌رفت با تذكر و انتقاد خسارات جبران‌ناپذير اين طرح را به وزير كشاورزي گوشزد كنند در مقابل اين تصميم سكوت اختيار كردند.

رئيس دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي با وارد دانستن ايرادات فني و كارشناسي به اين تصميم وزير جهادكشاورزي خاطرنشان كرد: وزير جهادكشاورزي در شرايطي بودجه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور را به وزارت جهادكشاورزي منتقل كرده است كه اين سازمان در بدترين شرايط از نظر اعتبار قرار دارد. نكته در خور تامل اينكه وزير از يك سو، حدود 90درصد بودجه سازمان جنگل‌ها را از اين سازمان گرفته و ازسوي ديگر مجري طرح آبخيزداري را خود انتخاب كرده است كه اين برخلاف وظايف تعريف شده براي سازمان جنگل‌هاست. چطور ممكن است كه وظيفه تعريف شده‌اي را كه قانون براي سازمان جنگل‌ها تعيين كرده ازاين سازمان سلب كرد؟

كيادليري با تأكيد براينكه خساراتي كه از جداسازي وظيفه آبخيزداري و مقابله با گردوغبار برسازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور وارد مي‌شود در طول 90سالي كه از عمر اين سازمان مي‌گذرد بي‌سابقه است، گفت: متخصصان و صاحب‌نظران دلسوز منابع طبيعي مدت‌هاست نسبت به تضعيف سازمان جنگل‌ها هشدار مي‌دهند و برهمين اساس خواستار تشكيل وزارت منابع طبيعي هستند تا تصميماتي از اين دست كه هيچ توجيه فني و كارشناسي ندارد، منابع طبيعي كشور را بيش از اين دچار چالش نكند.

  • وزير كشاورزي براي معضلات رها شده كشاورزي مجري تعيين كند

به گزارش همشهري، وزيرجهادكشاورزي در حالي با ورود به حوزه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري با حذف وظيفه آبخيزداري و مقابله با گردوغبار از اين سازمان براي 2حوزه مجري تعيين كرده است كه انتظار مي‌رفت با انتخاب مجرياني در بخش‌هاي رها شده كشاورزي ازجمله تعيين مجري براي مديريت و كاهش ضايعات بخش كشاورزي، تعيين مجري براي جلوگيري از آتش‌سوزي‌هاي ناشي از پس‌چر مزارع، تعيين مجري براي كاهش دام بيش ازحد مجاز در جنگل و مرتع و تعيين مجري براي اصلاح كشاورزي ناپايدار در اراضي شيبدار اقدام كند؛ معضلاتي كه در نبود مجري، به تخريب سرزمين دامن زده است.

کد خبر 386695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha