جواد افتاده: بسیاری از ما امروزه برای بیان احساسمان در زیست اپلیکیشن‌های موبایل و شبکه‌های اجتماعی آنلاین از شکلک‌ها یا همان Emoji‌ها استفاده می‌کنیم؛ موضوعی که گاهی در جامعه سنتی ما نیز به‌شدت مورد استفاده قرارمی‌گیرد زیرا هنوز تعارف‌ها، چهارچوب‌‌ها و فرهنگ کلی ما برای بیان احساس در قالب کلمات متنی یا صوتی وجود ندارد.

ایموجی

 به‌عبارتي، شكلك‌هايي كه در قالب تلگرام، پيامك و ديگر انواع چت‌ها به يكديگر ارسال مي‌كنيم شايد نشان‌دهنده ضعف ما در بيان احساسمان است. البته نبايد فراموش كنيم كه پلتفرم‌هاي جديد نيز ساختار راحت و جديدتري براي بيان احساسمان دارند اما نكته اين است كه اگر ما در بيان احساس ضعف نداشته باشيم و به راحتي آن را منتقل كنيم هيچ اشكالي ندارد كه شكل جديدي از آن در قالب شكلك‌ها يا گيف‌هاي تلگرامي ارائه كنيم.

اين موضوع مي‌تواند هم فرصت تلقي شود و هم تهديد! فرصت زماني است كه گاهي افراد به هيچ عنوان (به هر دليلي) با يكديگر مكالمه احساسي ندارند و ديده شده است كه از طريق همين اپليكيشن‌ها بسيار با يكديگر مهربان هستند و احساس واقعي خود را منتقل مي‌كنند. اما زماني تهديد تلقي مي‌شوند كه احساس غيرواقعي از طريق اين شكلك‌ها ارائه و باور شود! به‌عبارتي، در طراحي شكلك‌ها سعي شده است كه همه نوع حالات احساسي وجود داشته باشد تا افراد بتوانند آن را به يكديگر منتقل كنند. البته اين موضوع مي‌تواند براي افراد با ويژگي‌‌هاي اخلاقي گوناگون مناسب باشد؛ مثلا اگر من از كسي به هر دليلي ناراحت شوم در كلام هيچ‌وقت به او ناراحتي‌ام را اعلام نمي‌كنم اما در تلگرام، ناراحتي يا تعجبم را از حرف يا رفتار او از طريق اين شكلك‌ها ابراز مي‌كنم.

به بيان ساده، اگر شكلك‌هاي تلگرامي در ادامه يا كامل‌كننده بيان يا ابراز احساسمان باشد بسيار ابزار مناسبي است تا ما فردي متعادل و داراي رفتاري حرفه‌اي باشيم اما اگر ابزاري براي ساخت غيرواقعي از خود است در بلندمدت مي‌تواند در روابط اجتماعي ما مشكلات عديده‌اي ايجاد كند. هيچ‌وقت هم فراموش نكنيم كه تمام اين رسانه‌هاي جديد ابزار هستند و قرار نيست و نمي‌توانند جايگزين ارتباطات چهره به چهره شوند زيرا هنوز هم مؤثرترين نوع ارتباطات، ارتباطات چهره به چهره است.

اما به هرحال دنياي اين شكلك‌هاي محبوب، دنياي بزرگ و پيچيده‌اي شده است و هنوز ما تنها بخش كوچكي از كاربردها و تأثيرات اين نمادها را در زندگي ارتباطي خود ديده‌ايم. از اين‌رو هم بسياري از پژوهشگران حوزه روانشناسي، ارتباطات و زبان‌شناسي هم و غم خود را براي شناخت اين دنياي رمز آلود گذاشته‌اند. حتي پاي اين ايموجي‌ها به دنياي سينما هم كشيده شده و به‌تازگي انيميشني با عنوان The Emoji Movie(به كارگرداني آنتوني لئونديس) ساخته شده تا دنيا را از دريچه اين شكلك‌ها بنگرد و تلنگري براي استفاده مكرر و غيرواقعي آنها باشد.زيرا امروز هاليوود و صنعت سينما نقش جدي در شكل دادن فرهنگ و هويت ذهني افراد دارند تا بتوانند آن را هدايت كنند يا تغيير دهند و جالب است كه تم اصلي اين انيميشن كه هنوز در بسياري از كشورهاي جهان روي پرده سينماست، نگراني از بي‌احساس‌شدن ارتباطات با استفاده از ايموجي‌هاي تك‌بعدي و عاري از احساس است.

کد خبر 388330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha