سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

محمد باریکانی: امروز روز جهانی جهانگردی است و احیای دوباره پروژه ایران‌هراسی توسط آمریکا، عربستان و اسرائیل به مدد سیاست خارجی ۵سال گذشته دستگاه دیپلماسی، برجام، دعوت‌ مکرر رئیس‌جمهور در مجامع جهانی از گردشگران برای سفر به ایران، ورود مداوم گردشگران آمریکایی به کشور و تأکید رسانه‌های بین‌المللی بر قابلیت‌های گردشگری ایران، تبدیل به یک بازی شکست خورده شده است.

گردشگری

ديگر حتي امضاي 2 روز پيش ترامپ در ممانعت از ورود شهروندان 8كشور به آمريكا كه در مورد ايران گروه‌هاي فرهنگي و دانشجويان را شامل شده است و جواد ظريف وزير خارجه را بر آن داشتند تا در توييتر خود اين اقدام را توهين به شهروندان برجسته ايران بداند هم در موج جهاني علاقه براي سفر به ايران بي‌تأثير است.

مجمع جهاني اقتصاد چندي پيش در گزارش 2017خود با بررسي وضعيت امنيت در ۱۳۶ كشور جهان براي گردشگران و بازرگانان، نام ايران را در رديف ۸۷ كشورهاي امن جهان قرار داد و حتي شبكه جهاني سي‌ان‌ان نيز در گزارشي اعتراف كرد كه تهديدهاي ترامپ نتوانسته است در تصميم سرمايه‌گذاران اروپايي براي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران تأثير بگذارد.

  • ورود 6ميليون گردشگر خارجي تنها در 3ماه

به گزارش همشهري، از ابتداي سال جديد ميلادي تا پايان‌ماه مارس يعني در مدت 3‌ماه نخست سال ميلادي، تعداد گردشگران خارجي بازديد‌كننده از ايران 50درصد افزايش يافت و تعداد گردشگران ورودي به ايران تنها در مدت 3‌ماه به 6ميليون گردشگر رسيد. به اذعان سي ان ان ايران توانست پس از برجام با صنعت گردشگري به عرصه جهاني بازگردد و حتي به مقصدي ارزانقيمت و محبوب براي گردشگران جوان تبديل شود.

برنامه ايران براي جذب بيشتر گردشگر به كشور موجب شده است تا همكاري و هماهنگي خوبي بين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، وزارت خارجه و وزارت اطلاعات با هدف تسهيل ورود گردشگران خارجي به كشور و ارزآوري صنعت گردشگري براي افزايش اشتغال ايجاد شود. بدين‌ترتيب محدوديت‌هاي ورود گردشگران خارجي با پيگيري استراتژي لغو رواديد با كشورهاي هدف گردشگري ايران و برقراري دوباره پروازهاي مستقيم خطوط هواپيمايي اروپا ازجمله بريتيش ايرويز و لوفت هانزا برداشته شد و در پي همين همكاري‌ها بود كه صدور ويزا براي گردشگران خارجي به مقصد ايران در سفارتخانه‌هاي كشور تسهيل شد.

تلاش دولت براي دعوت از سرمايه‌گذاران خارجي با افزايش تقاضا براي سرمايه‌گذاري در ايجاد اماكن اقامتي به‌عنوان يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي صنعت گردشگري كشور نيز ادامه يافت و حتي به مرحله قرارداد نيز رسيد و برخي هتل‌هاي زنجيره‌اي بين‌المللي به‌منظور ايجاد فرصت اقامتي بيشتر براي گردشگران با مقامات دولتي و سازمان ميراث فرهنگي به تفاهم رسيدند. گروه‌هاي بهره‌بردار از هتل‌هاي ايران همچون گروه هتل‌هاي آكور فرانسه و گروه هتل‌هاي روتانا از امارات متحده عربي و سرمايه‌گذاران در صنعت هتل‌هاي ايران از كشور تركيه و گروه هتل‌هاي ايزي انگلستان به ايران آمدند وتفاهمنامه‌هاي ساخت يا بهره‌برداري از هتل‌ها را با سازمان ميراث فرهنگي و بخش خصوصي ايران امضا كردند.

  • كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي؛ مشكل گردشگران ورودي

ايران جذب بيش از 20ميليون گردشگر تا پايان سال 2020را در دستور كار دارد و بايد تا آن سال به درآمدزايي 25ميليارد دلاري از صنعت گردشگري رسيده باشد. اما مشكلات موجود در سيستم بانكي كه البته به‌دليل تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران ايجاد شد همچنان وجود دارد و امكان استفاده از كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي توسط گردشگران در كشور هنوز وجود ندارد. با اين حال مسئولين شبكه بانكي و دولت ايران همچنان در حال رايزني براي ايجاد امكان استفاده از شبكه بانكي جهاني در ايران هستند. فقدان امكان استفاده از كارت‌هاي بين‌المللي در شبكه بانكي ايران البته بيش از هر چيز صنعت گردشگري كشور و صنايع‌دستي ايراني را تهديد مي‌كند و گردشگران نمي‌توانند ارزآوري بيشتري از محل گردشگري براي ايران داشته باشند و امكان استفاده از تمامي خدمات گردشگري ايران و تزريق دلارهاي بيشتر به اين صنعت فراهم نيست. اين موضوعي است كه گردشگران خارجي بارها از آن به‌عنوان يك مشكل جدي يادكرده‌اند و دولت نيز درنظر دارد هرچه سريع‌تر اين مشكل را مرتفع كند.

سارا مگنيسن؛ يك گردشگر جوان سوئدي كه به‌دليل فقدان امكان استفاده از كارت اعتباري بين‌المللي در ايران در سفر به كشورمان با مشكل مالي مواجه شد و دوستان ايراني‌اش در سوئد مشكل مالي او را از طريق خانواده‌هاي خود در ايران مرتفع كردند، پيش‌تر به همشهري گفته بود كه ناتواني در استفاده از كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي در شبكه بانكي از مشكلات جدي گردشگران خارجي در ايران است.

به‌رغم آنكه دونالد ترامپ در آمريكا و بنيامين نتانياهو در اسرائيل و البته عادل الجبير وزير خارجه عربستان سعودي و محمدبن سلمان، وليعهد عربستان همين چند روز قبل در مجمع عمومي سازمان ملل تمام تلاش خود را براي احياي پروژه شكست خورده ايران هراسي صورت دادند اما مجمع جهاني اقتصاد در گزارش 2017خود ايران را در رديف امن‌ترين كشورهاي جهان براي گردشگران قرار داده و جايگاه كشورمان در رتبه بندي 136كشور جهان براي امنيت گردشگران و بازرگانان رتبه 87را به‌دست آورده است.

براساس گزارش مجمع جهاني اقتصاد، رنكينگ گردشگري ايران در بين 136كشور جهان رتبه 93را به‌خود اختصاص داده و گردشگري ايران توانسته است از سال 2015تا سه‌ماه نخست سال 2017با رشد 4درصدي مواجه شود.ايران همچنين در رقابت قيمت گردشگري بين 136كشور جهان رتبه نخست را به‌دست آورده و ارزان‌ترين مقصد گردشگري جهان شده است.

کد خبر 383475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha