دوشنبه 2 مهر 1397 | به روز شده: چند لحظه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
سه شنبه 29 آبان 1386 - 17:34:06 | کد مطلب: 37103 چاپ

آشنایی با شرکت کنترل ترافیک تهران

شهر > شهری - همشهری آنلاین:
شرکت کنترل ترافیک تهران یکی از زیر مجموعه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است که خدماتی را در زمینه سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند ارائه می‌دهد.

این شرکت از سال 1369 در قالب پروژه تأسیس شد و در سال 1371 به صورت شرکت سهامی خاص که تمامی سهام آن متعلق به شهرداری تهران است، آغاز به کار کرد.

آنچه در شرکت کنترل ترافیک تهران انجام می‌شود با محوریت مدیریت به هنگام ترافیک، استفاده از تکنولوژی روز مخابرات و الکترونیک، کنترل پیشرفته ترافیک با هدف استفاده بهینه از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ناوگان حمل‌و‌نقل متمرکز  شده است.

نمونه فعالیت‌های این شرکت را می‌توان در بسیاری از نقاط شهر دید. چراغ‌های راهنمایی شهر، کنترل هوشمند تقاطع‌ها و سیستم نظارت بر ترافیک معابر نمونه‌هایی از این فعالیت است.

اینکه بزرگراه صدر ترافیک سنگینی دارد یا در اتوبان نواب تصادفی رخ داده است را کسی نمی‌تواند از رادیو بشنود، مگر اینکه از دوربین‌های این شرکت استفاده کند.

این پارکومترهای هوشمند (pay & display) هم که نقل محافل شده‌اند،‌ زیرمجموعه این شرکت هستند. حتما با نام تونل رسالت هم آشنایید. هوشمندسازی این تونل هم یکی از پروژه‌های این شرکت بود.

ضمن اینکه شرکت کنترل ترافیک تهران بازوی اجرایی شهرداری تهران در توسعه شبکه فیبر نوری سطح شهر تهران است. در حال حاضر طول شبکه فیبرنوری سطح شهر تهران در حدود 220 کیلومتر است و قرار است طبق برنامه تا پایان سال 86 از مرز 350 کیلومتر بگذرد.

این بستر ارتباطی علاوه بر قابلیت استفاده برای برقراری ارتباط پرسرعت میان ساختمان‌ها و نهادهای مختلف شهرداری، می‌تواند به عنوان بستر ارتباطی قوی و پرسرعت برای سیستم‌های هوشمند حمل و نقل (ITS) و نیز سیستم‌های نظارت تصویری معابر سطح شهر تهران عمل کند.

سالن نظارت تلویزیونی

این سالن با هدف نظارت بر ترافیک بزرگراه‌ها، مبادی ورودی شهر، شریان‌های اصلی و میادین و تقاطع‌های حساس شهر با امکان کنترل 300 دوربین تلویزیونی طراحی شده است.

دوربین‌های مستقر در میدان‌ها، تقاطع‌ها و معابر و بزرگراه‌های مهم تهران، تصاویر تلویزیونی را به مرکز کنترل ترافیک تهران منتقل می‌کنند و مسئولان سالن نظارت با مشاهده مشکلات و نارسایی معابر، آن را به مسئولین ذیربط منتقل می‌کنند و از این راه به بهبود ترافیک و رفع مشکلات شهری کمک می‌کنند.

عمده‌ترین منابع دریافت پیام سالن نظارت عبارتند از: دوربین‌های فعال، پیام‌های بی‌سیم عوامل، مسئولان و گشت‌های بازرسی شرکت واحد اتوبوسرانی، پیام‌های تلفنی مرکز پیام راهنمایی و رانندگی، پیام‌های تلفنی و بی‌سیم مناطق بیست‌گانه شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و گشت‌های کنترل بزرگراه‌ها، پیام‌های گشت‌های بازرسی نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، تماس‌های تلفنی شهروندان، پیام‌های ارسالی توسط عوامل و مسئولین شرکت کنترل ترافیک تهران.

تاکنون 200 دوربین نظارت تصویری در شبکه معابر شهری نصب و راه‌اندازی شده و طبق برنامه قرار است این تعداد به مرز 300 دوربین در پایان سال 1386 برسد.

دیگر خدمات

استفاده از چراغ‌های راهنمایی هوشمند در سطح شهر سبب می‌شود دیگر لازم نباشد ماموران راهنمایی و رانندگی سر چهارراه‌ها بایستند تا چراغ‌ها را با توجه به ترافیک تغییر دهند.

اگر چراغ‌ها هوشمند شوند، از دور می‌توان زمان آنها را تنظیم کرد و تغییر داد. به همین دلیل تاکنون 330 چراغ از 2200 چراغ سطح شهر تهران هوشمند شده‌اند و تا پایان سال 86 این تعداد به 465 تقاطع می‌رسد.

نصب و راه‌اندازی تابلوهای متغیر خبری کهبه صورت لحظه‌ای سرعت مجاز را اعلام می‌کنند و تابلوهای کنترل باند در سطح معابر از دیگر اقدامات شرکت کنترل ترافیک است.

طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های هوشمند خط اتوبوسرانی سریع (BRT) که شامل طراحی و اجرای سامانه اطلاع‌رسانی ویژه مسافران در داخل اتوبوس و داخل ایستگاه با استفاده از GPS، استقرارسامانه مدیریت جامع ناوگان، تجهیز تقاط‌های مسیر BRT به چراغ‌های هوشمند برای تخصیص اولویت حرکت به ناوگان حمل ونقل عمومی، استقرار 17 دوربین نظارت تصویری در طول خط و اتصال آنها به مرکز مدیریت و کنترل محلی خط BRT  با استفاده از شبکه فیبرنوری، استقرار سامانه نرم‌افزاری ثبت وقایع و ارائه راهکارهای مؤثر در زمینه سیستم پرداخت الکترونیک و است نیز در این شرکت در حال انجام است.

در همین زمینه: