مهندس سعید مردای‌کیا، کارشناس محیط زیست: شما یک بطری پلاستیکی خالیِ آب‌میوه را در دست خود نگه داشته و با نگاهی کنجکاو به دنبال مخزن مخصوص ذخیره‌سازی پسماندهای خشک می‌گردید.

دوچرخه شماره ۸۷۷

ناگهان دستگاهي در گوشه‌اي از مرکز خريد مي‌بينيد که بيش‌تر شبيه يخچال است، اما برروي آن نوشته شده است «دستگاه خوددريافت پسماند خشک». پسماند بطري خود را از دريچه‌ي روي دستگاه به درون آن مي‌اندازيد و پس از لحظه‌اي رسيد شما از دستگاه خارج مي‌شود. به همين سادگي!

دستگاه‌هاي خوددريافت پسماند خشک که به آن‌ها «آر. وي. ام» نيز گفته مي‌شود96 سال پيش (سال 1921 ميلادي) در کشور آمريکا اختراع شد و اولين‌بار در دهه‌ي1950 ميلادي در کشور سوئد مورد استفاده قرار گرفت.

هدف از طراحي اين دستگاه‌هاي جالب، دريافت راحت و سريع انواع پسماندهاي خشک از شهروندان و ذخيره‌سازي آن‌ها براي ارسال به مراکز بازيافت است. از جمله مهم‌ترين پسماندهاي خشکي که اين دستگاه‌ها قبول مي‌کنند مي‌توان به بطري‌هاي پلاستيکي آب‌ميوه و آب معدني، بطري‌هاي شيشه‌اي و قوطي‌هاي آلومينيومي نوشابه اشاره کرد.

روش کار ساده است. پسماند مورد نظر را از دريچه روي بدنه دستگاه به داخل  مي‌اندازيد، بعد دوربين‌هاي موجود در داخل دستگاه پس از يک چرخش 360 درجه‌ي پسماند توسط تسمه‌نقاله‌ها، آن را بررسي و اسکن مي‌کنند تا از پسماندبودن و مجازبودن آن اطمينان حاصل کنند.

در مورد پسماند بطري‌هاي شيشه‌اي معمولاً به دليل امکان مصرف مجدد، دستگاه تنها آن‌ها را در کنار يکديگر مي چيند و ذخيره مي‌کند، ولي درمورد پسماند بطري‌هاي پلاستيکي و آلومينيومي ذخيره‌سازي معمولا پس از فشرده و کم حجم سازي آن‌ها انجام مي‌شود.

بسته به وزن يا تعداد پسماندهايي كه تحويل مي‌دهيد، قبض يا رسيدي توسط دستگاه چاپ و به شما ارائه مي‌شود. در شهر پکن (چين) شهروندان مي‌توانند با ارائه‌ي پسماند خشک به اين دستگاه‌ها بليت متروي خود را شارژ کنند.

در برخي از کشورها نيز مي‌توان از تخفيف در نظر گرفته شده بر روي رسيد اين دستگاه براي خريد از مرکز خريد يا فروشگاه‌هاي خاص استفاده کرد.

به‌تازگي برخي از مدارس ابتدايي کشور چين تعدادي از اين دستگاه‌ها را خريداري و نصب کرده‌اند. اين دستگاه‌ها پس از دريافت پسماند خشک دانش‌آموزان به آن‌ها سکه يا لوازم‌التحرير ارائه مي‌کنند و يا از آن‌ها مي‌پرسند که آيا مايلند مبلغ مورد نظر را به کودکان مناطق محروم اهدا کنند؟

شما هم دوست داريد در شهر خود چنين دستگاه‌هايي داشته باشيد؟

کد خبر 370680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha