سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

اصغر بادپر: حالا دست راستش شکسته و برای امتحان باید کسی همراه او باشد تا برایش بنویسد. پارسا را می‌گویم؛ هم‌کلاسی‌ام که هفته‌ی قبل از روی درخت افتاد پایین و دستش شکست.

عکس: زهره سلیمی

ما با هم بوديم. داشتيم مي‌گفتيم امسال نتوانستيم توت بخوريم. داشتيم به آخرين توت‌هايي که بر سرشاخه‌هاي بلند درختان تهران خودنمايي مي‌کردند، نگاه مي‌کرديم. آن‌قدر بالا بودند که  فقط دست گنجشک‌ها به آن‌ها مي‌رسيد. پارسا گفت كه من خيلي خوب از درخت بالا مي‌روم. راست مي‌گفت. خيلي زود بالا رفت، اما توت‌ها بالاتر بودند و او بالاتر رفت و ...

 

  • شاخه‌هاي شکسته...

امسال به لطف بارش‌هاي فصل بهار، توت‌ها پرآب و شيرين بودند. حتي درخت‌هاي توتي که در حاشيه‌هاي دورافتاده‌ي بزرگ‌راه‌‌ها، هميشه بي‌آبي مي‌کشيدند، امسال توت‌هاي پرآبي داشتند.

چيدن و خوردن توت از درخت‌ها لذتي دارد که سالي يک‌بار و در مدت کوتاهي اتفاق مي‌افتد و البته آن روز که دست پارسا شکست، ما دنبال همين تجربه‌ي تکراري بوديم.

پارسا وقتي افتاد، همراه خودش شاخه‌هاي زيادي از درخت را شکست و پايين آورد. زمين پر از شاخه‌هاي شکسته و برگ بود و پارسا لابه‌لاي آن‌ها افتاده بودو ما خيلي ترسيديم. آن روز وقتي در خانه ماجرا را تعريف کردم، خواهرم گفت که اگر دقت کني بيش‌تر سرشاخه‌هاي درختان توت شکسته است و به‌خصوص سرشاخه‌هاي پاييني که دست رهگذران به آن مي‌رسد.

 

  • نذر توت

قديمي‌ها نذر مي‌كردند و براي استفاده‌ي مردم درخت مي‌كاشتند. بسياري از اين درختان کهنسال توت هم‌، همين‌طورکاشته شده‌اند. مردم تهران قديم نذر توت مي‌کردند. با اين نگاه که توت شيريني که رايگان به دست رهگذران مي‌رسد باعث بخشش گناهان مي‌شود. حالا هربهار رهگذران به هواي همان توت‌هاي شيرين به درخت‌هاي توت مي‌آويزند و تصاوير آشنايي خلق مي‌کنند.

 

  • توت درخت مقاوم

درخت توت نسبت به آلودگي هوا مقاوم است و مثل درخت چنار از طريق روزنه‌هاي برگ‌هايش ذرات سرب پراكنده در هوا را جذب مي‌کند. اين نكته در آزمايش مغناطيس‌سنجي (مگنومتري) چند سال قبل هم معلوم شد. اين آزمايش به‌منظور شناخت ميزان آلودگي هواي مناطق مختلف پايتخت از روي برگ درختان اجرا شد و درخت توت يکي از بهترين گزينه‌ها بود.

اما درخت توت يک مشکل هم دارد؛ پس از هجوم سفيدبالک‌ها به تهران برخي از گياه‌شناسان اعلام کردند که اين درخت‌ها ميزبان اين حشرات شده‌اند و سفيدبالک‌ها را آفت درختان توت دانستند.

 

دوچرخه شماره ۸۷۹

عكس: تهران‌پرس

کد خبر 371994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha