مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو گونه از قارچ‌هایی که از درون معدنی بسیار سمی در مونتانا می‌رویند، در آزمایشگاه در کنار یکدیگر کشت داده شده‌اند

باکتری

تا از این ترکیب برای مقابله با مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده شود.

براساس گزارش ساينس الرت،  از تركيبات اين دو قارچ ماده‌اي به دست آمده كه مي‌تواند چهار نوع باكتري خانواده MRSA كه در برابر آنتي‌بيوتيك مقاوم شده‌اند را از بين ببرد.

اين تركيب شباهت زيادي به يكي از انواع آنتي‌بيوتيك‌هاي شناخته شده دارد،‌با اين تفاوت كه مي‌تواند با قدرتي بالا باكتري‌ها را نابود كند و قدرت آن در نابودي باكتري‌هاي سياه‌زخم و گلودرد به اثبات رسيده است.

اين دو گونه قارچ از معدن روباز مس بركلي در مونتانا كه عمقي برابر 540 متر دارد به دست آمده‌اند. اين گودال حاوي آبي با شدت اسيديته آبليمو و آلوده به ارسنيك است. اين مرداب مسموم به اندازه‌اي خطرناك است كه براي غازهاي مهاجر وحشي به دامي مرگبار تبديل شده‌است، غازهاي مهاجر بيخبر از آلودگي آب وارد مرداب مي‌شوند و تحت تاثير مس و ارسنيك موجود در آب جان خود را از دست مي‌دهند.

اما همه جانداران در اين دام مرگبار جانشان را از دست نمي‌دهند. گونه‌هايي از قارچ‌ها و باكتري‌ها در اين منطقه رشد و نمو دارند و محققان دانشگاه مونتانا طي دو دهه گذشته به بررسي تركيبات غيرعادي پرداخته‌اند كه توسط اين موجودات جان‌سخت توليد مي‌شوند. از آن زمان تا به امروز اين محققان موفق به شناسايي باكتري با قابليت ضد‌سرطاني شده‌اند كه تاكسوميسز آندرنا نام دارد. همچنين ارگانيزم‌هايي را در اين منطقه كشف كرده‌اند كه مي‌توانند مولكول‌هايي با ويژگي ضد التهابي يا ضد پيري را ايجاد كنند.

اين‌بار محققان دو گونه از قارچ‌هاي پنيسيليوم كه در اين منطقه رشد مي‌كنند را با يكديگر كشت دادند و پس از 6 روز در نهايت شگفتي مشاهده كردند اين ساكنان عجيب درياچه مرگ، در كنار يكديگر تركيبات جديدي توليد مي‌كنند كه هريك به صورت مجزا قادر به توليد آن نيستند.

ساختار مولكولي اين تركيب شباهت زيادي به آنتي‌بيوتيكي به نام ماكروليد‌ A دارد و محققان شاهد آن بودند كه تركيبات جديد كه بركليلاكتون ناميده مي‌شوند،‌ مي‌توانند به تعدادي از باكتري‌هاي مضر حمله كنند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين تركيب به شيوه‌اي متفاوت از ديگر آنتي‌بيوتيك‌ها به باكتري حمله مي‌كند زيرا برخلاف ديگر آنتي‌بيوتيك‌ها از قند و پيوند دوگانه برخوردار نيست.

بدون داشتن اين دو ويژگي، تركيبات جديد مي‌توانند چهار باكتري مقاوم در برابر آنتي‌بيوتيك‌ها كه همگي از خانواده MRSA هستند و همچنين باكتري‌هاي سياه‌زخم،‌گلودرد و باكتري كانديدا گلابراتا را از بين ببرند. هنوز عملكرد دقيق اين تركيبات جديد در از بين بردن باكتري‌ها مشخص نشده‌است،‌ اما دانشمندان اميدوارند با كمك آن بتوانند به مقابله با باكتري‌هاي مقاومي بپردازند كه انتظار مي‌رود در دهه‌هاي آينده جان ميليون‌ها انسان را بگيرند.

کد خبر 368857

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha