سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر نمی‌توانید آخرین باری که اسفنج آشپزخانه‌تان را عوض کرده‌اید به یاد آورید، با توجه به نتایج یک پژوهش جدید شاید زمان دور انداختن اسفنج قدیمی‌تان فرارسیده باشد.

SPONGE

به گزارش سی‌بی‌اس دانشمندان آلمانی در این پژوهش که یافته‌های آن در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است،

۲۸ نمونه به‌دست‌آمده از ۱۴ اسفنج استفاده‌شده متفاوت آشپزخانه را بررسی کردند و ۳۶۲ نوع باکتری متفاوت در آن‌ها یافتند.

این دانشمندان می‌گوید بر اساس این یافته‌ها اسفنج‌های آشپزخانه دارای تنوع میکروبی بیشتری از حدی است که تصور می‌شد و انواع باکتری‌های آن از توالت هم بیشتر است.

یافته‌های این پژوهشگران نشان داد که پنج گونه از شایع‌ترین ۱۰ گونه باکتری یافته شده در این اسفنج‌ها بالقوه می‌توانند برای انسان‌ها بیماری‌زا باشند.

آشپزخانه محیط مطلوبی برای رشد باکتری‌ها هستند، چراکه مواد غذایی در آن تهیه می‌شود و افرادی زیادی به آن رفت‌وآمد می‌کنند. خود اسفنج‌های آشپزخانه هم به علت گرم و مرطوب بودن و به جای ماندن ذرات غذایی روی آن‌ها محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند.

یکی از راه‌حل‌های مطرح برای رفع اسفنج‌ها با جوشاندنشان در آب یا داغ کردنشان در اجاق مایکروویو بوده است اما این بررسی نشان داد که این روش‌ها تأثیربخشی کاملی ندارند و فقط باکتری‌های اسفنج‌ها را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهند و تازه این نتایج در شرایط آزمایشگاهی به‌دست‌آمده است.

آزمایش این پژوهشگران بر روی اسفنج‌های آشپزخانه تازه خریده شده نشان داد که آن‌ها حاوی هیچ باکتری نیستند. بنابراین توصیه این دانشمندان این است که اسفنج‌های آشپزخانه هر هفته عوض شوند.

از طرف دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها نباید باعث وحشت‌زدگی شود.

آنان می‌گویند باکتری‌ها در همه جا حاضر هستند، بنابراین تعجبی ندارد که در آشپزخانه‌ها هم یافت شوند. این بررسی نشان داد که یکی از شایع‌ترین باکتری‌ها روی اسفنج‌ها باکتری‌های خانواده موراکسلا هستند. این باکتری‌ها در همه جا ازجمله روی پوست انسان وجود دارند، و ممکن است از دست افراد به اسفنج‌ها راه یافته باشد.

باکتری موراکسلا همچنین با بوی نامطبوعی ارتباط داده شده است که هنگامی در رختشوی‌خانه در ماشین‌های لباسشویی که درهایشان برای خشک شدن باز گذاشته شده است، ایجاد می‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد این باکتری در محیط‌های خانگی شایع باشد.

اما به‌هرحال باید دانست که وضعیت بد بهداشت آشپزخانه، به خصوص در موارد آماده کردن مواد غذایی نپخته مانند سالاد یا گوشت خام می‌تواند باعث انتقال عفونت‌ها شود. بنابراین همیشه باید دست‌ها را پیش از لمس مواد غذایی و بلا فاصله پس از کارکردن با گوشت خام شست تا از انتقال عفونت متقابل جلوگیری شود. پس از تهیه غذا باید همه ظرف‌ها، تخته‌های برش گوشت و سبزی‌ها و سایر سطوح را ضدعفونی کرد.

اسفنج‌هایی را هم که برای پاک کردن این وسایل و سطوح به کار می‌برید بهتر است به طور منظم عوض کنید تا اینکه سعی کنید با جوشاندن یا گذاشتن در اجاق مایکروویو آن‌ها را ضدعفونی کنید.

کد خبر 378636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha