همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی آمریکایی می‌گویند یک زن اهل این کشور به علت عفونتی که به همه ۲۶ آنتی‌بیوتیک در دسترس مقاوم بود در گذشته است و به این ترتیب نگرانی‌های جدیدی درباره ظهور ابرمیکروب‌های خطرناک برانگیخته می‌شود.

antibiotic

به گزارش خبرگزاری فرانسه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا اعلام کرد این زن که در دهه هفتم زندگی‌اش بود و در ماه سپتامبر در ایالت نوادا درگذشت، در این اواخر در به علت شکستگی استخوان ران در هند بستری شده بود.

علت مرگ این زن عفونت خونی به دنبال عفونت با باکتری‌های نادری به نام انتروباکتریاسه مقاوم به کارباپنم (CRE) بود که به همه آنتی‌بیوتیک‌ها در دسترس در آمریکا مقاوم است.

سویه خاصی از باکتری‌های CRE به نام کلبسیلا نومنیه از یکی از زخم‌های این بیمار در ماه اوت جدا شده بود.

هنوز روشن نیست که باکتری آلوده‌کننده این زن چگونه مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها را کسب کرده است.

کارشناسان می‌گویند این زن در طول دو سال گذشته در هند به علت شکستگی استخوان ران و مشکلات مفصل لگن به طور مکرر درمان شده بود که آخرین مورد آن در ماه ژوئن ۲۰۱۶ بود.

هنگامی‌که این باکتری در نوادا شناسایی شد، برای پیشگیری انتشار عفونت در بیمارستان، بیمار در اتاق ایزوله قرار داده شد.

آزمایش‌های پس از مرگ نشان داد که عفونت این زن ممکن بود به درمان با آنتی‌بیوتیک فوسفومایسین پاسخ دهد اما این دارو در آمریکا به تأیید نرسیده است.

پل هاسکیسون، پژوهشگر در دانشگاه استراتکلاید در اسکاتلند گفت که چند کشور اروپایی ازجمله بریتانیا مجوز استفاده داخل وریدی فوسفومایسین را در چنین مواردی می‌دهند.

او گفت: «این رویداد مهم است، زیرا ما شاهد افزایش شمار عفونت‌های با ابرمیکروب‌های مقاوم به داروها هستیم و این مورد یکی از نخستین موارد درباره باکتری کلبسیلا است که هیچ گزینه دارویی در اختیار کارکنان پزشکی نبود.»

سازمان جهانی بهداشت باکتری کلبسیلا نومونیه مقاوم به چند دارو را «تهدیدی فوری برای سلامت انسان» توصیف کرده است.

کد خبر 358733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha