دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

همشهری دو - محمدابراهیم یزدانی: گاهی پیش می‌آید که ما در جریان راه‌اندازی یک شغل یا فعالیت اقتصادی تصمیم می‌گیریم با کسی شراکت کنیم.

کیسه پول

در بسياري از موارد شراكت‌هاي ما مداوم مي‌شوند و ما با شريكان خودمان دوستاني صميمي و گاهي اوقات فاميل مي‌شويم. پس انتخاب يك شريك‌كاري مناسب و معتمد يك اصل مهم براي كساني است كه دوست دارند كار و اشتغال خود را بر پايه شراكت ساماندهي كنند. اين كار بسيار پيچيده و مديريت آن دشوار است ولي با اين حال، يك شراكت سالم و قانونمند مي‌تواند به هر دو طرف براي دستيابي به موفقيتي بيشتر و سريع‌تر از آنچه به تنهايي قادر به انجام آن بودند، كمك كند. بسياري از صاحبان كسب و كار، موفقيت خود را در گذر از مراحل سخت، مرهون شراكت با افراد مطمئن و معتمد مي‌دانند. اما اينكه چطور شريكي انتخاب كنيم كه آدمي امين و مطمئن باشد كه باعث حركت رو به جلوي كسب و كارمان شود نوعي مهارت فردي است كه بايد با آگاهي به آن دست پيدا كنيم.

  • شرايط را ترسيم كنيد

امام علي عليه‌السلام مي‌فرمايند: «التَّدْبيرُ قَبلَ العَملِ يُؤْمِنُكَ مِن النَّدَمِ؛ انديشيدن پيش از كار، تو را از پشيماني ايمن مي‌دارد». شما به‌عنوان آغاز‌كننده كار و فعاليت مدنظرتان، تمامي شرايط كار و مشكلاتي كه احتمالا پيش رو خواهيد داشت را براي شريك خود تشريح كنيد. اين كار شايد جسورانه به‌نظر برسد اما شما قطعا بايد از وضعيت مالي كسي كه مي‌خواهيد با او كسب‌و‌كاري را آغاز كنيد اطلاع داشته باشيد. بايد بدانيد آيا او به پرداخت حقوق فوري نيازمند است يا اينكه چقدر مي‌تواند در شرايط سخت و ركود دوام بياورد؟ كسي كه وضعيت مالي متزلزلي دارد ممكن است به قرباني كردن موفقيت طولاني‌مدت كسب‌و‌كار در مقابل سوددهي سريع، بيشتر متمايل باشد. بنابراين شما بايد تمامي اين اصول را در ابتداي همكاري مشترك خود لحاظ كنيد و با شريك مالي خود بدون درنظر گرفتن تعارفات نابجا، اين مسائل را مطرح كنيد. اين كار به شما كمك مي‌كند تا در ادامه مسير از مشكلات بسياري در امان باشيد.

  • عادات كاري مشابه داشته باشيد

هنگامي كه مي‌خواهيد همكاري مشتركتان را آغاز كنيد بايد اصول و برنامه شراكت خود را با هم قطعي ‌سازيد. ابتدا ميزان سهم شراكت را مشخص كنيد. بهترين نوع شراكت اين است كه طرفين سهم يكسان داشته باشند. پس از اين، عادات كاري خود را هم مشابه‌ سازيد و انتظارات و مسئوليت‌ها را تعيين كنيد. مثلا اگر شما از ساعت 6صبح تا 9شب كار ‌كنيد و شريك شما سوت‌زنان ساعت يك ظهر از راه برسد و ساعت 5عصر نيز قصد رفتن داشته باشد، مشكلات شما با شريكتان كم‌كم از راه مي‌رسد و قطعا در اين شراكت دچار تنش‌هايي خواهيد شد.

  • شريك شما بايد مكمل‌تان باشد

هرگز شريكي را كه دقيقا شبيه خودتان است انتخاب نكنيد. مهارت‌هاي شريك شما بايد مكمل مهارت‌هاي شما و نه شبيه آنها باشد. هدف نهايي اين است كه كسي را پيدا كنيد كه مهارت‌ها و استعدادهايش، به‌عنوان يك تيم، آنچه شما مي‌توانيد انجام دهيد را گسترش دهد. همه شركاي موفق مهارت‌هايي مكمل يكديگر دارند و مي‌توانند به توانايي‌هاي يكديگر تكيه كنند. البته از اين نكته غافل نشويد كه شريك خوب كسي است كه همراه واقعي شما از نظر اعتقادي، اخلاقي و اجتماعي باشد؛ مثلا فرض كنيد كه شريك شما به مسائل شرعي كسب و كار زياد حساس نباشد، همين موضوع مي‌تواند محل شكل‌گيري بسياري از اختلافات بين شما و شريك كاري‌تان باشد.

  • افق ديدتان را يكسان كنيد

اهداف و برنامه‌هاي بلندمدت مدنظر خودتان و چشم‌اندازي را كه دنبال آن هستيد براي شريك مالي خود شرح دهيد تا اگر اهداف و برنامه‌هاي وي به شما نزديك است با همديگر همراه شويد. همراهي يك شريك مالي در اهداف و چشم‌انداز‌هاي كاري‌اي كه شما مدنظر داريد يكي از رموز موفقيت كسب‌و‌كارهاي بزرگ است. پس مطمئن شويد آيا آينده‌اي كه شما در سر مي‌پرورانيد، در آرمان‌هاي شريكتان نيز جايي دارد يا آرمان‌هاي او با آنچه هدف شماست فاصله زيادي دارد!؟

  • ثابت قدم باشيد

هم شما و هم شريك مالي‌تان بايد بدانيد كه مسير شراكت يك مسير پرخطر و بلندمدت است؛ پس از همين الان يك خصيصه اخلاقي را بايد در تعاملات‌تان با او تقويت كنيد؛ يعني به يكديگر كمك كنيد كه با كوچك‌ترين شكست از ادامه مسير خسته نشويد و در اين راه مشوق يكديگر باشيد و پيشرفت‌هاي يكديگر را تشويق كنيد و از شكست‌ها به آساني بگذريد تا بتوانيد يك شراكت خوب داشته باشيد. انسان‌هاي بزرگ كه كارهاي بزرگ مي‌كنند در راه پيشروي به سمت اهدافشان، هميشه از سختي‌ها به‌آساني گذر مي‌كنند و در اين مسير ثبات قدم به خرج مي‌دهند؛ پس شما هم همين ابتداي شراكت كاري خود، اين روحيه را در خودتان و همكاران‌تان تقويت كنيد تا يك كسب‌و‌كار موفق داشته باشيد.

  • به شريك خود اعتماد كنيد

امام علي عليه‌السلام مي‌فرمايند: «بدترين مردم كسي است كه به سبب سوء‌ظني كه دارد به هيچ‌كس اعتماد نمي‌كند و ديگران نيز به سبب بدكرداري‌اش به او اعتماد نمي‌كنند». هر رابطه خوبي برپايه اعتماد شكل مي‌گيرد اما وقتي جيب‌ها و حساب‌هاي مالي نيز درگير رابطه مي‌شوند، وضع كمي پيچيده مي‌شود. اگر نمي‌توانيد به شريكتان آنقدر اعتماد كنيد كه فرزندتان را به او بسپاريد يا يك كليد از خانه‌تان را به او بدهيد، پس بهتر است از همين الان درگير شراكت با او نشويد زيرا اگر شما به شريكتان اعتماد نداشته باشيد تمامي مراودات كاري و مالي شما تحت‌الشعاع شك و ترديد قرار خواهد گرفت و انرژي بسياري بايد صرف كنيد تا هزينه‌هاي روحي و رواني اين‌شك‌وتريدها را بدهيد. بنابراين پيش از صرف وقت، پول و انرژي روي يك شراكت كاري جديد، مطمئن شويد كه اين نكات را مدنظر قرار داده‌ و در مورد هركدام به خوبي تحقيق كرده‌ايد و پاسخ‌هاي منطقي براي هر كدام را به‌دست آورده‌ايد.

کد خبر 341106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha