دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری دو - محمدابراهیم یزدانی: شب‌های قدر و ایام شهادت امیرالمؤمنین که تمام می‌شود، کم‌کم بوی عید همه جا را پر می‌کند.

تعطیلات

 عيد فطر، عيدي است كه در عين شادي با خودش بغض دلتنگي هم مي‌آورد؛ شادي به شكرانه يك ‌ماه عبوديت و بندگي و بغض از بابت دلتنگي براي لحظه‌هاي افطار و دعاهاي سحر و نواي الغوث‌الغوث بنده‌هاي مضطر و پشيمان. بعد از نماز عيد فطر وقتي به خانه برمي‌گرديم خيال‌مان راحت است كه 3روز تعطيلات در پيش داريم و احتمالا به‌خودمان وعده مي‌دهيم كه قرار است در اين چند روز حسابي از تعطيلات‌مان استفاده كنيم. اما كافي است كمي غفلت كنيم تا اين تعطيلات هم مثل برق و باد بگذرد و ما بمانيم و آه و حسرت از دست‌دادن فرصتي ديگر. به همين دليل در اين مطلب به شما چند پيشنهاد مي‌دهيم براي اينكه تلنگري باشد تا زودتر دست به‌كار شويد و برنامه‌هاي عيدتان را مشخص كنيد.

  • عيد الله اكبر!

پيامبر اكرم(ص): «چون صبح روز عيد فرا رسد خداوند فرشتگان را به همه شهرها بفرستد. پس در زمين فرود آيند و سر كوچه‌ها و گذرها بايستند و گويند:‌ اي امت محمد! به سوي پروردگار كريم [براي نماز عيد] بيرون شويد كه او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بيامرزد». عيد فطر يكي از 2عيد بزرگ اسلامي است كه مسلمانان روزه‌دار كه ماه رمضان را به روزه گذرانده و از خوردن و آشاميدن و بسياري از كارهاي مباح ديگر امتناع ورزيده‌‌اند، اكنون امر امساك و صوم از خوردن و آشاميدن از آنها برداشته شده و آنان اجر و پاداش خود را از خداوند مي‌‌طلبند‌. عيد فطر، روز بزرگي است كه بايد با انجام‌دادن اعمال و آداب اين عيد، قدر آن را بدانيم و به شكرانه نعمت يك‌ماه روزه‌داري به نماز بايستيم. انجام دادن كارهايي همچون خواندن نماز عيد فطر در اجتماع مومنين، پرداخت زكات فطريه، پوشيدن لباس نو و معطر ساختن خود و عيدي دادن و تبريك گفتن اين عيد بزرگ از اعمال تاكيد شده در اين روز است. پس، از اين فرصت -‌عيد فطر- براي انجام اعمال آن بهره ببريم و شكر‌گزار يك‌ماه روزه‌داري خودمان از خداوند باشيم.

  • استراحت خانوادگي!

تعطيلات 3-2 روزه عيد فطر است و تابستان و خانواده‌اي كه همه با هم در اوقات فراغت به‌سرمي‌برند. بنابراين الان بهترين فرصت براي برنامه‌ريزي يك سفر كوتاه‌مدت يا گردش‌هاي كوتاه درون شهري به همراه خانواده و فاميل است. فقط كافي است شما به افراد فاميل و اقوام پيشنهاد سفر و گردش بدهيد تا ببينيد آنها چگونه استقبال مي‌كنند. از اين فرصت كوتاه چندروزه براي جمع‌كردن خانواده و فاميل‌تان استفاده كنيد اما در اين ميان بايد نكته‌هايي را رعايت كنيد؛ اول اينكه بهتر است براي سفر، مناطق نزديك به شهرتان را درنظر بگيريد و مدت سفر را طولاني نكنيد تا خستگي سفر، هفته‌ كاري بعد از تعطيلات شما را تحت‌الشعاع قرار ندهد. دوم اينكه با توجه به تغييرات غذايي بعد از‌ ماه رمضان، در مصرف مواد غذايي در سفر و گردش‌ها مراقبت كنيد تا خيال‌تان از بابت بهداشت و سلامت هم راحت باشد.

  • به زندگي‌تان سرو سامان بدهيد

ممكن است در‌ ماه رمضان امسال كه روزه‌داري شما مصادف با روزهاي گرم و طولاني بوده است ترجيح داده باشيد بيشتر استراحت كنيد و در اين ميان، كارهاي مهمي انجام نشده باقي مانده باشند. اما اين چند روز تعطيلي و استراحت فرصت مناسبي است تا حتي برخي از كارهاي عقب افتاده محل كارتان را به پايان برسانيد يا به امور خانه رسيدگي كنيد. به سراغ باغچه و گلدان‌هاي خانه برويد و يك سر و ساماني به آنها بدهيد يا اگر تعميراتي در منزل داريد، آنها را انجام بدهيد. حتي مي‌توانيد اتومبيل‌تان را تميز و آب و روغن آن را تنظيم كنيد.كتابخانه قديمي‌تان را غافلگير كنيد و در روزهاي تعطيل به سراغ آن برويد و كتاب‌هاي نيمه‌تمام و خوانده نشده را براي مطالعه پيدا كنيد و قفسه كتاب‌هاي نيمه‌كاره را جدا كنيد تا بدانيد براي مطالعه بايد به سراغ كدام‌شان برويد. فرصت تعطيلات براي افرادي كه كارهاي پژوهشي عقب‌افتاده دارند مثل دانشجويان، زمان خوبي براي جبران است. پس از اين فرصت براي نگارش مقالات و پايان‌نامه‌هاي خودتان استفاده كنيد.

  • دلي به‌دست آور

امام صادق مي‌فرمايند: «هر كس به عيادت بيمار برود، 70 هزار فرشته او را مشايعت مي‌كنند و برايش آمرزش مي‌طلبند تا آنگاه كه به منزل خود برگردد.» فرصت تعطيلات عيد را غنيمت شمريد؛ براي عيادت از بيماران و ديدار با سالمندان يك برنامه جدي داشته باشيد و شادي عيد فطر خودتان را با اين افراد تقسيم كنيد. اگر خانواده شما از نعمت پدربزرگ و مادر بزرگ بهره‌مند است، حتما در تعطيلات يك وقت مناسب را براي ديدار و صله‌رحم با آنها اختصاص دهيد. البته از زيارت اهل قبور و شهدا هم غافل نشويد كه در اين شب و روز‌هاي خوب منتظر خيرات ما ولو به قدر يك فاتحه هستند. اگر هم بين دوستان و آشنايان شما كسي هست كه نسبت به فرد ديگري كدورت و ناراحتي دارد، از فرصت عيد بندگي بهره ببريد و به آنها كمك كنيد كه اين كدورت‌ها را از بين ببرند و صلح و صفا را در دل آنها جايگزين كنيد. مي‌توانيد با اعضاي فاميل يا دوستان‌تان يك‌مهماني مختصر ترتيب دهيد و لحظاتي خوش را در اين روز‌ها در كنار هم بگذرانيد. عيد فطر و دادن زكات فطريه، فرصت خوبي است تا به نيازمندان و فقرا هم كمك كنيد.

  • مشترك مورد نظر را جا بگذاريد

در اين چند روزي كه سركار نمي‌رويد و بقيه اعضاي خانواده هم در تعطيلات به‌سرمي‌برند سرتان را از توي موبايل‌ها بيرون بكشيد و بيشتر با هم باشيد تا با تلفن همراه‌تان. براي اينكه بتوانيد بقيه افراد خانواده را متقاعد كنيد كه از تنهايي و خلوت با موبايل‌هاي خود دل كنده و اوقات خوش دسته‌جمعي خانوادگي را تجربه كنند بايد پيشنهادهاي جذابي در آستين داشته باشيد؛ مثلا انجام دادن كارهاي متنوعي همچون ورزش گروهي مثل واليبال و كوهنوردي يا تماشاي دسته‌جمعي فيلم.

  • مراقب سلامتي‌تان باشيد

يك‌ماه روزه‌داري در نوع تغذيه و سبك استراحت شما تغييراتي ايجاد مي‌كند كه احتمالا بدن‌تان هم به اين شيوه جديد عادت كرده است. در روز عيد فطر و تعطيلات پس از آن دقت داشته باشيد كه پرخوري نكنيد. پيشنهاد مي‌كنيم در روز عيد فطر وعده‌هاي غذايي خودتان را تنها به صبحانه و يك عصرانه مختصر و در عين حال مغذي منحصر كنيد. علاوه بر اين از مصرف مايعات و ميوه غافل نشويد كه در تأمين انرژي شما پس از يك‌ماه روزه‌داري بسيار مفيد هستند. اگر قبل از‌ ماه مبارك رمضان مرتب ورزش و پياه‌روي مي‌كرديد، بعد از عيد فطر فرصت خوبي است براي اينكه آرام‌آرام به ورزش كردن بازگرديد. اگر شما هم ازجمله افرادي هستيد كه در‌ ماه رمضان برنامه خواب‌تان دستخوش تغييرات شده است، بايد از فرصت تعطيلات براي تغيير اين رويه استفاده كنيد، نه اينكه به بهانه تعطيلات شب‌ها دير بخوابيد و تا ظهر روز بعد در خواب به سر ببريد.

  • كار را تمام كن

حتما شما هم در‌ماه رمضان برنامه‌هاي ويژه معنوي‌اي براي خودتان درنظر گرفته بوديد كه ممكن است برخي از اين برنامه‌ها به پايان نرسيده باشد؛ مثلا ممكن است موفق نشده باشيد ختم قرآن‌تان را كامل كنيد و هنوز چند جزئي به پايان قرآن مانده باشد. اين چند روز تعطيلات عيد فطر فرصت خوبي براي تمام كردن كارهاي نيمه‌تمام ‌ماه مبارك رمضان است.

  • يك عيد تمام و كمال

عيد فطر يكي از بزرگ‌ترين اعياد ما مسلمانان است. قديم‌ترها پدربزرگ‌هاي ما در اين روز قرآن را بازمي‌كردند و از ميان ورق‌هاي آن، پول‌هاي متبرك را بيرون مي‌كشيدند و به همه افراد خانواده عيدي مي‌دادند. شما هم تصميم بگيريد در هر شرايط و موقعيت و نقشي كه هستيد براي شاد‌سازي‌ اين روز سهمي برعهده بگيريد؛ با خريد يك جعبه شيريني، درست كردن يك كيك داغ خانگي، گذاشتن يك گلدان گل تازه روي ميز خانه، عيدي‌دادن به بچه‌ها و پوشيدن لباس‌هاي نو و تميز و مرتب و تميزكردن خانه و سر زدن به بزرگ‌ترها و كوچك‌ترهاي فاميل. خلاصه اين هنر شماست كه ببينيد چطور مي‌توانيد سهم خودتان را به اين عيد بزرگ ادا كنيد.

کد خبر 339034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha