دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - محمدابراهیم یزدانی: زمانی که دانش‌آموز بودید احتمالا تابستان برایتان جذابیت زیادی داشت!

تابستان خود را  چگونه می‌گذرانید؟

شايد حتي تمام سال تحصيلي را برايش نقشه مي‌كشيديد كه تابستان بيايد و فلان كار را بكنيم، فلان چيز را ياد بگيريم و فلان جا هم برويم! اما ديگر در دوران دانشجويي از اين خبرها نيست. الان كه تابستان به نيمه‌هاي خودش نزديك مي‌شود و فرصت تعطيلات به سرعت در گذر است. اگر دانشجو باشيد و منتظر شروع ترم تحصيلي جديد، حتما بيشتر بايد به اين مقدار از فرصت باقيمانده تابستان، جدي‌تر فكر كنيد چون اين ساعت‌ها و روزها كه به‌راحتي مي‌گذرند، همان زمان فراغتي است كه در روزهاي درس و دانشگاه حسرتش را داشتيد و خواهيد داشت. اما مسئله اينجاست كه اگر از اين يك‌ماهي كه گذشت به خوبي استفاده نكرده‌ايد بهتر است به‌جاي هدر‌دادن بقيه تابستان به فكر استفاده از زمان اندك باقيمانده باشيد.

  • يك تصميم جدي!

اگر احساس مي‌كنيد به شرايطي رسيده‌ايد كه مي‌خواهيد ازدواج كنيد يا حداقل آمادگي روحي آن را داريد، يك تصميم جدي بگيريد و از فرصت تابستان براي پيش بردن مقدمات و اقدام به شناخت و پيدا كردن مورد مناسب استفاده كنيد. مثلا مي‌توانيد با كمك خانواده مراحل اوليه خواستگاري را در همين تابستان آغاز كنيد؛ چون مراحل اوليه زمان‌گير است و نياز به تمركز زيادي دارد كه شايد در سال تحصيلي موفق به انجام آن نشويد. اگر هنوز قصد ورود به مرحله خواستگاري را نداريد يا هنوز مورد مناسبي پيدا نكرده‌ايد، در زمان‌هاي خالي تابستان كتاب‌هايي را كه راجع به مسائل ازدواج و انتخاب همسر نگاشته‌شده‌اند را مطالعه كنيد. اگر عزم خودتان را جزم كرده‌ايد تا ازدواج كنيد؛ حتما در اين مدتي كه فراغ‌بال بيشتري داريد به سراغ يادگيري مهارت‌هاي فردي و ارتباطي و بالا بردن سطح آن برويد. اگر خانم هستيد بدنيست كه در اين فرصت باقيمانده از تابستان با فراگرفتن مهارت‌هاي آشپزي، خانه‌داري و... خودتان را براي زندگي مشترك آماده كنيد. فراگرفتن يك مهارت يا حرفه و پيداكردن شغل هم مي‌تواند از گام‌هاي اولي باشد كه آقا پسر‌ها براي ازدواج بايد انجام دهند.

  • ماهر شويد

تابستان فرصتي است تا برخي مهارت‌ها را كه در آينده به آنها نياز پيدا مي‌كنيد ياد بگيريد. اگر اهل تحقيق و پژوهش هستيد بد نيست؛ تا نرم‌افزار‌هاي پژوهشي همانند spss را ياد بگيريد. اگر اهل طراحي و گرافيك هستيد از فراگيري نرم‌افزار فتوشاپ كه اين روز‌ها بازار آن بسيار داغ است غافل نشويد. علاوه بر اينها با توجه به رشته تحصيلي‌تان مي‌توانيد به يادگيري نرم‌افزار‌هاي تخصصي رشته خودتان بپردازيد. مراكز مختلف ازجمله دانشگاه‌ها و پژوهشكده‌ها در امر يادگيري اين مهارت‌ها مي‌توانند به شما كمك كنند. اگر هم در آستانه نوشتن پايان‌نامه براي پايان دوره تحصيلات خود هستيد، در تابستان مي‌توانيد بر يادگيري اصول پايان‌نامه و مقاله‌نويسي متمركز شويد. شما براي يادگيري اين مهارت‌ها مي‌توانيد از استادان خودتان كمك بگيريد يا مقالات و فيلم‌هاي آموزشي در اين حوزه را مورد استفاده قرار دهيد. يادگيري زبان‌هاي خارجي، گذراندن دوره‌هاي مهارت‌افزايي براي آموزش زبان، ترم‌هاي تابستانه دانشگاهي، حفظ قرآن و... هم از ديگر كارهايي است كه مي‌تواند به شما كمك كند تا تابستان مفيدتري را پشت سر بگذاريد.

  • تجربه‌هاي جديد

هميشه در فرصت‌هايي كه كمي سرتان خلوت مي‌شود، مي‌توانيد به تجربه‌كردن كارهاي جديد فكر كنيد. فراغت تابستان براي اينكه يك كار و شغل خوب دست و پا كنيد فرصت بسيار مناسبي است. تجربياتي كه در دانشگاه ياد گرفته‌ايد را الان در ميدان عمل اجرا كنيد. در ايام تعطيلات مي‌توانيد يك پروژه تحقيقاتي و عملياتي جديد آغاز كنيد. مثلا اگر علاقه‌مند به گل و گياه هستيد، راه انداختن يك گلخانه كوچك در تابستان تجربه خوبي است يا اگر اهل قلم هستيد در اين فرصت، نوشتن را تجربه كنيد. فرصت‌هاي شغلي كه در تابستان تجربه مي‌كنيد مي‌توانند به شما كمك كنند تا جدي‌تر برخي تصميمات را دنبال كنيد؛ مثلا پسر‌ها با پيدا كردن يك شغل پاره‌وقت، به صورت جدي‌تر مي‌توانند به ازدواج فكر كنند. اگر اهل كارهاي جهادي هم هستيد، فرصت تابستان براي شما بهترين گزينه براي فعاليت جهادي است. شما مي‌توانيد با شركت در اردوهاي جهادي و تبليغي در عين كسب تجربه، خدمتي هم به محرومان و مستضعفان كرده باشيد. مشاوره تحصيلي به دانش‌آموزان، تدريس در پايگاه‌هاي تابستاني، نويسندگي در جرايد و... هم مي‌تواند ازجمله كارهايي باشد كه در اين فرصت تابستاني انجام دهيد.

  • به‌خودتان برسيد!

يك‌سال تحصيل و تلاش شايد شما را خسته كرده است و دوست داريد كه در تابستان يك استراحتي داشته باشيد. حداقل يك ورزش را دنبال كنيد و اگر مي‌توانيد به‌صورت حرفه‌اي وارد آن رشته ورزشي شويد. اگر يك رشته ورزشي را دنبال مي‌كرديد بر خودتان واجب كنيد كه دوباره آن رشته را از سر بگيريد. برنامه‌هاي ورزشي گروهي را ازدست ندهيد مثل كوهنوردي‌هاي دسته جمعي، پياده‌روي، فوتبال و... شما مي‌توانيد با تعدادي از دوستان خود دوره‌هاي صميمانه سير مطالعاتي راه بيندازيد. در اين صورت هم چند وقت يك‌بار دوستان‌تان را مي‌بينيد و هم اينكه به‌صورت دسته‌جمعي براي مطالعه كتاب‌ها اقدام مي‌كنيد و انگيزه مطالعه مي‌گيريد. برنامه‌ريزي كنيد و با دوستان خود يك سئانس از برنامه‌هاي سينما يا تئاتر محبوبتان را ببينيد و از اينكه در كنار دوستان‌تان هستيد لذت ببريد. سعي كنيد حتما بخشي از وقت‌تان را هم به ديدن مستندهاي علمي به‌خصوص در حوزه درسي و رشته تحصيلي‌تان اختصاص بدهيد. يك سفر تفريحي به جايي كه تا به حال نرفته‌ايد مي‌تواند حسن ختامي براي تعطيلات‌تان باشد و نشاط و انرژي زيادي براي آغاز سال تحصيلي جديد به شما بدهد.

کد خبر 340305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha