سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

معرفی کتاب نوجوان >‌ ...من و لیلی سرقفلی میز آخر را برای خودمان خریده‌ایم. این‌جوری هم کنار هم هستیم و هم فکر می‌کنیم آدم همیشه از آخر است که به اول می‌رسد...

دوچرخه شماره ۸۲۹

دوچرخه شماره ۸۲۹

 

داستان كوتاه، يكي از گونه‌هاي ادبي است كه طرفداران خاصي دارد. يعني مثل رمان و داستان بلند پرطرفدار نيست، ولي نوشتن داستان‌كوتاه هم كاري دشوار است.

كتاب «حكم خانم‌جون» هشت داستان كوتاه را دربر مي‌گيرد كه همگي با نثر و زباني ساده و صميمي نوشته شده است. پيش از اين چند داستان از اين مجموعه در صفحه‌هاي ادبي هفته‌نامه‌ي دوچرخه چاپ شده است.

نويسنده‌ي اين داستان‌ها «صديقه خسروي» است. اين كتاب تصويرهاي مكملي هم دارند كه اثر «غزل فتح‌الهي» است. ناشر كتاب حكم خانم‌جون شركت ايده‌پردازان فن و هنر (66467730) است. اين كتاب به قيمت هفت‌هزار تومان راهي بازار نشر شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۹

 

  • جادوي شهر جادو

روزهاي بين كريسمس و سال نو، روزهاي مرده‌اند؛ در اين‌روزها اشباح اين‌سو و آن‌سو مي‌روند و جادو درست زير سطح زندگي، بي‌صبرانه وول مي‌خورد.

اتفاق‌هاي زيادي مي‌تواند در روزهاي مرده بيفتد. وقايع «كتاب روزهاي مرده» در شهري قديمي و تاريك و خطرناك با زمين‌هايي يخ‌زده مي‌گذرد، در زمان و مكاني دور از ما؛ و روايت مسحوركننده‌اي است از قدرت، مبارزه و جادوهاي خطرناك.

اين رمان جادوگرانه را «ماركوس سدويك» نوشته و «آرزو احمي» ترجمه كرده است. انتشارات پيدايش (66401514) اين كتاب را در مجموعه‌ي «رمان‌هايي كه بايد خواند» در 384 صفحه و به قيمت 19هزار تومان منتشر كرده است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۹

 

  • داستان‌هايي از راه دور

روزي پدر به سفر مي‌رود، چون بازرگان است و بايد به جاهاي مختلف سر بزند. او هر شب از هتلي كه در آن اقامت دارد، براي دخترش داستان‌هايي تعريف مي‌كند. داستان‌هايي كوتاه و جذاب. نويسنده‌ي اين كتاب و قصه‌هاي خلاق كسي نيست جز «جاني روداري».

شادي و خوشبختي از عناصر جدايي ناپذير آثار جاني روداري است. طنز او شيرين و براي مخاطبانش دوست‌داشتني است.

اگر چه قبلاً اين كتاب به‌ فارسي برگردانده و منتشر شده، اما مجدداً «مرضيه شجاعي»آن را ترجمه كرده است. ناشر «داستان‌هاي تلفني» مؤسسه‌ي نشر و تحقيقات ذكر (66410041) است. اين كتاب 176 صفحه‌اي، 7000 تومان قيمت دارد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۹

 

  • داستان‌هاي جزيره

چهارمين رمان عباس عبدي براي نوجوان‌ها با نام «هنگام لاك‌پشت‌ها» چاپ شده و در دسترس شماست. اين رمان را كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان منتشر كرده و هفت‌هزار تومان قيمت دارد.

ماجراهاي اين رمان در جزيره‌ي هنگام رخ مي‌دهد و نويسنده نگاهي محيط‌زيستي و اجتماعي دارد. وقايع اين داستان مربوط به دهه‌ي 03 خورشيدي است و ماجراي افرادي را روايت مي‌كند كه در آن‌سال‌ها به جزيره‌ي هنگام تبعيد شد‌ه‌اند.

در چندماهي كه اين افراد در جزيره هستند، با نوجوان‌هايي روبه‌رو مي‌شوند و ماجراهايي را پشت سر مي‌گذارند. به‌طوري كه در پايان داستان و زماني كه تبعيدي‌ها براي گذارندن بقيه‌ي دوران محكوميتشان به جزيره‌ي خارك منتقل مي‌شوند، اين نوجوانان نگاه تازه‌اي به زندگي، جزيره و مسائل آن پيدا مي‌كنند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۹

 

  • پرسش‌ها و پاسخ‌ها

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای نوجوان‌ها چند کتاب شعر منتشر کرده که به حال و هوای نوجوانی خیلی نزدیک است.

یکی از این کتاب‌ها «از خودم سؤال می‌کنم» نام دارد. شاعر این مجموعه حامد محقق است. از او قبلاً در هفته‌نامه‌ي دوچرخه شعرهای زیبایی به چاپ رسیده است. این شعرها اغلب کوتاه هستند و در عین کوتاهی تصویری‌اند. تصویری خیال‌انگیز و شاعرانه در قاب کلمه‌هایی روان و دلنشین.

جای پای هر پرنده‌ای

روی برف

مثل جای پای توست

روی قلب من

با هزار حرف!...

تصویرگری شعرهای این کتاب را نرجس‌السادات محمدی بر عهده داشته و تصویرهایی كشيده که ارتباطي تصویری و عاطفی با اشعار ایجاد می‌کند. این کتاب 40 صفحه‌ای، 19 قطعه شعر دارد و بهای آن پنج‌هزار تومان است.

کد خبر 333599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha