معرفی کتاب > فاطمه سالاروند: باند زخمی فرودگاه‌ها پیچ وخم ناگهانی جاده‌ها کوه‌های یخی و توفان‌ها چاله‌های هوایی و دره‌ها از مرکز قلب من می‌گذرند، وقتی که تو مسافری...

دوچرخه شماره ۸۳۵

دوچرخه شماره ۸۳۵

 

اين شعر يكي از 27 قطعه شعر سپيدي است كه در كتاب «تولد سفيد» چاپ شده است. اين شعرها را «مينو كريم‌زاده» با زباني ساده و تصويرهايي زيبا سروده و كتاب را كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با قيمت 3200 تومان منتشركرده است.

برخلاف شعر نيمايي و كلاسيك، شعر سپيد از ريتم و قافيه و وزن به معنايي كه در قواعد شعر آمده بهره‌مند نيست. موسيقي آن نيز كاملاً دروني و تا حدودي نامحسوس است.

بنابراين بايد از زباني روان و ساختاري محكم و حسي عميق برخوردار باشد تا بر مخاطب تأثير بگذارد. حالا اگر قرار باشد شاعري براي نوجوانان شعر سپيد بگويد كار او سخت‌تر خواهد شد، چون مضامين و دايره‌ي واژگاني‌اي كه مي‌تواند به‌كار بگيرد، محدودند.

به نظر مي‌رسد مينو كريم‌زاده با آگاهي از دنياي نوجوانان و شناخت عواطف آن‌ها و با توجه به پتانسيل شعر سپيد به اين قالب روي آورده و به همين دليل توانسته لحظه‌هاي خوبي در آثارش خلق كند:

 

صداي قيچي مي‌آيد

صداي قيچي مي‌آيد

و زير پاهايم پر مي‌شود

از پرهاي ريز دردناك.

همه بيگانه‌اند

همه بيگانه‌اند

و بال‌هايم را

با واژه‌هايشان قيچي مي‌كنند

 

شايد به نظر برسد بعضي حرف‌ها و تصويرها كمي بزرگ‌سالانه است، يا تا حدي در فضاي غمگيني سِير مي‌كند؛ اما در كل، مي‌توان گفت بيش‌تر شعرهاي اين مجموعه از بهترين نمونه‌هاي شعر سپيد براي نوجوانان است.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

دوچرخه شماره ۸۳۵

  • دلِ‌تنگ سنگ

دنيا و پديده‌هاي آن و اشيا و موجودات در چشم هنرمند چگونه‌اند؟ تصويرگر، فيلم‌ساز يا شاعر چه‌طور به همه چيز نگاه مي‌كند كه با آن‌چه مردم عادي مي‌بينند متفاوت است؟ شايد ذهن كم‌وبيش پيچيده‌ي او، حساسيتش يا تخيل و خلاقيتش زمينه‌هاي اين تفاوت را فراهم مي‌كند.

هرچه هست اين «جورِ ديگر ديدن» و «جورِ ديگر گفتن» خوشايند است. چه بسا بعد از آن‌كه شعري مي‌خوانيم يا فيلمي مي‌بينيم، علاوه بر درك زيبايي اثر و برقراري ارتباط‌ عاطفي با آن، نگاهمان به زندگي تغيير كند.

شايد هنر وسيله‌اي براي بيان احساسات و انديشه‌هاي هنرمند باشد، اما هم‌زمان در كارِ تغييرِ جهان است و اين تغيير از طريقِ اثر بر مخاطب اتفاق مي‌افتد.

«افسانه شعبان‌نژاد»، شاعر نام‌آشنا و پيش‌كسوت، در يكي از تازه‌ترين آثارش با نگاهي شاعرانه به موجودات و اشيا لحظه‌هايي زيبا خلق كرده است. لحظه‌هايي كه مي‌تواند مخاطب را به سوي خود بكشاند و ساعت‌ها او را در دنياي جذاب خيال سرگرم كند.

«يك شعر بي‌طاقت» عنوان مجموعه شعر تازه‌ي اين شاعر است كه 21 قطعه شعر نيمايي در آن جاي دارد. اين كتاب را هم  با قيمت 3000 تومان، انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان (88964115) منتشر كرده است.

دو شعر زيباي اين كتاب را در اين‌جا بخوانيد:

 

يك راز

در سينه‌ي يك سنگ

آن سنگ از راز دلش دل‌تنگ

يك روز گنجشكي

در سينه‌ي آن سنگ

كنكاش خواهد كرد

با بالِ زخمي راز او را فاش خواهد كرد

* * *

يك ناودان

خوابيده بود آرام

بر شانه‌ي يك بام

در خواب مثل پيچكي پيچيد و بالا رفت

تا ابرها، تا آسمان‌ها رفت

يك‌دفعه گوش او پر از آواز جَرجَر شد

رؤياي او تَر شد

کد خبر 337956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha