دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ساختمان سبز پژوهشگاه مواد و انرژی افتتاح شد؛ این ساختمان به گونه‌ای طراحی شده است که ۹۹ درصد موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود.

دکتر محمد فرهادی

به گزارش ایسنا، پژوهشگاه مواد و انرژی از سال 91 برای ساخت ساختمان انرژی خالص صفر با عنوان "ساختمان سبز" اقدام کرد؛ این ساختمان از طریق تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و پاک، انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کند و به عنوان اولین ساختمان انرژی صفر در ایران معرفی شده است.

این ساختمان با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و روسای برخی مراکز پژوهشی افتتاح شد.

در فاز اول این طرح که مربوط به مطالعه و بررسی طرح بوده است، راهکارهای احداث ساختمان انرژی صفر مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ساختمانی طراحی شد که مصرف انرژی آن به حداقل رسیده است.

انرژی مورد نیاز این ساختمان از طریق انرژی‌های تجدید‌پذیر تامین می‌شود و تمام راهکارهای بهینه‌سازی همچون عایق‌کاری دیوار و جداره‌ها، استفاده از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و روشنایی با راندمان بالا و بکارگیری لامپ‌های LED در این ساختمان لحاظ شده است.

این ساختمان دارای دو هزار متر مربع زیربنا است که در دو طبقه دارای کاربری‌های آموزشی و پژوهشی خواهد بود.

استفاده از طراحی غیرفعال خورشیدی و جهت‌گیری بهینه ساختمان، عایق‌کاری کامل ساختمان و جلوگیری از وجود پنل‌های حرارتی، استفاده از پنجره بهینه با سطح نور گذر متناسب، استفاده حداکثر از نور روز و نوردهی به کمک سیستم LED و استفاده از بادگیر گلخانه برای تنفس طبیعی ساختمان و کاهش بارهای حرارتی در فصول میانی سال از جمله ویژگی‌های این ساختمان به شمار می‌رود.

کد خبر 328193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha