همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۷۲ مدرسه در سراسر کشور در مقطع ابتدایی برای تبدیل شدن به مدارس جامع زیست محیطی (جم) یا مدارس سبز شناسایی شد.

شناسایی ۷۲ مدرسه در کشور برای تبدیل شدن به مدارس سبز

به گزارش ايرنا، محمد درویش روز یکشنبه گفت: از ابتدای مهر حدود 50 مدرسه محیط زیستی در برخی استان‌های کشور از جمله تهران، بوشهر، کرمانشاه، مشهد، رشت و بیرجند فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که در صدد افزایش آنها هستیم.

وی با تاکید بر آغاز آموزش‌های محیط زیستی از مدارس به ویژه در سنین زیر 9 سال اظهار کرد: دراین میان نقش وزارت آموزش و پرورش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این که بسته‌های محیط زیستی ما را به عنوان مدارس سبز به رسمیت بشناسد، گام موثری در راستای آموزش محیط زیستی برداشته شده است.

درویش ادامه داد: روز گذشته در جلسه‌ای با وزارت آموزش و پرورش بر افزایش تعداد مدارس محیط زیستی به ویژه در مقطع ابتدایی تاکید شد که امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود.

وی افزود: دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش موفق به شناسایی 72 مدرسه در مقطع ابتدایی یعنی 60 مدرسه در 30 استان کشور شامل یک مدرسه دخترانه و یک پسرانه و 12 مدرسه در تهران شد که توان تبدیل شدن به مدارس سبز را دارند اما هنوز برای سبز شدن آنها به توافق نهایی نرسیده‌ایم.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاطت محیط زیست تاکید کرد: آموزش باید از مدارس آن هم در سن زیر 9 سالگی آغاز شود و نسلی که در این مقطع زمانی پرورش یابد قطعا قدر محیط زیست خود را خواهد دانست.

درویش گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش منعقد شد که بر اساس آن منشور مدارس جامع زیست محیطی نیز تدوین شده است.

وی با بیان این که مدارس جامع محیط زیستی دارای ویژگی‌های مختلفی است، افزود: افزایش فهم اکولوژیکی دانش‌آموزان در کنار کاهش استفاده از انرژی در این مدارس و مطابقت دادن شکل ظاهری مدارس با محیط زیست از جمله ویژگی‌های مدارس جامع محیط زیستی است.

درویش گفت: استفاده از آبگرمکن خورشیدی، کاهش مصرف کاغذ، استفاده بیشتر از اینترنت از جمله برخی از شاخصه‌های این مدارس است، همچنین دانش‌آموزان این مدارس نیم روز از هفته را در طبیعت به سر خواهند برد.

مدرسه محیط زیستی فضایی است که در آن تمامی اعضای جامعه دانش‌آموزی متشکل از آموزگاران، دانش‌آموزان، اولیا و مربیان به کسب آموزش و مهارت‌های محیط زیستی مبادرت می‌کنند و در تاسیس و استقرار آن ضوابط و استانداردهای محیط زیستی لحاظ شده است.

مدارس محیط زیستی در دنیا با واژگانی همچون "مدارس سبز"، "مدارس سالم"، "مدارس پایدار" و "مدارس دارای عملکرد بالا" نیز شناخته می‌شوند.

کد خبر 308710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha