دکتر علی مرسلی: این مطلب به سؤال‌ها و مشکل‌های نوجوانان و پاسخ آن‌ها به قلم دکتر جون اختصاص دارد. هرگونه کاشت، داشت، برداشت، بدآموزی، خوب‌آموزی، نیاموزی و... از این ستون برعهده‌ی خودتان است و اصلاً به ما مربوط نیست!

سؤال: من یک ماهی قرمز هستم که علاقه‌ی شدیدی به‌حضوردرسفره‌ی هفت‌سین دارم، اما متأسفانه عده‌ای از طرف ما کمپین نخریدن ماهی قرمز راه انداخته‌اند و مردم را تشویق می‌کنند ما را به سفره‌های هفت‌سین‌شان راه ندهند! لطفاً نظرتان را در این‌باره به‌شکل صریح بیان کنید.

جواب: سلام ماهی گُلی عزیز! امیدوارم همیشه قرمز و سرحال باشی و آبت همیشه تر و تازه باشد. راستش هیچ‌کس ازتهِ دل یک ماهی گلی خبر ندارد؛  چه کسانی که ماهی قرمز می‌خرند و چه کسانی که نمی‌خرند!

اما من حال تو ماهی گلی عزیز را کاملاً درک می‌کنم، چون ماهی‌ها توی تنگ هرقدر هم دهان خود را باز و بسته کنند، صدایشان به مردم و مسئولان نخواهد رسید!

نمی‌دانم تو داستان ماهی‌سیاه کوچولویی را که دوست داشت به دریا برسد، شنیده‌ای یا نه. به‌هرحال ماهی‌های قرمز، دریا رادوست ندارند و با توجه به این‌که فشار خونشان احتمالاً بالاست، ازآب‌ شوردریا هم متنفرند.

راستش ما پزشک‌ها درمورد ماهی قرمز و این‌که دوست داشته به کجا برسد، اطلاعاتی  بیش‌تر از این دردست نداریم وکسی هم تا به‌حال نپرسیده که آقا یا خانم ماهی گلی، آیا شما دوست دارید به‌ جای خاصی بروید یا همین چهاردیواری تَنگ تُنگ برای اقامت، موردپسندتان واقع شده؟!

فقط همین را می‌دانیم که اگرعید نبود وکسی برای عید ماهی نمی‌خرید، ماهی‌های قرمزرا پرورش نمی‌دادند و شاید ماهی‌های قرمز اصلاً به ‌دنیا نمی‌آمدند!

بنابراین انتخاب سختی پیش‌رو داریم؛ یا باید اصلاً  ماهی قرمز نخریم و درنتیجه شماها اصلاً متولد نشوید یا این ‌که شماها را بخریم و همه‌اش دلمان بریزد که نکند توی تُنگ دلتان تَنگ شودیا بمیرید!

بنابراین دکترجون نمی‌تواندکسی را به خریدن یا نخریدن ماهی گلی تشویق کند ولی به همه توصیه می‌کنیم که بعد ازعید هم به ماهی‌ها خوب برسند، آن‌ها را در آکواریوم‌های بزرگ‌ترنگه‌داری کنند یا به حوض‌ها و استخرهای ویژه‌ای که شهرداری مشخص می‌کند بسپارند تا ماهی‌های گلی هم خوش و خندان به زندگی‌شان در سال جدید ادامه دهند.

کد خبر 326981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha