دکتر علی مرسلی: این مطلب به سؤال‌ها و مشکل‌های نوجوانان و پاسخ آن‌ها به قلم دکترجون اختصاص دارد. هرگونه کاشت، داشت، برداشت، بدآموزی، خوب‌آموزی، نیاموزی و... از این ستون بر عهده‌ی خودتان است و اصلاً به ما مربوط نیست!

سؤال: سلام دکترجون. من یک دانش‌آموز کلاس هفتم هستم. لطفا ًدرمورد پدیده‌ی «اِل‌نینو» توضیح بدهید. اِل‌نینو چیست و به‌چه دردی می‌خورد؟

جواب: سلام به دانش‌آموز کلاس هفتم. سؤالت را طوری طرح کردی که یاد سؤال‌های معلم جغرافی مدرسه‌مان افتادم:

«اِل‌نینو چیست و به‌چه دردی می‌خورد؟/ دونمره».

من هم اگر قرار باشد مثل خودت به سؤالت جواب بدهم، باید بگویم اِل‌نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب‌وهوایی جهان است که هر دو تا هفت سال یک‌بار باعث ایجاد مشکلات بزرگی در آب‌وهوای زمین می‌شود؛ از جمله می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و... اشاره کرد.

واقعیت این است که خشک‌سالی و قحطی نه به‌دردکلاس هفتمی‌ها می‌خورد و نه حتی هشتمی‌ها، نهمی‌ها، دهمی‌ها، دانشجوها و حتی دکترها!

خشک‌سالی و قحطی برای همه‌ی ما مضر است، اما خب، هرچیز مضری می‌تواند نتایج مفیدي هم داشته باشد! اِل‌نینو هم می‌تواند باعث تغییرات آب‌وهوایی بشود؛ مثلاً بارش شدید برف در حدی که مدرسه‌ها تعطیل شود و دانش‌آموزان در خانه بمانند و به مدرسه نروند!

البته به‌عنوان یک دکتر خیلی سخت است که بگویم تعطیلی مدرسه‌ها خوب است یا بد. چون با این‌که می‌دانیم مدرسه برای دکتر و مهندس‌شدن لازم است، ولی هیچ دانش‌آموزی نیست که ته دلش از تعطیلی مدرسه خوشحال  نشود! 

همین آلودگی هوا که دخل ریه‌ی همه‌مان را می‌آورد، به‌شرط تعطیلی مدارس موجب سلامت و شادی قلب دانش‌آموزان غمگین خواهد شد.

کد خبر 323144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha