سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که خوردوخوراک ناسالم، سیگار کشیدن و چاقی در چین که سه چهارم از مردمش بهداشت درست قلبی-عروقی ندارند، باعث شده است که همه‌گیری بیماری‌های قلبی این کشور را تهدید کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این یافته‌ها در مقاله‌ای در ژورنال کالج کاردیولوژی آمریکا منتشر شده است که بر اساس داده‌های به دست آمده از ۹۶ هزار مرد وزن از جمعیت عمومی چین است.

انجمن قلب آمریکا سلامت قلبی را بر اساس هفت عامل رفتاری و سبک زندگی به سه رده مطلوب، متوسط و بد تقسیم می‌کند. این هفت عامل شامل ضریب توده بدنی، فعالیت جسمی، رژیم غذایی، کلسترول کل درمان‌نشده، میزان فشار خون درمان‌نشده، و میزان قند خون ناشتای درمان نشده.

این بررسی نشان داد که فقط ۲/. درصد از مردان وزنان در این پرجمعیت‌ترین کشور جهان سلامت قلبی-عروقی مطلوبی دارند.

فقط پنج درصد مردان و ۲۲ درصد زنان از لحاظ چهار عامل اصلی سلامت قلبی یعنی ضریب توده بدنی، فعالیت جسمی، رژیم غذایی و سیگار نکشیدن در رده مطلوب قرار می گرفتند.

بیماری‌های قلبی-عروقی در حال حاضر علت اصلی مرگ در چین است، و شیوع دیابت در این کشور در طول دهه گذشته بیش از دو برابر شده است.

گوانگ نینگ، نویسنده ارشد این مقاله دانشکده پزشکی دانشگاه جیائو-تانگ شانگهای در شانگهای چین در این باره گفت: «در صورتی که مداخله موثری در آینده انجام نشود،‌بیماری‌های قلبی-عروقی در آینده نزدیک در چین همه‌گیری پیدا می‌کنند.»

در این مقاله آمده است: «از میان هفت سنجه مورد استفاده، رعایت رژیم غذایی سالم کمتر از همه سنجه‌های دیگر سلامت قلبی- عروقی رعایت می‌شد، یعنی فقط ۱/۶ درصد و این میزان در میان مردان و زنان مشابه بود.»

کارشناسان دولت چین را ترغیب کرده‌اند که راهبردی ملی برای بهبود سلامت شهروندانش اتخاذ کند.

والنتین فوستر، سردبیر ژورنال کالج کاردیولوژی آمریکا نیز در این باره گفت:« با اینکه چین از لحاظ تکنولوژیکی بسیار پیشرفت کرده است، همانطور که این بررسی و بررسی‌های دیگر نشان داده‌‌اند، این کشور با بار بسیار سنگین بیماری‌های قلبی- عروقی مواجه است.»

او افزود: «چین از یک راهبرد سراسری با هدف کاستن از هر یک از این عوامل خطرساز که با تلاش‌های منطقه‌ای و فردی هماهنگ شده باشد، سود خواهد برد.»

کد خبر 289613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha