همشهری آنلاین: قلب رینالدو نیلو، نوجوان فیلیپینی، هنگامی‌که آماده می‌شد، نخستین سفر هوایی‌اش برای رسیدن به سودان برای نجات زندگی‌اش انجام دهد، پر از عواطفی مانند ترس، امید و سپاسگزاری بود.

Reynaldo

رینالدو مبتلا به بیماری روماتیسمی قلب،‌ پسر کشاورزانی فقیر، روز دوشنبه ۸ ژوئن با هواپیما به مقصد خارطوم، پایتخت سودان در شرق آفریقا پرواز کرد تا تحت عمل جراحی قلب باز قرار گیرد. او در صورت عدم انجام این عمل چند سالی بیشتر نمی‌توانست زنده بماند.

خارطوم محل استقرار بیمارستانی است یک گروه خیریه ایتالیایی به نام EMERGENCY است که به خاطر انجام اعمال جراحی پیچیده قلب به‌طور رایگان، معمول برای ساکنان کشورهای آفریقایی، شهرت دارد.

نیلوی ۱۷ ساله که با خواهر بزرگ‌ترش که او هم نخستین سفر هوایی‌اش را تجربه می‌کند، همراهی می‌شود، گفت: «من عمیقاً از آن‌ها سپاسگزارم که به من فرصت داشتن عمری طولانی‌تر را دادند.»

سارا جوی فقط هنگامی درباره این خیریه ایتالیایی شنید که به‌طور اتفاقی فیلم مستندی نامزد جایزه اسکار را درباره این بیمارستان در خارطوم دید.

نیلو که به علت بیماری‌اش از رفتن به دبیرستان بازمانده بود، گفت او درباره آفریقا چیزی به‌جز بیماری و جنگ نمی‌داند.

نیلو که در کنار خواهر گریانش در خانه یکی از بستگان در شهر مانیل، پایتخت فیلیپین، نشسته بود، گفت: «من ترسیده‌ام، شنیده‌ام که در آنجا ابولا شایع است. من درباره جنگ‌هایی که در آنجا جریان دارد نگرانم؛ اما اگر خواست خدا باشد، حالم خوب خواهد شد و می‌توانم بهبود یابم.»

نیلو در کودکی دچار عفونت استرپتوکوکی گلو شده بود، اما در آن هنگام آنتی‌بیوتیک دریافت نکرده بود و این امر به دچار شدن او به بیماری روماتیسمی قلب انجامیده بود.

اغلب مبتلایان به این بیماری درصورتی‌که جراحی نشوند تا ۲۰ سالگی می‌میرند.

انجام این جراحی در فیلیپین ده‌ها هزار دلار خرج برمی‌دارد و پرداخت چنین مبلغی برای پسر پرورش‌دهندگان اردک در منطقه دورافتاده‌ای در شمال این کشور ناممکن است.

• درد، ترس، عزم راسخ

بیماری نیلو در ۱۵ سالگی پس از دچار شدنش به مشکلات تنفسی تقریباً روزانه که باعث کبودی صورتش می‌شد، تشخیص داده شد.
در بدترین حملات بیماری دست‌ها و پاهایش دچار گرفتگی عضلانی می‌شد.

نیلو مجبور شد ترک تحصیل کند و سارا جوی مراقب دائمی او شد. او که نمی‌توانست از پس درمان پزشکی‌اش برآید، به جستجو در اینترنت پرداخت تا راهی برای تسکین ناراحتی‌اش پیدا کند و تکنیک‌هایی را مانند تنفس کردن درون یک کیسه کاغذی را بیاموزد.

غوطه‌ور کردن پاهایش در آب یخ به او کمک می‌کند تا خودش را خنک و آرمیده نگه دارد و گرفتگی‌های عضلانی را برطرف کند.

سارا جوی گفت: «ما همیشه برای او نگران بودیم. من می‌ترسیدیم که او از بیماری‌اش از پای درآید، اما عزمم را جزم کرد تا به او نشان دهم که ما تسلیم نمی‌شویم.»

«من به‌شدت تلاش می‌کردم که شغلی پیدا کنم- هر شغلی- حتی مستخدمی در خارج- تا پول جراحی را دربیاورم؛ اما دریافتم که اگر تمام عمرم هم کار کنم، نمی‌توانم این پول را جمع کنم.»

این خانواده به‌طور فزاینده‌ای داشتند نومید می‌شدند که سارا جوی سال گذشته فیلم مستندی را در تلویزیون به نام «قلب باز» را درباره بیمارستان گروه EMERGENCY در خارطوم دید.

این مستند که برای دریافت جایزه اسکار نامزد شده بود، داستان هشت کودک روآندایی مبتلا به بیماری روماتیسمی قلب را بازگو می‌کند که جراحی پرخطری را در این بیمارستان با نام مرکز جراحی قلب سلام را انجام می‌دادند.

این مرکز در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد و این گروه خیریه آن را تنها بیمارستان رایگانی در آفریقا توصیف می‌کند که در انجام اعمال جراحی پیچیده تخصص دارد.

خواهر نیلو از تیتراژ فیلم تهیه‌کننده آمریکایی این فیلم را پیدا کرد و از طریق او با گروه EMERGENCY تماس گرفت.

این خیریه که در سال ۱۹۹۴ به‌وسیله پزشکان داوطلب بنیاد گذاشته شد و مراقبت رایگان پزشکی را برای قربانیان جنگ، مین‌های زمینی و فقر فراهم می‌کند، موافقت کرد که به نیلو یاری برساند.

نیلو پس از جراحی برای جایگزینی یا ترمیم دریچه‌های قلبش نیاز به دریافت داروهایی برای بقیه عمرش دارد و این گروه خیریه موافقت کرده است که پول آن‌ها را هم بپردازد.

و بالاخره خطوط هوایی ترکیه موافقت کرد که هزینه پروازهای نیلو را که به‌تنهایی معادل سال‌ها درآمد والدین اوست، بپردازد.
خواهر نیلو گفت: «ما از این‌که این بنیاد موافقت کرد به ما کمک کند، بسیار شادمان هستیم.»

«ما می‌ترسیدیم که او را از دست بدهیم.»

کد خبر 297683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha