دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایان یافتن زمستان ما را به هنگام تغییر ساعت (یا زمان صرفه‌جویی نور روز بهاری) نزدیک می‌کند و باید ساعت‌های‌مان را دوباره تنظیم کنیم، اما در این هنگام مراقبت بیشتر از قلب‌های‌مان ضروری است.

علت این نیاز به احتیاط بیشتر درباره قلب این است یک بررسی اخیر نشان داده است که در روزهای پس از زمان صرفه‌جویی نور روز بهاری شمار بیشتری از افراد دچار حمله قلبی می‌شوند.

به نوشته لایوساینس بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۴ در ژورنال Open Heart منتشر شد، شمار حمله‌های قلبی در آمریکا در دوشنبه (روز اول کاری هفته)‌ پس از روز تغییر ساعت در مقایسه با میانگین شمار حملات قلبی در مجموع هفته‌های پیرامون زمان تغییر ساعت بالاتر می‌رود.

پژوهشگر ارشد دکتر هیتیندر گرم، متخصص قلب مداخله‌ای و استادیار پزشکی داخلی در سیستم بهداشتی دانشگاه میشیگان می‌گوید با توجه به این موضوع، افرادی که در معرض خطر بیشتری برای حمله قلبی هستند- مانند افرادی که سیگار می‌کشند، آنهایی که سابقه خانوادگی قوی حمله قلبی دارند یا میزان کلسترول یا فشار خون‌شان بالا است- نباید در صورت احساس درد قفسه سینه رفتن به اورژانس را به تاخیر بیندازند.

گرم گفت: «اگر اندکی احساس درد قفسه سینه یا سوءهاضمه دارید که به خودی خود برطرف نمی‌شد، لطف با مراجعه بیمارستان خودتان را چک کنید.»

گرم و همکارانش در این بررسی شمار پذیرش‌های بیمارستانی برای حملات قلبی در میشیگان را از اول ژانویه ۲۰۱۰ تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۳ را با استفاده از یک پایگاه داده‌های بزرگ بیمه‌ای تعیین کردند. بیش از ۴۲ هزار حمله قلبی در طول دوره بررسی رخ داده بود، و پژوهشگران کل موارد روزانه حمله قلبی را در پیرامون شروع و پایان تغییر ساعت تابستانی به مقدار کل روزانه حملات قلبی در سایر روزها در طول این بررسی، مورد مقایسه قرار دادند.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که جدا از افزایش موارد حمله قلبی پس از تغییر ساعت تابستانی که افراد یک ساعت خوابشان را از دست می‌دهند، در روز سه‌شنبه پس از پایان وقت تابستانی یا زمان صرفه‌جویی نورروز در ابتدای پاییز، هنگامی که افراد یک ساعت بیشتر خواب به دست می‌آورند، حملات قلبی تا ۲۱ درصد افت می‌کند.

گرم گفت: «اگر به پاییز نگاه کنید، افت اندکی در شمار حملات قلبی وجود دارد. به نظر من همه کاری که لازم است انجام داد این است که اندکی بیشتر بخوابیم.»

اما این پژوهشگران یادآور شدند که هنگامی آنها شمار حمله‌های قلبی را نه به صورت کل موارد روزانه، بلکه بر اساس هفتگی، بررسی کردند، شمار حمله‌های قلبی در طول یک هفته پیش و پس از تغییر زمان بسیار مشابه شمار این حمله‌ها در سایر هفته‌های مورد بررسی در این تحقیق بود. به گفته گرم این وضعیت بیانگر آن است که زمان صرفه‌جویی نور روز بهاری ممکن است بر کسانی اثر بگذارد که در هر حال دچار حمله قلبی خواهند شد.

دکتر سوزان استینباوم، متخصص قلب پیشگیری در بیمارستان لنوکس‌ هیل در نیویورک سیتی که در این تحقیق شرکت نداشت، موافق است که افراد ممکن است از توجه بیشتر به سلامت قلب‌شان پس از تغییر ساعت تابستانی نفع ببرند.

او گفت: «برای افراد در معرض خطر حمله قلبی، مهم است که در شب قبل از تغییر ساعت زودتر به بستر روند و شروع کردن این الگو را از چند روز پیش، قبل از تغییر زمان، مورد نظر قرار دهند. خوابیدن به میزان کافی مهم است، همچنین پرهیز از کافئین در ادامه روز، و شرکت نکردن در ورزش یا فعالیت‌های تحریک‌کننده به سوی پایان این روز هم کمک‌کننده است.»

علت دقیق افزایش حمله‌های قلبی در بهار معلوم نیست، اما پژوهشگران چند توضیح در این باره دارند. تغییر ساعت ممکن است ریتم‌‌های شبانه‌روزی بدن را مختل و با میزان‌های کورتیزول، هورمون‌هایی که در طول روز نوسان می‌کنند تا به کنترل استرس کمک کنند، و قند خون را هنگام پایین افتادن آن افزایش دهند، تداخل ایجاد کند.

استین‌باوم گفت به علاوه «دوشنبه‌ها به طور معمول روزی بوده که نشان داده شده است میزان بالاتر حملات قلبی در آن رخ می‌دهد» و این تغییر ساعت ممکن است فقط به این خطر حمله قلبی اضافه شود.»

به گفته او خبر خوب این است که پس از این دوشنبه، خطر حمله قلبی کاهش پیدا می‌کند. «بدن شما به سرعت با این تغییر و از دست دادن یک ساعت خواب تطبیق می‌‌کند.»

کد خبر 289379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha