جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: مدرسه سینمایی لودز(National Film School in Lodz) معتبرترین مدرسه ملی سینما در جهان شناخته می‌شود.

مدرسه سینمایی لودز

از اهميت مدرسه ملي سينمايي لودز در لهستان همين بس كه طي 5 دهه اخير  بيش از 30 مدرسه معتبر سينمايي در اروپاي شرقي و غربي روش تدريس رسمي‌شان را از برنامه‌هاي اين موسسه الهام گرفته‌اند.

پس از جنگ جهاني دوم؛ شهر لودز از معدود مناطقي بود كه نسبت به ديگر شهرها كمتر مورد تهاجم قرار گرفته وشهري تقريبا سالم جلوه گري مي‌كرد. از اين رو لودز جايگزين 2 شهر فرهنگي بسيار قديمي يعني كراكوف و ورشو گرديد. طبيعي بود كه اهالي فرهنگ و هنر نيز طي سالهاي 1946 تا 1950 بيشتر به اين شهر نقل مكان كردند و لودز به پايتخت فرهنگي لهستان تبديل گرديد.

مدرسه سينمايي لودز در 8 مارس 1948 تاسيس گرديد و در حال حاضر مهمترين مركز آموزش فيلم و تلويزيون لهستان به شمار مي‌آيد. تا سال 1956 سيستم آموزشي در مدرسه لودز به گونه‌اي بود كه دانشجويان سينما عمدتا در يك گروه آموزشي تحصيل مي‌كردند و در ماه‌هاي پاياني؛ رشته‌اي را به عنوان تخصص در نظر مي‌گرفتند.

از سال 1956 اين سيستم تغيير كرد و عملا 2 گروه آموزشي مجزا در مدرسه لودز بنيان نهاده شد: مدرسه بازيگري و مدرسه كارگرداني. ضمن اينكه رشته‌هاي فني نظير فيلمبرداري و تدوين و صدابرداري نيز در گروه مجزا تدريس مي‌گرديد.

خروجي‌هاي مدرسه لودز طي سالهاي 1956 تا 1960 حقيقتا غوغايي بر پا كرد. عمده فارغ التحصيلان اين مدرسه چه در زمينه بازيگري و كارگرداني و چه در رشته‌هاي فني سينما به سرعت جذب بازار كار شدند و سينماي لهستان به پويايي فوق العاده‌اي رسيد.

دهه 60 اما سرآمد دوران طلايي لودز است. در اين سالها شاگرداني نظير آندره مانك؛ جوناس مورگنسترن؛كازيمير كازتك؛رومن پولانسكي؛ آندره وايدا وارد بدنه سينمايي لهستان شدند و به عنوان جواناني پرشور به تثبيت رسيدند. چند سال بعد نيز افرادي مانند كريستف كيشلوفسكي و زبيگنيف رابچنسكي به آنان پيوستند. كار به جايي رسيد كه در دهه 70 و 80 سينماي لهستان يك دوجين سينماگر سرشناس و جهاني و شناخته شده داشت كه همگي بدون استثنا محصول مدرسه سينمايي لودز بودند.

مدرسه سينمايي لودز يك سيستم آموزشي پويا دارد. و قريب 60 سال است كه بر پايه اصول قديمي خود ادامه حيات داده است. در لودز كارگاه آموزشي و برگزاري كلاس حرفه‌اي اساس كار است. از آموزش دوره‌اي بر مبناي دروس تئوري كمتر استفاده مي‌شود و هركس به لودز وارد مي شود مشخص است كه مي‌خواهد در حرفه سينما و تلويزيون به صورت حرفه‌اي كار و امرار معاش نمايد.

مدرسه لودز فقط در زمينه بازيگري و كارگرداني سرآمد نيست. بخش‌هاي فني سينما در لودز با حرفه‌اي ترين وجهي تدريس مي‌شوند. از اينروست كه هاليوودي‌ها عمدتا به فارغ التحصيلان رشته هاي فني لودز مانند مديران فيلمبرداري؛ صدابرداران؛ و تدوينگران اعتماد بايسته و پيوسته داشته‌اند. به گونه اي كه گفته مي‌شود جذب اين افراد فني در سينماي آمريكا بالاي 90 درصد است.

مدرسه سينمايي لودز تاكنون دهها نامزد و برنده جايزه اسكار، گلدن گلوب؛نخل طلاي كن؛ و بافتا و ديگر جشنواره‌هاي مهم و مطرح سينماي جهان را در پرونده‌ي كاري خود دارد. كه از ميان آنها رومن پولانسكي؛ آندري وايدا و كريستف كيشلوفسكي در زمينه كارگرداني و زبيگنيف رابچنسكي در زمينه مديريت فيلمبرداري شاخص از بقيه بوده‌اند.

دوره آموزشي مدرسه سينمايي لودز با گزينش سخت و دشوار اوليه همراه است. طول دوره آموزشي نيز 2 ساله است. در حال حاضر 1000 نفر در مدرسه سينمايي لودز به تحصيل سينما و گرايش مختلف آن مشغولند.

ساختمان مدرسه سینمایی لودزساختمان مدرسه سينمايي لودز؛ عمارت اين موسسه هيچ شباهتي به موسسه آموزشي ندارد

لودز

كلاس‌هاي عمومي و كارگاه هاي دوره‌اي براي علاقمندان به سينما در مدرسه لودز به صورت فصلي برگزار مي‌شود

کد خبر 284335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha