همشهری‌آنلاین: درهای سازمان رفاه شهرداری باز است... به روی بی‌پناهان این شهر، به روی بی‌خانمان‌ها و بی‌سر و سامان‎ها و به روی آن‌هایی که خوابیدن روی کارتن را از روی اجبار انتخاب کرده‌اند.

کودک

به گزارش تهران شهر، سازمان رفاه شهرداری همه آن‌ها را پناه می‌دهد. معتادانی را که قصد ترک‌دارند، درمان می‌کند و بعد از بهبود، استعدادهایشان را شناسایی می‌کند و چنانچه در حرفه‌ای مهارت و استعداد داشته باشند حمایتشان می‌کند.

این فعالیت‌ها بر عهده اداره کارآفرینی و توانمندسازی سازمان رفاه است. از اسم این اداره پیداست که کارآفرینی را سرلوحه فعالیت‌هایش قرار داده تا با اشتغال‌زایی و توانمندسازی اقشار آسیب‌دیده جامعه، اعتمادبه‌نفس و خودباوری آن‌ها را بالابرده و از آن‌ها انسان‌هایی توانمند و سالم بسازد که از سر ناچاری و بی‌پولی و خود کمتر بینی سراغ کارهای پست و تکدی گری و اعتیاد نروند.

  • اولویت باکار آفرینی اجتماعی است

برای آشنایی بیشتر با خدمات اداره کارآفرینی و توانمندسازی سازمان رفاه شهرداری پای صحبت‌های مدیر این اداره، رمضان لطفی می‌نشینیم با او در شرایطی گفت‌وگو می‌کنم که در حال رفتن به جلسه است و داخل ماشین! اگرچه فنّاوری هم خوب عمل نمی‌کند و مشترک موردنظر از دسترسی خارج می‌شود؛ اما چاره‌ای نیست باید با خوب و بد فنّاوری ساخت و حوصله به خرج داد. سرانجام بوق آزاد به صدا درخواهد آمد... بوق آزاد که به صدا درآمد، گفت‌وگویم با لطفی آغاز شد و معاون توانمندسازی سازمان رفاه گفت: بحث کارآفرینی در حوزه شهری به 5 بخش تخصصی تقسیم‌شده که شامل موارد زیر است.

  1. کارآفرینی اجتماعی
  2. کارآفرینی سازمانی
  3. کارآفرینی فرهنگی
  4. کارآفرینی اقتصادی و شهری
  5. کارآفرینی دانش‌بنیان

اما رمضان لطفی معتقد است که در اداره کارآفرینی و توانمندسازی سازمان رفاه شهرداری، اولویت باکار آفرینی اجتماعی است. خیلی مشتاق می‌شوم بدانم که کارآفرینی اجتماعی دقیقا چیست که لطفی در این ‌باره می‌گوید: در بحث کارآفرینی تلاش ما این است که تهدیدهای اجتماعی را تبدیل به فرصت کرده و از توانمندی‌های افراد جامعه به نحو احسن استفاده کنیم.

  • حمایتگر و پشتیبان

معاون سازمان توانمندسازی خدمات اجتماعی سازمان رفاه در ادامه می‌گوید: در بحث کارآفرینی اجتماعی ما در ابتدا توان‎یابی می‌کنیم و افراد مدنظر ما شامل معلولان- افراد دارای بیماری‌های خاص (مانند افراد مبتلابه سرطان و MS)، زندانیان، کوتاه‌قامتان و مددجویان جامعه هدف سازمان رفاه هستند. پس از شناسایی و توان یابی افراد ذکرشده، این افراد با توجه به قابلیت و ظرفیت‌های و توانمندی‌هایشان طبقه‌بندی می‌شوند. سازمان رفاه شهرداری با عقد تفاهم‌نامه‌ای با نهادها و ارگان‌هایی چون صندوق مهر رضا، از همکاری این نهادها جهت اعطای وام و حمایت از مددجویان و کارآفرینان بهره‌مند می‌شود. پس از شناسایی افراد و تأمین قابلیت‌ها توانمندی‌های آنان، کارآفرینان اجتماعی در اولویت برنامه‌های اجرایی ما قرار می‌گیرند. پس از طی این مراحل، کارآفرینان اجتماعی مورد حمایت سازمان رفاه قرار می‌گیرند و پشتیبانی‌های لازم جهت اشتغال‌زایی و توانمندسازی صورت می‌گیرند.

  • کارآفرینی سازمانی

به گفته رمضان لطفی، دومین محور کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است. او در این ‌باره می‌گوید: کارآفرینی سازمانی فرآیندی در کارآفرینی است که سازمان طی می‌کند تا همه کارکنان بتوانند در نقش کارآفرینان انجام‌وظیفه کنند و تمام فعالیت‌های فردی یا گروهی به‌طور مستمر، سریع و راحت در سازمان مرکزی به ثبت برسانند. هنگامی‌که فعالیت کارآفرینی توسط فرد یا گروه کارآفرین در داخل یک سازمان انجام بگیرد، به آن کارآفرینی سازمانی می‌گویند.

او ادامه می‌دهد: با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و نیز نیروی انسانی فعال در شهرداری تهران لزوم بیشتر گسترش هر چه بیشتر فرهنگ کارآفرینی سازمانی احساس می‌شود. در این راستا هماهنگی‌های لازم در خصوص آموزش، فرهنگ کارآفرینی سازمانی در بین مسئولین و مدیران شهرداری تهران با همکاری سازمان‌های مربوط صورت پذیرفته است. لطفی در خصوص اقداماتی که تاکنون در این راستا انجام شده گفت: اقداماتی که در خصوص کارآفرینی سازمانی انجام‌شده شامل موارد زیر است:

الف: برگزاری کارگاه‌های کارآفرینی سازمانی جهت کارکنان شهرداری تهران (پذیرفتگان آزمون تغییر وضعیت استخدامی رسمی)

ب: شرکت در کارگاه‌های آموزشی کارآفرینی (تخصصی) جهت مدیران سازمان با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور توسط اساتید برجسته بین‌المللی

پ: پیگیری ایجاد دفاتر کارآفرینی در حوزه‌های مختلف شهرداری تهران

ت: حضور در جلسات اصلاح آئین‌نامه و شرح وظایف دفاتر کارآفرینی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور کلیه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور

ث: اجرای تور کارآفرینی ویژه مسئولین ارشد کلیه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور و بازدید از فعالیت‌های حوزه کارآفرینی شهرداری تهران

ج: برگزاری کارگاه‌های آموزشی کارآفرینی سازمان ویژه 120 نفر از مدیران شهری

  • کارآفرینی فرهنگی

معاون توانمندسازی و مشارکت‌های اجتماعی سازمان رفاه در مورد سومین محور کارآفرینی این سازمان می‌گوید:صنایع فرهنگی که صنایع خلاق با حق مالکیت معنوی (کپی‌رایت) هم شناخته می‌شوند شامل گستره وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی، از صنایع‌دستی گرفته تا موسیقی، فیلم، انتشارات و صنعت پررونق رسانه هستند. ازآنجاکه مهم‌ترین مأموریت‌های شهرداری تهران در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی است. لذا یکی از زیرشاخه‌های کارآفرینی به این امر اختصاص‌یافته است. رمضان لطفی اقداماتی کنونی صورت گرفته در خصوص کارآفرینی فرهنگی را این‌گونه برمی‌شمارد:

  • آموزش، مشاوره و مهارت‌آموزی در حوزه‌های هنری و فرهنگی
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی از طریق ایجاد پاتوق‌های کارآفرینی
  • حمایت از صاحبان مشاغل کوچک حوزه فرهنگی و هنری (صنایع‌دستی و...)
  • کارآفرینی اقتصاد و شهری

لطفی همچنین با اشاره به چهارمین عنوان از کارآفرینی‌های این سازمان آفرینی اقتصادی و شهری اشاره‌کرده و ادامه می‌دهد: کارآفرینی اقتصادی و شهری فرآیند و مفهومی است که در طی آن فرد کارآفرین با ایده‌های نو و خلاق و شناسایی و فرصت‌های جدید، با بسیج منابع به ایجاد کسب‌وکار جدید و شرکت‌های نو، سازمان‌های جدید مبادرت می‌ورزد. این امر تویم با پذیرش خطرات است ولی اغلب منجر به معرفی محصول یا ارائه خدمت به جامعه می‌شود. در این‌ ارتباط بیشتر تأکید بر آن دسته از فعالیت‌های کارآفرینانه‌ای است که در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری بروز پیدا می‌کند. جهت نیل به اهداف عالیه شهرداری تهران که همانا گسترش فرهنگ کارآفرینی و کمک به اقتصاد خانوار است و در واقع کار آفرینی اقتصادی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کارآفرینی در شهرداری تهران محسوب می‌شود.

به گفته معاون توانمندسازی و مشارکت‌های مردمی سازمان رفاه، کارآفرینی اقتصادی و شهری شامل موارد زیر است: در این بخش از افرادی حمایت می‌شود که رویکردشان راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید در خصوص دریافت مجوزهای گوناگون، تشخیص فضاهای دفتری و کارگاهی جهت راه‌اندازی کسب‌وکار، ارائه تبلیغات مناسب جهت معرفی و یا معرفی محصول و یا خدمات به شهروندان، تخصیص غرفه‌های نمایشگاهی به کارآفرینان برتر و... ازجمله حمایت‌های پیش‌بینی‌شده و در این بخش است.

او می‌گوید: متأسفانه به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، عدم آشنایی شهروندان با مقوله کارآفرینی و... بیشترین مراجعین به مراکز خدمات اجتماعی مناطق را افراد جویای کار تشکیل می‌دهند که عمده آنان نیز افراد تحصیل‌کرده فاقد مهارت هستند. به همین دلیل ازجمله واحدهایی که موردحمایت اداره کارآفرینی و توانمندسازی است. کاریابی‌های دارای مجوز فعالیت هستند. تخصص فضاهای اداری، معرفی افراد جویای کار تبلیغات و معرفی نهادهای مربوطه ازجمله حمایت‌هایی است که از این گروه به عمل می‌آید.

معاون توانمندسازی سازمان رفاه می‌افزاید: به‌منظور نظارت بیشتر بر کیفیت محصولات تولیدی کارآفرینان، ایجاد یک برند واحد و کمک به گسترش آن کمک به بازاریابی و فروش محصولات تولیدی کارآفرینان، دعوت از سایر نهادها و ترجمان‌ها به تهیه اقلام درخواستی از کارآفرینان، ایجاد یک بازار از محصولات باکیفیت و قیمت مناسب ویژه کارکنان شهرداری و عموم شهروندان و... فروشگاه‌های در سطح مناطق با عنوان دست آفرین پیش‌بینی و در حال برپایی است. در این فروشگاه‌ها با کمک اساتید صنایع‌دستی، فنی و حرفه‌ای و سایر ترجمان‌ها محصولات دسته‌بندی، قیمت‌گذاری و چیدمان می‌شوند. از برنامه‌های آینده راه‌اندازی این فروشگاه‌ها در سطح منطقه 6 شهر است. با توجه به مهاجرت بی‌رویه متقاضیان کار بدون مهارت و حتی متخصص از شهرستان‌های مختلف به شهر تهران تورهای کارآفرینی استانی، با مشارکت سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و با حضور کارآفرینان برتر، صاحبان سرمایه و ایده، مسئولین ارشد استانی و اصحاب رسانه در جهت مهاجرت معکوس و فعال کردن امکانات بالقوه موجود در سایر استان‌ها به بالفعل و پیشگیری از ورود متقاضیان اشتغال جدید به تهران و بازگشت آنان به استان مبدأ برگزار می‌شود.

  • کارآفرینی دانش‌بنیان

لطفی می‌گوید: آخرین عنوان از عناوین 5 گانه کارآفرینی، کارآفرینی دانش‌بنیان است که این نوع کارآفرینی شامل بکار گیری دارایی‌های فکری و علمی جهت ایجاد ثروت است که با تدوین دستورالعمل یا نسخه‌ای که مبین نحوه تولید کارکرد یا عملکرد محصول یا خدمات است اجرایی می‌شود.

  • راه‌اندازی مراکز رشد

هدف از راه‌اندازی این مراکز حمایت از دانشجویان صاحبان ایده و متقاضیانی است که در حوزه مدیریت شهر دارای طرح‌ها و ایده‌هایی هستند. در این مراکز امکانات مطالعاتی، ایجاد ارتباط با صنایع، نهادها و ترجمان‌های مختلف ایجاد محیطی با حداقل هزینه برای خلق ایده‌ها و راهکارهای رفع مشکلات مدیریت شهری و... به مدت معین (6 ماه تا یک سال) در اختیار قرار می‌گیرند. ارائه آموزش‌های تخصصی موردنیاز مشاوره‌های حقوقی، مالی، فنی و... از دیگر برنامه‌های این مراکز است.

با این تفاصیل می‌توان گفت: درهای اداره کارآفرینی و توانمندسازی سازمان رفاه همیشه به روی کارآفرینان مددجو باز است.

کد خبر 281311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha