هفته کتابخوانی و کتابداری به پایان رسید و امسال اهالی فرهنگ و هنر بیشتر از سال‌های پیش یاد یار مهربان را گرامی داشتند تا شاید مردم هم بیشتر به مقوله کتابخوانی بپردازند.

حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی

در اين ميان آنچه به اتفاق مورد تأكيد همگان قرار گرفت، فراهم شدن فضاهاي مناسب كتابخواني براي نسل جوان بود. اين مسئله مدتي است كه مورد توجه مديريت شهري تهران نيز قرار گرفته تا در وهله نخست تعدادي كتابخانه جامع و محلي با توجه به جمعيت پايتخت احداث شود. شوراي شهر تهران هم در قالب برنامه 5ساله دوم، شهرداري را موظف كرده است تا 519كتابخانه بزرگ و كوچك در نقاط مختلف شهر احداث كند.

در همين رابطه حجت‌الاسلام عبدالمقيم ناصحي، رئيس كميسيوني كه طرح احداث كتابخانه در تهران از آنجا به صحن شورا آمد، به همشهري گفت: «تمام سعي ما بر اين بوده كه 5سال بعد، سرانه مطالعه در تهران به ميزان قابل توجهي افزايش يابد چراكه ترويج كتاب و كتابخواني ترويج علم و ترويج اميد است. » به‌گفته رئيس كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر تهران در اين راه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم بايد همراه شود تا كتابخواني در مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي ما معمول شود. وي معتقد است كه حتي بايد نمايشگاه‌هاي كتاب بيشتري در سال برگزار شود.

حجت‌الاسلام ناصحي با بيان اينكه اكنون 3200كتابخانه در سطح كشور وجود داردكه جوابگوي 70ميليون نفر جمعيت نيست، افزود: «براي اين موضوع اساسا اول از همه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد وارد عمل شود؛ با وجود اين شهرداري تهران در برنامه 5ساله ساخت 22كتابخانه جامع در هر منطقه پايتخت را در دستور كار قرار داده است. » وي اضافه كرد كه طبق برنامه شهرداري بايد در هر محله و ناحيه نيز يك كتابخانه احداث كند كه ابتدا كار را با ساخت كتابخانه‌هاي محله‌اي شروع كرده است.

اينطور كه ناصحي اعلام كرد يكي از مهم‌ترين كارهايي كه شهرداري براي ترويج كتابخواني و موضوعات مربوط به كتاب در آينده‌اي نزديك به سرانجام مي‌رساند، بهره‌برداري كامل از باغ كتاب در اراضي عباس‌آباد است. گفتني است باغ كتاب با مساحت 11هكتار و با زيربناي 65هزار مترمربع در ناحيه‌اي از تپه‌هاي عباس‌آباد قرار‌دارد كه به باغستان شمالي معروف است و با كتابخانه‌هاي ملي، ‌فرهنگستان‌ها، باغ هنر، باغ نمايش، باغ موزه جواهرات و باغ موزه دفاع‌مقدس همسايه است.

موقعيت تپه‌هاي عباس‌آباد در مركز شهر و دسترسي آن به 3بزرگراه اصلي شهر و نيز وجود 3ايستگاه متروي مصلا، شهيد همت و شهيد حقاني از امتيازات ديگر اين اراضي براي ساخت مجموعه باغ كتاب بود تا اينكه در تيرماه 1386 سرانجام كار ساخت اين مجموعه آغاز شد. فاز نخست باغ كتاب تهران اسفند‌ماه 91به‌منظور برگزاري نمايشگاه ياد يار مهربان افتتاح شد و چندي پيش نيز علي‌اكبر اشعري، مدير پروژه باغ كتاب اعلام كرد كه به‌احتمال فراوان تا دهه فجر امسال اين مجموعه به بهره‌برداري كامل مي‌رسد. البته براي بهره‌برداري از باغ كتاب بايد اتفاقات ديگري هم بيفتد يعني بايد قراردادهايي كه قرار است با ناشران منعقد شود، وارد فاز عملياتي شود كه اين كار كمي زمان‌بر است.

اينطور كه اعلام شده كمتر مجموعه‌ مشابهي مانند باغ كتاب در جهان وجود دارد و فروشگاه آن يكي از بزرگ‌ترين فروشگاه‌هاي كتاب در جهان است. اين نكته را ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي- اجتماعي هم تأييد كرد و گفت: «در آخرين بازديدي كه از اين مجموعه داشتم، كارهاي ساختماني تمام‌شده و كتابخانه‌ها در حال تجهيز هستند كه ميلياردها تومان هزينه دارد.»

کد خبر 278768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha