مهدیه تقوی‌راد- خبرنگار گروه اجتماعی همشهری:: ۳ روز مانده به اربعین حسینی کربلا غوغاست. تمام مسیرهای منتهی به حرم سیدالشهدا و حضرت ابوالفضل‌العباس مملو از زایرانی است که با پای پیاده و یا با وسایل نقلیه خود را به این قطعه از بهشت رسانده‌اند تا بتوانند نام خود را در زمره زایران اربعین به ثبت برسانند.

موکب‌های کوچک و بزرگ در سر تا سر خیابان‌ها و کوچه‌ها و شبانه روز مشغول خدمات رسانی به زواری هستند که به امید شفاعت سید جوانان اهل بهشت دوری راه را از لبنان و ایران و بحرین و پاکستان و ... به جان خریده‌اند. موکب‌ها هر کدام مشغول پخت غذا‌های مختلفی هستند از آبگوشتی که با مرغ و یا گوشت تهیه می شوند تا نخودهای آب پزی که مشتریان فراوانی دارند و در ظرف‌های کوچک یک بار مصرف سرو می شوند.

دیگ‌های سیاه که بر روی هیزم بار گذاشته می شوند را می‌توان در سر تا سر خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف حرم مشاهده کرد و مردانی که بدون هیچ ادعایی مشغول پوست گرفتن و خرد کردن پیاز و سیب زمینی هستند. کمی آن طرف تر چادرهای نیم بندی هستند که با یک میز و چند صندلی بر پا شده اند و روی میز لیوان‌های آب بسته بندی شده، استکان‌های چای کمر باریک که کمی شکر و یک قاشق چایخوری مزین شده اند به همراه نعلبکی‌هایی که سالهاست در کشورمان به تاریخ پیوسته اند با چای‌های دم کشیده بر روی زغال پذیرای زایران اهل بیت هستند.

آنسوی خیابان اما موکب‌هایی هستند که فلافل را به همراه کلم قرمز و پیاز لابلای نان‌های عربی سرو می کنند. فلافل‌هایی که با فلافل‌هایی که انتظارشان را داریم زمین تا آسمان فرق دارند و فقط ظاهرشان شبیه فلافل است اما عشق و علاقه ای که برای رساندن آنها به دست زائران وجود دارد طعم آنها را خوشایندتر از هر فلافل دیگری می‌کند.

گوسفندهای پرواری که در کنار درخت‌ها بسته شده‌اند کمتر از 24 ساعت دیگر فرصت برای زندگی دارند و بعد به نیت پذیرایی از زائران قربانی می شوند. بساط چای، خرما، حلویات، انواع شربت و ... از صبح زود تا اواخر شب بر پاست. صاحبان موکب‌ها نیز معمولا در همان چادر موکب شب را به صبح می رسانند تا بتوانند در اولین ساعات صبح خدمات رسانی به زائران را آغاز کنند. با تمام این اوصاف یک نکته در تمام موکب‌ها خود نمایی می کند که همان کمترین توجه به موضوع بهداشت مواد غذایی است. اگر چه تا کنون مواردی از ایجاد مسمومیت دسته جمعی در بین زائران گزارش نشده است اما با نگاهش گذرا به نحوه تهیه غذا، چای، حلویات، زولبیا و بامیه ، نان روغنی و ... می‌توان دریافت که اگر نظر خاص سید الشهدا به زائرانش نبود با این طرز تهیه مواد غذایی شاید کمتر زائری از مسمومیت جان سالم به در می‌برد.

انواع خورش‌های ایرانی و عربی، قیمه‌هایی که سیب زمینی و پیاز آنها در حجمی انبوه در ماهیتابه و در کنار پیاده روها خرد شده و سرخ می‌شوند. خوراک مرغ‌هایی که شباهت کمی به غذاهای ایرانی دارند اما مشتریان زیادی دارند و کباب ترکی‌هایی که در کنار خیابان تمام مراحل تهیه آن طی می‌شود باعث ایجاد صف‌های طویل در خیابان برای گرفتن نذری می‌شوند.

نظافت شهرهای زیارتی عراق همه ساله از دغدغه‌های زائران بوده است. این موضوع به حدی در این شهرها به چشم می‌خورد که آوازه آن تا دورترین روستاهای کشورمان نیز رسیده بود. اما امسال شهرداري تهران هم بخشي از خدمت رساني به زائران را از مرزهاي ايران تا خود شهر كربلا به عهده گرفت. آنطور كه زائريني كه تجربه سال‌هاي گذشته اربعين را دارند،‌مي گويند آلودگی شهر کربلا با حجم بالای زائران که در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده کمتر از سال‌های گذشته است. البته تعداد زیادی نیز به صورت داوطلبانه و البته ساماندهی شده به صورت شبانه روزی مشغول جمع آوری زباله‌های اطراف حرمین شریفین هستند. سطل‌های زباله بزرگ و کوچک تعبیه شده در تمام خیابان‌ها و معابر منتهی به حرمین کمک بزرگی به تمیزی شهر کرده‌اند.

اما در اطراف موکب‌ها اگر چه سطل‌های زباله زیادی تعبیه شده و خودروهای حمل زباله دائم در حال تخلیه زباله‌های اطراف موکب‌ها و حرم هستند با این حال به علت کثرت جمعیت تعداد زیادی زباله همچنان به چشم می‌خورد که البته بعد از اعلام حکومت نظامی که از ساعت 24 تا 5 صبح آغاز می‌شود این زباله‌ها نیز توسط پرسنلی که مسئولیت جمع‌آوری زباله‌ها را بر عهده دارند بلافاصله جمع آوری می شود.

با این حال پاكيزگي امسال شهر کربلا موضوعی نیست که از دید زائران این شهر پنهان بماند و زائرانی که برای چندمین بار به این سفر زیارتی آمده اند اذعان می‌کنند که نظافت شهر قابل قیاس با سال‌های گذشته نیست.

این موضوع بر روی رفتار اهالی شهر و صاحبان موکب‌ها نیز تاثیر بسزایی داشته است به گونه ای که در مقابل زایران ایرانی و برای اهدای نذورات به ایرانیان معمولا از واژه «ایرانی نظیف» استفاده می‌کنند و با این کلمات می‌خواهد به زایران ایرانی اطمینان دهند که در تهیه نذورات مسایل بهداشتی را رعایت کرده‌اند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha