مجموع نظرات: ۲۱۰
سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
۱ نفر

مصداق بارز «کار هست و کارگر نیست» طبق اعلام معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌های سمنان، یزد، آذربایجان‌شرقی و بوشهر نیز دیده می‌شود.

کارگر

به گزارش همشهری آنلاین طبق اعلام مرکز آمار ایران در زمستان ۱۴۰۲ نرخ بیکاری را ۶/۸ درصد است. استان‌هایی که کمبود نیروی کار دارند، نرخ بیکاری کمتر از میانگین کشوری را تجربه می‌کنند.

سمنان، کارگران غیر بومی و اجاره مسکن

سمنان استانی است که با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر، توسعه صنعتی در آن بیش از نیروی کار شتاب گرفته‌است. به گزارش همشهری، سمنان برای امسال حداقل به ۱۲ هزار و ۵۰۰ نیروی کار نیاز فوری دارد؛ نیروی کاری که می‌تواند از استان‌های دیگر راهی سمنان شود. اما در این بین مشکلاتی سد راه است؛ از جمله تامین مسکن برای کارگران غیر بومی. نرخ بیکاری در استان سمنان به زیر ۶ درصد می‌رسد. استان سمنان ۱۱ شهرک صنعتی، ۶ ناحیه صنعتی و ۲ نیروگاه دارد.
کمبود نیروی کار در سمنان در دو دهه اخیر بیشتر از استان‌های شمالی، خراسان رضوی و تهران تامین می‌شده. اما بالا رفتن آمار کمبود نیروی کار سمنان در یکی دو سال اخیر به دلیل بالا بودن قیمت اجاره خانه برای کارگران است، به طوری که در مجموع قیمت اجاره ملک و دستمزد کارگران غیر بومی تناسبی با هم ندارد و کارگران غیر بومی ترجیح می‌دهند به شهر و دیار خود بازگردند.

  • جمعیت استان: ۷۰۲۳۶۰
  • کمبود نیروی کار: ۱۲۵۰۰ نفر


آذربایجان شرقی، مهاجرت نیروی کار

آذربایجان شرقی، با جمعیت بیش از ۴ میلیون نفر یکی از مناطق مستعد کشاورزی است که از نظر اکتشاف و بهره‌برداری منابع معدنی نسبت به سایر استان‌ها در وضع مطلوبی قرار دارد. بررسی ترکیب کارگاه‌های موجود استان نیز نشان می‌دهد که دو گروه صنعتی کانی‌های غیرفلزی و غذایی-داروئی در بین سایر صنایع بالاترین تعداد میزان اشتغال را دارد. با این حال به گفته یونس ژاله، رئیس اتاق بازرگانی تبریز، بخش صنعت آذربایجان شرقی به شدت با مشکل کمبود نیروی کار ساده و متخصص مواجه است و کمبود ۳ هزار نیروی متخصص و کارگری برآورد شده، زیرا نیروی کار استان به عراق و پاکستان مهاجرت می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این استان نیز افراد دارای تحصیلات عالی نیز دنبال شغل مناسب با رشته تحصیلی هستند و علاقه ای به انجام کار کارگری ندارند. زمستان ۱۴۰۲ نرخ بیکاری در استان آذربایجان شرقی ۴/۷ درصد اعلام شده‌ که از میانگین نرخ بیکاری کشور کمتر است.

  • جمعیت استان: ۴۰۴۰۴۰۰
  • کمبود نیروی کار: ۳۰۰۰ نفر

بیشتر بخوانید:
بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند | توضیحات وزیر کار درباره لایحه جامع اشتغال


یزد، کمبود نیروی کار ماهر

معاون اقتصادی استاندار یزد به همشهری می‌گوید که نرخ بیکاری در یزد ۳ درصد است، اما کمبود نیروی کار به‌خصوص نیروی کار ماهر در یزد به روشنی دیده می‌شود. استان یزد ۳‌هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی دارد که ۲‌هزار و ۲۰۰ واحد فعال و ۹۰۰ واحد نیز کمتر از ظرفیت کار می‌کنند و ۳۰۰ واحد نیز راکد هستند. محمدعلی شاه‌حسینی می‌افزاید: «کمبود کارگر ساده در صنعت، معدن، گلخانه‌ها و کارخانجات سرامیک دیده می‌شود. از ۱۰۰ شهرستان کشور در یزد نیروی غیربومی کار داریم که حدود ۴۰ درصد می‌شود.» علاوه بر اینکه یزد به بهشت معادن معروف است و معادن زیادی دارد، صنعت بافندگی و صنعت شیرینی‌پزی نیز در این استان رشد زیادی دارد. بیشترین تولیدات واحدهای صنعتی شهر را منسوجات، کاشی و سرامیک و فرش ماشینی تشکیل می‌دهد. واحدهای صنعتی استان یزد هم بیشتر در شهرک‌های صنعتی یزد و میبد و اردکان متمرکز شده‌اند. به گفته مجتبی دستمالچیان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد کمبود نیروی کار آسیب جدی به مشاغل صنعتی وارد خواهد کرد. این‌طور که پیداست در استان یزد نیز جوانان تمایلی به کار در رده کارگری ندارند. دستمالچیان معتقد است در جامعه امروزی و با پیشرفت مشاغل اینترنتی، روند دستیابی به نیروی کار متخصص در کارخانه‌ها با مشکل روبه‌رو شده‌است.

  • جمعیت استان: ۱۱۳۸۵۳۳
  • کمبود نیروی کار: ۱۴۰۰۰


بیشتر بخوانید:
این استان پایین‌ترین نرخ بیکاری مردان در کشور را دارد


بوشهر، ضرورت مهارت‌آموزی

کمبود نیروی کار در استان بوشهر که جمعیتی بیش از یک میلیون و ۱۳۶ هزار نفر دارد، ۱۰ هزار نفر اعلام شده‌است. نرخ بیکاری این استان نیز ۱/۶ درصد اعلام شده. استان بوشهر با داشتن میادین گازی و نفتی، بزرگترین تولید کننده گاز کشور و صادر کننده نفت کشور است. اقتصاد بوشهر در وهله اول متکی به کشاورزی، دامداری و شیلات و سپس تجارت و بازرگانی است. در استان بوشهر ۱۱ شهرک صنعتی و یک ناحیه صنعتی مصوب و ۷ ناحیه صنعتی روستایی انتقالی از سازمان جهاد کشاورزی و ۳ منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد. عبدالکریم جمیری، نماینده بوشهر تنها راه خروج از بحران کمبود نیروی کار را آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به کارگران بومی استان می‌داند زیرا فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای ایجاد اشتغال پایدار و کمک به اقتصاد و توسعه جامعه ضروری است.

  • جمعیت استان: ۱۱۶۳۴۰۰ نفر
  • کمبود نیروی کار: ۱۰۰۰۰ نفر


اصلاح فرهنگ کار، راهکاری برای جبران کمبود نیروی کار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان راهکارهایی را برای جبران نیروی کار مطرح می‌کند که مهارت‌آموزی، اصلاح فرهنگ کار و بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانش‌بنیان از جمله آنهاست. محمدرضا صادقی نخستین راهکار جبران کمبود نیروی کار را آموزش مهارت‌های لازم صنایع فعال در سمنان می‌داند و به همشهری می‌گوید: «طبق تفاهم‌نامه همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای نیروی جویای کار، مهارت‌هایی مثل فرز کاری، تراشکاری، کار با دستگاه سی. ان. سی و ... را می‌آموزد. اولویت ما با اشتغال نیروهای بومی است

در این ۴ استان ایران کار هست و کارگر نیست!
محمدرضا صادقی

معاون اقتصادی استاندار سمنان درباره تامین مسکن نیروی کارگر غیر بومی می‌گوید: «این موضوع خود به نوعی رقابت بین کارفرمایانی که نیروی کار می‌خواهند، تبدیل شده. در واقع در تلاش هستیم تا با ایجاد تسهیلات تشویقی مثل قراردادن زمین رایگان در اختیار کارفرمایان نیز از این مشکل عبور کنیم. کارفرمایان برای تامین مسکن نیروهای کارگری خود از طریق تعاونی‌های کارگری اقدام کنند.»
۱۲۶ تشکل کارگری و ۴۶ تشکل نیز، تشکل کارفرمایی در استان سمنان فعال است.
صادقی کمبود نیروی کار را متاثر از فرهنگ کار در جامعه نیز می‌داند و می‌گوید: «جوانان جویای کار که اغلب تحصیل‌کرده هستند، تمایلی به کار پر زحمت ندارند و دنبال کار اداری هستند.» او معتقد است راهکار این مسئله نیز به دست کارآفرینی مبتی بر پلتفورم‌های هوش مصنوعی است و ادامه می‌دهد: «از آنجا که استان سمنان قطب صنعت خودرو نیز هست و معادن زیادی هم دارد، سرمایه‌گذاری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان برای تبدیل سمنان و شاهرود به شهر هوشمند راهکار این مسئله خواهد بود.»
صادقی تاکید می‌کند که راه توسعه پایدار اقتصادی استان از سرمایه‌گذاری در مراکز نوآوری، دیجیتال مارکتینگ و استارت‌آپ‌ها می‌گذرد. «استان سمنان نه مرزی است، نه دریا دارد و نه نفت‌خیز است. استان کم آبی که احداث صنایع آب‌بر در آن نیز امکان ندارد. اما به دلیل موقعیت خاصی که در شاهراه ارتباطی پایتخت، خراسان رضوی و استان‌های جنوبی دارد، باید از فرصت توسعه اقتصادی استفاده کند و توازن توسعه صنعتی و تامین نیروی کار را اجرا کند.»

بیشتر بخوانید:
ماجرای نخستین مزرعه خورشیدی زنانه در یک روستا

کد خبر 849943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 104
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 106
  • هشدار IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    82 9
    خوب بجای اینکه بودجه اشتغال زایی بیاد فقط تو سمنان خالی بشه به شهرهای استان هم توجه بشه انوقت میبینیم که نرخ بیکاری به اشتغال هماهنگی داره
    • بی نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      62 3
      ریس دوره های قبل از یزد وسمنان بودند اگر میزان شهرک سازی در تمامی استان های دیگر هم بود ایران بیکاری نداشت
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      114 8
      این آمار نشان از نفوذ مافیا و زد وبند در تامین اعتبارات و ظلم به استان های دیگر کشور است بماند که از کارگران به عنوان برده استفاده می‌شود .
    • NL ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      41 2
      سمنان چون اب وهوای بیابانی داردوچندان مردم توجه مسافران وافراددنبال کارنمی باشدوصنعت وکم تراسمی ازسمنان برده می شودبرای همین حتی جمعیت خودش هم برای کاروفعالیت وحتی زندگی به تهران وکرج مهاجرت کرده اند
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      51 7
      ایران وضعیت شغلی وتحصیلی خودراازدست داده وازمسیرخارج شده برای همین جوانان مخصوصاپسران یاادامه تحصیل نمی دن،یاشغل ازادمی روندچون شغل اداری وکارمندی ودولتی وشرکتی حقوق کافی دراین دوروزمان نداردوطرف دربرده داری نوین همیشه زیردست است ویاجوانان مهاجرت می کننددرکنکوراین سال داوطلبان پسریک پنجم داوطلبان دختربودیااستخدام اموزش پرورش هم همین مورد،این یعنی مردان دنبال شغل ازاد،عدم تحصیل بیشترکه درایران ارزشی پایینی دارد،یامهاجرت می کنندوزنان هم یعنی دراین روزگاردنبال کاروتحصیل هستنددرصورتی که درقدیم کاروتحصیل برای زنان واجب نبوددرست است مردکارمی کندوبایدتحصیلات داشته باشه امامتاسفانه کم کم جاافتاده که زن هم بایدتحصیل بالاداشته باشدوهم کارداشته باشدوجزئی ازانتخاب پسران دراین روزگار،این است که زن خودتحصیل وکارهم داشته باشد
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    37 1
    اگرچه به اندیشی نباشداینده نه چندان دورمشکلات عدیده،دولت امکان ازدواج جوانان،مسکن،فرزنداوری،جدی بگیرد متاسفانه بانکهاسنگ اندازی،خانه خالی فراوان گروکشی حالاچرا۱۷میلیون جوان مجردسن بالانمیتوانندازدواج الله وعلم،تصادفات ازهمه بدتر،تلفات انسانی بالا است چر؟!
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    49 6
    لطفا استان سیستان وبلوچستان راهم اضافه کنید چون نیروی متخصص برای کار نیست
  • ... IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    89 4
    تو ترکیه فصل برداشت چایی هست الان تو شهرما چالدران اکثر مردا رفتن ترکیه واسه بیست روز حدود چهل پنجاه میلیون پول میگیرن اما در ایران ماهی هفت تومن کارگر ساده ماهی چهل تومن میگیرهشدیم مثل افغانها که میان ایران کارگری
  • کارگر IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    135 8
    باسلام کارگر هست حمال نیست .
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      20 43
      حمال ارجح است به مدعی فاقد تخصص
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      99 2
      کارگر هست .ولی دولت و صاحبان پروژه های بزرگ حاضر نیستند حق کارگر را بدهند بنابراین کارگر مفت نیست
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      79 1
      دقیقا،با ۸ میلیون نمیشه زندگی یک جوان مجرد هم بچرخه
  • ناشناس IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    87 3
    دلایل نبود کارگر ۱.کشورهای همسایه حقوق بیشتری میدهند و...۲.امنت شغلی کم است.و..۳جوان امروزی ۲۰ ساله نمی خواهد عنوان کارگری به اسم او اضافه شود چون لیسانس است..و...۴هرسال تورن بیشتر حقوق ها کمتر...و....۵ و ۱۰سال کار کنه نمیتونه آپارتمان بگیره ..و..اگه گرفت زن.نیست..و...باید ۳۵ سال تا کنه تا۶۵ سالش بشه..و...خیلی حرفه ای دیگر.......هست
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    74 2
    فعلا که من کارگر نساجی ... اخراجمون کردن
  • سعید IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    100 3
    چهار استان که نام بردید کارگر بیکار دارند بخاطر اینکه حقوق کارگری کفاف زندگی را نمی ده تن به کار نمی دن حقوق کارگران در ماه 10میلیون،تورم 30میلیون
  • جعفری IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    85 11
    استانهایی که دارای پارتی دردولت هستند منابع خوبی جذب کردند وبخش صنعت خودرا رونق داده اند واستانهای فقیر را به عنوان نیروی کار میبینند توزیع ناعادلانه منابع دراستانها کاملا ثابت هست طرحهای اشتغالزا عموما درمناطق بخصوصی اجرا میشوند مثلا درهفته دولت شاهد افتتاح یک واحد مرغداری درکردستان ویک واحد تولید فولاد درتبریز هستیم،با افزایش هزینه های زندگی کار درواحدهای تولید برای کارگران دیگر صرفه اقتصادی ندارد ونیروی موجود درصورت یافتن فرصت درآمدی متفاوت دیگر سراغ کارگری نخواهد رفت.
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      27 77
      مردم آذربایجان شرقی با کار و تلاش شبانه روزی درحال ساختن کشور و پیشرفت و آبادانی کشور هستن نه پارتی دارن نه از رانت استفاده میکنند در ضمن منابع و معادن این استان به استانهای مرکزی میره در ضمن اینکه تبریز و آذربایجان ابادهست دلیلش اینه که مردمش به فکر کار و تولید هستن نه در فکر آشوب و اغتشاش تاریخ هم گواهی می‌دهد در سخت ترین شرایط کشور مردم آذربایجان پشت این کشور و ملت مثل کوه ایستاده اند
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    90 4
    وقتی وزارت کار حقوق یک کارگر را ۱۰۰ دلار تعیین میکند مگر طرف دیوانه شده بره کارگری کنه میره در عراق و کشور های عربی و ترکیه کار میکنه ۱۰ برابر حقوق میگیره آخه الان ۷ و ۸ تومن حقوق نیست دیگه با زن و بچه و هزار تا خرج و مخارج
  • فرهنگ IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    144 2
    البته کارگر هر قدر بخواهید هست ولی کارگر صلواتی و نردبان برای بالارفتن یه عده مفت خور نیست
    • حسین IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      77 2
      حق
    • رسول IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
      1 0
      دمت گرم فرهنگ با دو خط جواب این مقاله طولانی و بلند بالا را دادی عالییی
    • رادمان سیستانی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
      1 0
      تاابدحق
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    111 5
    حالا که چی؟ دنبال بهانه میگردید ته مانده افاغنه رو بکشید به ایران بهانه نمخواد صاحب مملکت اید قدرت دارید خودتون تصمیم میگیرید خودتون تصویب میکنید خودتو اجرا... ثانیاً معلوم نسل ضد تن به برده داری نئولیبرالهای تازه بدوران رسیده چپاولگر بی قانون نمیده، وقتي ی جوان میاد وارد بازار کار میش توان اداره خودشو نداره حتی نمیتونه ی خونه در چلغوز آباد اجاره کن چه رسد به اینکه ازدواج کنه زندگی تشکیل بده، دیگه دست از این بازی ها بردارید
  • علت IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    115 9
    نیرو هست پول نمیدن مفت کار میکشن .
    • ایوب دهقان IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      47 1
      اول سال خوشحال شدیم ۲۰ درصد حقوق ۲۰ درصد اضافه شد فقط برق واب ان ۲۰ درصد اضافه حقوق را صاف کرد تا اخر سال با فلاکت زندگی باید کرد جانباز ۶۰ درصد
  • مجرد IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    68 2
    کار هست مسکن نیست (با پول کارگری نمیشه) 😡😡😡😡😡😡😡
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    68 4
    میدان کار ‌تبریز‌پراز‌کارگر هست
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    49 1
    سلام با این وضع حقوق انتظار دارید نیرو کار پیدا کنید کل مخارج زندگی با دلار محاسبه میشه ولی حقوق به رئال که در مجموع میشه حدودکمتر از دویست دلار در ماه یعنی شما نمی‌دانید چرا نیرو کارنیست کشورهای عربی با پنج روز کار در هفته و هشت ساعت در روز با سه وعده غذا وجای خواب ماهانه ۲۷۰۰ دلار پول میدن و جوانان سرازیر شدن به کشورهای عربی
  • هموطن IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    51 2
    اتفاقا تو استان‌ها کارگر بیکار زیاد هست ولی با این دستمزد اعلامی طی امسال و پارسال کسی انگیزه کار کردن نداره. اگه از سطل آشغالها ضایعات جمع کنه مسلما بیشتر کاسته.
  • مصطفی اسماعیلی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    56 3
    کارگر فراوان است حقوق خیلی کم میدهند .کارفرماها از کارگر میزنند
  • مهدی IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    62 2
    آنکه شما نامش را کارگر خطاب میکنید کارگر نیست بلکه برده گی نوین است با دست مزدی چه برای کارگر پرداخت میشود نمیتوان یک وعده غذای درست وحسابی برای یکنفر تهیه کرد آقایان آیا شماها میتوانید با چهار برابر حقوق یک کارگر یک ماه خانواده تان را تامین کنید پس چطور انتظار دارید یک کارگر با ۷ میلیون یک خانواده ۴ نفره را. اداره کند آقای وزیر کار یا حساب کتاب نمی داند یا درعصر بوق درجا میزند چون هر آدم عاقلی درک میکند چه این حقوقها با تورم وهزینه ها به هیچ عنوان همخوانی ندارد چه درآمد به ریال باشد خرج ومخارج به دلار آقای وزیر ومسئولین مربوطه شماها بااین روش محاسبه حقوق کارگران مطمئن باشید درآینده خیلی نزدیک باعث تعطیلی خیلی از کارخانه ها وکارگاه های کوچک خواهیم بود وقتی کارگری نباشد تولید وکارخانه ای هم نخواهد بود وتازمانی چه حقوق کارگر با تورم همخوانی نداشته باشد وضعیت کمبود کارگر هر روز بدتر از دیروز خواهد بود پس اولین قدم ترمیم حقوق کارگران است با شعار و. وعده وبعید شکم زن وبچه مردم سیر نمیشود وتمام
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    62 2
    اینا همش چرت و پرته با دوازده ساعت کار اونوقت با پول سال هشتادی
  • علی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    50 2
    بااین تورم میشه با پولی که شهرکهای صنعتی میدن زندگی کرد؟قرارداد میبندن ۸ساعت ولی اعلام میکنن زیر ۱۲ساعت کارکنی قرارداد نمیبندیم،و البته حقوق ۱۲ساعت کار همون ۹تومن هست،معلومه کسی کارنمیکنه،بعد آمار میدن کار داریم کارگر نداریم
  • علی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    57 3
    کی گفته در آذربایجان شرقی بیکارکمه مسئولین خواسته اندخودی نشان دهنداتفاقاخیلی هم زیاده
  • ناشناس IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    53 3
    هرموقع توانستید باحقوق کارگران یک ماه زندگی را اداره کنید ومخارج مسکن وخوراک وپوشاک ودرمان را تأمین کنید آن موقع درد کارگران رامیفهمید
  • سجاد IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    51 2
    تواین استانها کارگر بیکار زیاد داریم ولی برده نداریم
  • ناشناس IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    48 3
    علت پایین بودن حقوق کارگران درایران کمبود دستمزد ها ومیلیونها مهاجرافغانی که باعث شده کارفرماها کارگران ایرانی راباحقوق ناچیز استخدام وهرموقع دلشان خواست اخراج کنند ودآرمد ریالی وهزینه های دلاری که مخارج زندگی ازدرآمد جلو زده است
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    46 7
    اسمشو بزارید بیگاری نه کار
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    34 0
    همه این چیزهایی که در بالا آورده شده اند مثل مهارت اموزی، مسکن، فرهنگ کار درست است اما از گفتن اصل مطلب که همان باعث مهاجرت نیروی کار از ایران به سایر کشورها شده است امتناع شده است و آن حقوق کارگران می باشد. اگر به چشم واقعی به این موضوع نگاه کنیم باید با توجه به این حقوق کارگران بگوییم که کارفرمایان برده می خواهند نه کارگر، الان توی کشور ما نگاه کنی قیمت همه چیز به دلار است اما حقوق ها به ریال ، جالب اینکه حقوق یک کارگر نصف خط فقر است و شاید هم کمتر
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    37 2
    همین جاها مانده بود که از امروز طرح انتقال افغانستانی ها هم برای این شهرها کلید خورد
  • یورتچی اردبیل IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    25 6
    ما نیاز به برنامه ریز متخصص در کشورداریم تا برنامه درست را تنظیم کند بنابر این اولا به علت توزیع ناعادلانه درامد بیشترین ضربه به حقوق بکیران وارد شده و ناامیدی به زندگی و اینده را در انها ایجاد کرده و با توجه به حذابیت دلالی اکثرا توان مند های کارگری به سمت انها سوق پیدا می کند ثانیا جذابیت مشاغل دلالی و خدماتی و با توجه به درامد باد اورده ان در اثر ول بودن ان بخش و همیشه سودمند ان اولا گرایش را به ان بیشتر کرده و پیامد ان نشاندن خیل عظیم از نیروی کار در سر این سفره که با پول جیب مردم در سایه تورم ایجاد شده در تشدید ان متاسفانه شرکت می کنند همه انها پیامد اینکه کارشناسان ضعیف را با نگاه جریره ای نه کل نگری و دید ترکیبی در مصدر امور قرار گرفته اند انها هم هر حدام دلخواه خود بدون توجه به سایر بخش این اشفته بازار روز به روز ملتهب تر می کنند
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    27 1
    توی ارمنستان و ترکیه، داربست بند هر روز سه میلیون حقوق میگیره البته اقامت و سه وعده غذایی هم به عهده کارفرماست. حالاکی میاد با این گرونی واسه هر ماه هشت میلیون کار کنه
  • سعید IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    34 1
    چرا به مردم امید واهی میدید من ۴۳ سالم هست و اهل تبریزم .حقوقی که یه کارگر تو دوازده ساعت کار تو کارخونه ها میگیره کفاف اجاره خونه رو تو این شهر نمیده .اینجا کار شاید باشه ولی کارگر مفت میخوان سرمایه داراش .تازه اگه قرارداد فصلی که تو این کارخونه های مواد غذایی میبندن رو بشه بهش اتکا کرد .نیروی کار درایران ارزشی نداره .فقط جیب سرمایه دار پر میشه
  • شهروند IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    34 1
    کارگر در استان آذربایجان شرقی است ولی دولت که مسئولینش کارفرما و سرمایه دار اصلی این استان شده اند حقوق کارگر را کمتر از حق برده پرداخت می کنند و می خواهند کارگران برای اینها مفت کار کند و به دنبال کارگر افغانی هستند و این قضیه نبود کارگر حیله دولت و این کارفرمایان هستند تا پای افغانی ها را به این استان ها باز کنند
  • خدایار IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    45 1
    اونی که میخواد به یه کارگر ماهی ۱۵۰ دلار مزد بده خودش بره کارگری کنه
  • US ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    28 4
    درتبریز نه خبری از کار هست نه قانونی برای کار
  • Arash IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    33 4
    تیتر درست اینه که باید میزدید، کارگر هست ولی برده نیست،با این حقوق‌ها برگشتیم به دوران برده داری
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    28 0
    پول کارگر با دلار حساب کنید کارگر پیدا میشه
  • حسین IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    26 0
    کارگر هست ولی حمال مفت نیست
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    39 1
    سلام چرا میگین کارگر نیست شما که کل مردم افغانستان جمع کردین تو ایران ازشون استفاده گنید کارگرهای خودمون هم بیکار و علاف تو خیابونا زباله جمع میکنن کل اهواز شده کارگر افغانی انوقت شوهر بیچاره من که ۲۵سال سابقه کار ساختمانی دارد با ۶سر عایله ومستاجر و بیکاره
  • رضا IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    24 5
    د ر همین سمنانی که میگن کارگر نیست ،شهرهای شرق استان به شدت دچار بیکاری هستن نمونه بارز ناعدالتی سمنانه ،توزیع ناعادلانه بودجه داد همه رو در آورده
  • میلاد IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    22 1
    با سلام همین کارخانه آقای ژاله سیما بافت واسه استخدام رفتم با ۳۸ سال سن سنمو ایراد گرفتن گفتن به فرموده سن استخدام تا ۳۰ سال هست
  • بهروز IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    37 1
    مفت بری هست نه کار، ماهیانه ۳۰ میلیون تومان باید هزینه کنی تا فقط زنده بمونی حالا بقیه مسایل پیشکشت، اونوقت میخوان ۱۰ میلیون پرت کنن جلوت و میگن کار هست کارگر نیست، ۳۰ میلیون حقوق بده ببین کارگر چقدر زیاد است
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    30 1
    اره کارگر نیست آقای ژاله بیجا میکنن برا 16ساعت کار 9میلیون حقوق میدم کسی ... کار کنه به این حقوق ..
  • محمد IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    30 0
    بخدا کارگر زیاده،پول نمیدن
  • صادق IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    31 1
    کارگرهست ولی کارفرماها نمی خوان ازسود صددرصدی دل بکنند وکمی به حقوق کارگر اضافه کنند چون آنوقت درسفر به کشورهای اروپایی وآسیایی وکانادا درعشق وحال کم میارند کارگر هم جانش راسرراه پیدانکرده .که خرج اینهابکند
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    23 1
    بیا اردبیل هر خانوا ه ۴نفر بیکارداره
  • ارمان IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    13 7
    شاید به خاطر توسعه نا متوازن بوده همه ی بودجه رو بردن اونجا و استان های دیگه مثل کرمانشاه و ایلام کار نیست ...
  • عطا IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    20 2
    همین چند ماه پیش پرسنل شیرین عسل واسه حقوق کم اعتراض کردن، 50،60از پرسنل رو اخراج کرده و داره هم اخراج میکنه... همه هم دارن خودشون تسویه میکنن میرن...
  • محمد IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 0
    درسته کار هست ولی حقوق خیلی خیلی پایینه الان صد میلیون زیر خط فقره بنظر من البته
  • رضا IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 0
    توآذربایجان شرقی کارگرهست ولی بااین سطح حقوقها کارگران رغبتی به کارندارن الان یکی باوانت میوه بفروشه بیشترازاین حقوقهادرآمدداره
  • حسنن IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    رفتم شرکت برای کار گفت کار ما دو شیفت ۱۲ ساعتی بدون تعطیلی حتی جمعه ها پانزده میلیون حقوق چی بگم
  • ایران IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    هرکسی حرفه بلد باشه منتشو میکشن حالا آلمان باشه یا ایران
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    تو عراق روزی ۸ ساعت کار کنی میشه ۷میلیون تومن ماهی ۲۱۰ میلیون تومن پنجاه تومن خرج و مخارجت میشه ۱۶۰ میلیون ماهانه کاسبی هر کس دم از حقوق خوب میزنه بسم الله .
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    استان فارس هم کارگر گیر نمیاد، از وقتی افغانستانی ها رو ممنوع کار کردن، باغداران، دامدارها و . . . گرفتار شدن
  • سهراب IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    دروغ چرا می گی استان بوشهر خیلی بیکار داره
  • محمد IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    ای ملت چرا دروغ میگین من ۶ ماه بیکارم بوشهر هرچه دنبال کار میرم کار نیست هرچه افغانی ریختین توی این شهر ما بیکاریم
  • احمد IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    کارهست امانیروی کار ارزان نیست
  • علی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    سلام بجای گفتن کارگرنیست بهتره بگوییم دستمزد خیلی خیلی پایین است شما ۳۰روز کار برای ۱۰ میلیون به همین خاطر کسی کارگری نمیکنه و...
  • حامد IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    مثل همه دنیا محاجر باید تو اردوگاه باشه نه بین مردم که هر جرم جنایتی دوست داره انجام بدهد
  • امید IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    وقتی پول کارگر کم باشه کسی نمیاد به کارگری
  • بالی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    چرت گفتن من بوشهرم،کارم بنایی و کاشیکارب هست الان ۲ماهه بیکارم
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    پیمانکاری پول نمیدن که کسی نمیره کارکن
  • رستم IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    من یک کار گر هستم به دلیل بد حسابی و از خدا بی خبری و نظر تنگی کار فرمایان بیکارم به سختی زندگی می کنم ولی بردگی نمی کنم
  • عرفان IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    مگه چقدر حقوق میدن بنده خودم تو ترکیه کار میکنم روزی ۲۷۰۰ پس پول کارگری ایران ارزش ندارد خودمون را اینجا آلاف نکنیم
  • رضا IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    اینم شده ترفند جدید که کار هست کارگر نیست . اگر قرار باشه کار با حقوق بخور و نمیر باشه .و کارگر نتونه خانه اجازه کنه و زندگی خودشو و زن و بچه را تهیه کند . اون کار نیست بلکه بیگاری است . حقوق باید با تورم باشد.
  • حسن IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    در کشور و حتی سطح بین الملل شنیده ایم که استان کرمان معروف است به بهشت معادن، خیلی جالب که این آقای معاون یزدی میگه که یزد به بهشت معادن معروفه !!!!!( جوک سال)
  • ارشد دانشگاه تهران IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    یکی از دانشجوهای ارشد دانشگاه تهران یه فرصت مطالعاتی رفت سوئد و دیگه برنگشت،نه لیسانشو برد ونه دیپلم ،می دونید چرا:بهم گفت زمینو تی میکشم اینجا ساعتی ۱۳ یورو🤣
  • ارشد دانشگاه تهران IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    یکی از دانشجوهای ارشد دانشگاه تهران یه فرصت مطالعاتی رفت سوئد و دیگه برنگشت،نه لیسانشو برد ونه دیپلم ،می دونید چرا:بهم گفت زمینو تی میکشم اینجا ساعتی ۱۳ یورو🤣
  • حسن IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    بچه های ما رفتن حریم کردستان 130میلیون تومان میگیرن ماهانه
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    آقایان، همینجوریشم افاغنه کارها رو کنترات اشغال میکنن، بیشتر از این گرا ندید بهشون بذارید کارا بخوابه بهتر از واردات افغان و وطن فروشیه
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 1
    سلام جوانها پشت میز می خوان زیر کولر گازی الان رسم شده چند تا دم ودستگاه میارن رمز ارز استخراج میکنن کارگر غیر بومی بیارین از افغانستان وهندوستان و پاکستان مثل کشورهای عربی چون قوانین کار ایران یکی از سخت ترین قوانین دنیاست کارگر خارجی کیف میکنه تو ایران و بهترین راندومان وتحویل میده ما دوست داریم کاری کنیم که یک شبه میلیادر شویم تو چین کارگرا صبح تا شب کار میکنن ولی تو ایران تعطیل کاری دارن و ضمنا کار مفید از 8 ساعت 5 ساعت بیشتر نیست
  • محمد IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    برده داری مدرن
  • شهاب IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    بوشهر که همش نیروی کارش افغانی
  • ب ت IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    اقا من بیکارم تبریز هر چه قدر دنبال کار گشتم نیست.مهندس عمرانم سن ۴۱. کلی هم رفیق بیکار دارم هر کی کار داره بگه.این همه دروغ.کارگر هم نیست چون حقوقی میدن که بیکار باشی هزینت کمتره
  • علی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    همش دروغه کارگرنمیخوان!!!کارگرمفتی میخوان !!همش تبلیغ دروغ !!!
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    ما بوشهری هستیم اینجا پر از کارگر بیکاره
  • علی ولی الله IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    کارگری یعنی بردگی،فقر وعمر تلف کردن،گدایی بکنی آبروی بیشتری خواهی داشت وآقای خود هستی،منت وزور واعصاب خوردی هم نخواهی داشت،پس عجیب نیست که کار هست وکارگر یابهتر بگویم غلام حلقه به گوش نیست،به نظر من هیچ کسی نباید کارگری کند ،خداوند هم یاری میکند کسانی را که زیر بار ظلم وستم نمی روند،،،واگر هم نمی خواهی برده وبردگیت مبارک
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    بقیه استان ها کارگرهست کارنیست 😔😐
  • مهدی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    خدایا میشه یعنی روزی را ببینیم که این کارفرمایان از خدا بیخبر منت کارگر را بکشند واون موقع کارگر براشون ناز کنه. خدایا چی میشه
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    خب میز ریاستها وبانکها رو زیادکنین.که پشت میز بشینن
  • BR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    آذربایجان از بس هیچگونه امکانات و اشتغال و صنعت نیاوردن، از جمعیت خالی شد و همه سرازیر شهرهای صنعتی علی‌الخصوص تهران شدند، البته قضیه تبریز فرق می‌کنه
  • جهان IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    حتما دراین ۴استان تبعه افغانی وجودندارندکه باکمبودکارگرمواجه هستند، استان بوشهرشهرک صنعتی عسلویه، شهرجم. غیره راداردکه ازتمام نقاط ایران برای کاربه آنجارفته ومشغول کارهستندازکارگ ساده تاانواع تخصص کاری، کارگری دردی دوا نمیکند وقتی یک روزکارنباشدپولی هم نیست کارگربایدحقوق ماهیانه وبیمه داشته باشدتاازبابت بیکاری دغدغه نداشته باشد
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    بنده خدا افاغنه هم دیگه فهمیدن مفتی کار نمیکنن . مردم بچه بیارن مفتی بزارن در اختیار شما . نردبونش کنی خودت بری بالا. همه میرن کار آزاد . راحت باشن ۳۵ سال کار میدونی یعنی چه. من کارمند بتونم کار آزاد بزنم یه لحظه صبر نمیکنم. به جای ریالی . دلاری حقوق بدین یا بر اساس درصد تاثیر سهم حقوق در افزایش کالای تولیدی
  • علی شکری US ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    با سلام استان سمنان کارگر کم ندارد دست مزد کارگر وحقوق کم میباشد
  • علی افشاری FR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    من ساکن استان زنجان هستم کسی باغات مارابیل زنی نمیکنه واگه کارگران افغانی نیان اینجاکارگرنیست وخیلی گران میرن سرکار خداکنه یه ماه الان یه ماه هم پاییز نفرپیدابشه
  • سعید IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    همش دروغه...من بوشهرم.. شما برو عسلویه یا کنگان ببین کار بهت میدن ...اینا فقط حرف مفته و بس
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    کار کجا بوده من جوشکار اسکلت هستم خودم کار را پیاده می کنم صفر تا صد ولی بیکارم اراک
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    افغانی جرأت میکنه بره سمت شهرهای ترک زبون...
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    سلام بنده سنگ کار و کاشیکار هستم نیاز به کار پر درامد دارم لطفا به من اطلاع دهید
  • ناشناس IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    کارهاست کارفرماپول نامیده اول وعده ونویدمیده ولی سرحساب کتاب کارگررودورمیزنن
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    کارگر یا برده داری نوین؟مسئله این است
  • محسن IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    الکی نگید کارگر نیست ،این حقه ها قدیمی شده الان دهه شصتی ها بیکارن
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    1 0
    بنده بعد از ۱۸ سال شغل ارماتوربندی چند ماه پیش دیسک کمرم پاره شده الان چند ماهه بیکارم و عمرا دیگه کارگری کنم.سر خیابون دستفروشی کنم هم سلامتی بخطر نمیفته و درآمدش بیشتره..