همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: ، جشنواره فیلم مسکو تا بیش از فروپاشی شوروی مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره بلوک شرق محسوب می‌aد از سال ۲۰۰۲ به این سو؛ سینمای روسیه یک جایزه بسیار معتبر به نام عقاب طلایی(Golden Eagle Award) را رونمایی کرد.

جشنواره عقاب طلایی

بدنه سینمایی و تلویزیونی روسیه؛در کنار فستیوال مهمی چون جشنواره فیلم مسکو؛ جشنواره‌ها و فستیوال‌های سینمایی و تلویزیونی دیگری نیز برگزار می‌کند؛ که به لحاظ "منطقه‌ای بودن" هرگز نتوانستند خودشان را از زیر سایه "فستیوال فیلم مسکو"خارج کنند.

این روند بویژه برای فستیوال‌ها و یا جوایز تلویزیونی بسیار کمرنگ‌تر بود و عمدتا چند منطقه که اکنون جمهوری‌های مستقل شناخته می‌شوند نظیر تفلیس (پایتخت گرجستان)‌، کی‌یف (پایتخت اوکراین)‌ و مینسک (مرکز بلاروس)‌ برای خود فسیتوال‌های تلویزیونی و رادیویی برپا می‌کردند.

 به هر روی از حدود سال 1991 تا سال 2001 تلویزیون ملی روسیه اقدام به برگزاری فستیوال تلویزیونی و اعطای جوایز خاص می‌نمود. که هر چند در سال‌های ابتدایی عمدتا شامل فیلم‌های روسی زبان و حتی ساخته‌های سال‌های قبل این کشور می‌شد.

اما در سال‌های اخیر؛ این روند به کلی تفاوت پیدا کرده و با تغییر اساسنامه در سال 2002 حتی آثاری از سینمای آمریکا نیز موفق شدند در فستیوال و جوایز تلویزیون روسیه صاحب موفقیت‌های چشمگیر شوند.هر چندبه طور رسمی حتی در بیانیه هر ساله این فستیوال اعلام می‌شود که این جوایز مربوط به تلویزیون ملی روسیه می‌شوند و در حقیقت این فستیوال کپی شده همان آکادمی علوم و فنون سینمایی (اسکار)‌ است.

جایزه عقاب طلایی(golden Eagle Award) از سال 2002 شکل رسمی‌تری به خود گرفت و در حال حاضر این نام؛ بیشتر از جایزه تلویزیون ملی روسیه به گوش می‌رسد. در واقع از سال 2002 "آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک روسیه" متولی برگزاری این جایزه است.

همچنین تعداد جوایز اصلی به 3 جایزه ارتقا پیدا کرده است که شامل اهدای عقاب طلایی در 3 قسمت بهترین فیلم‌، بهترین کارگردان و سرانجام بهترین فیلمنامه می‌باشد.

از سال 2003 نیز تلویزیون ملی روسیه در هر اعطای جایزه‌ای برنامه بزرگداشت سینماگران مطرح را در دستور کار گذاشت و به همین مناسبت در اولین دوره و در نخستین اقدام؛ از فرانسیس فورد کاپولا با پخش نمایش آثار و تقدیم لوح یاد بود تقدیر به عمل آورد و در سال‌های بعدی نیز این روند را ادامه داد.

در اعطای جایزه عقاب طلایی؛ یک روند خاص دیگر هم وجود دارد و آن شرکت دادن آثار مهم سینمایی روسیه است، اگرچه نام این جوایز و عنوان رسمی آن تلویزیونی است. با این همه آثاری که صاحب موفقیت جهانی شوند عمدتا در این فستیوال به یکی از عقاب‌های طلایی می‌رسند.

بهترین مثال در این رابطه نیکیتامیخالکوف، فیلمساز سرشناس روسی است که فیلم 12  او سال 2008  در بسیاری از جشنواره‌های جهانی از جمله کن و همچنین برلین و ونیز به موفقیت‌هایی دست یافت و در اسکار 2007 نیز موفق بود. از این‌روست‌ که «12» میخالکوف در سال 2007 به عنوان برترین فیلم در این مراسم انتخاب و معرفی گردید.

با روند رو به رشد و استقبال فزاینده از جایزه تلویزیونی عقاب طلایی به نظر می‌رسد؛ این فستیوال و جایزه‌اش به یکی از معتبرترین جوایز مشابه در دنیا تبدیل شوند.

در مورد جایزه‌های رده بعدی باید گفته شود که 20 نامزد دیگر نیز در بخش‌های 20 گانه معرفی شده و به انتخاب هیات ژوری به بهترین آنها جایزه‌هایی جنبی نظیر عقاب نقره‌ای تقدیم می‌شود و در آخر این‌که از سال 2000 که این جوایز سر و شکل حرفه‌ای و ممتازی به خود گرفت می‌شد حدس زد که این فستیوال تقریبا از مراسم گلدن گلوب الگوبرداری شده است.

کد خبر 276393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha