سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوشابه‌های گازدار یا سوداها – حتی انواع رژیمی‌شان- ممکن است با افزایش عوامل خطرساز برای بیماری قلبی و دیابت همراه باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز  پژوهشگران آمریکایی نشان دادند گه افراد بزرگسالی که یک تعداد بیشتری سودا یا نوشابه‌ گازدار می‌خورند حدود 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به  نشانگان متابولیک قرار می‌گیرند.

نشانگان متابولیک مجموعه‌ای از عوامل خطرساز برای بیماری قلبی از جمله چربی بیش از حد در اطراف کمر، میزان کم "کلسترول خوب" در خون، فشار خون بالا و سایرعلائم است.

دکتر راماچاندران واسان از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون که سرپرست این تحقیق بوده است، می‌گوید: "هنگامی که شما به نشانگان متابولیک را داشته باشید، خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی در شما دو برابر می شود. همچنین شما در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می‌گیرید."

بررسی‌های قبلی رابطه مصرف نوشابه‌های گازدار سرشار از قند با عوامل خطرساز متعدد برای بیماری‌های قلبی را نشان داده بود، اما این تحقیق جدید نشان داد چنین رابطه‌ای در مورد نوشابه های رژیمی هم وجود دارد.

این محققان 6000 زن و مرد میانسال را برای دوره‌ای 4 ساله مورد مشاهده قرار دادند. افرادی از این گروه روزانه یک تعداد بیشتری نوشابه گازدار می خوردند 30 درصد بیشتر در معرض افزایش دور کمر بودند. نشان داده شده است که اندازه دور کمر نسبت به وزن به تنهایی خطر بیماری قلبی را به طور دقیق‌تری پیش‌بینی می‌کند.

سپس این محققان نمونه کوچکتری از این افراد را که داده‌‌ها در مورد مصرف مرتب نوشابه‌های رژیمی گازدار به وسیله در دسترس بود، مورد بررسی قرار دادند. در این مورد هم مصرف یک یا تعداد بیشتری نوشابه گازدار رژیمی با 50 تا 60 درصد افزایش خطر ابتلا به نشانگان متابولیک همراهی داشت.

دکتر واسان در تفسیر این یافته‌ها می‌گوید افرادی گه نوشابه‌های گازدار مصرف می‌کنند چه انواع دارای قند و چه انواع رژیمی، الگوهای تغذیه‌ای مشابهی دارند.

به گفته او این افراد کالری بیشتری مصرف می‌کنند، چربی‌های اشباع شده و ترانس بیشتری می‌خورند، فیبر کمتری می‌خورند، کمتر ورزش می‌کنند و زندگی بی‌حرکتی دارند.
اما حتی پس از در نظر گرفتن این عوامل بازهم افرادی که نوشابه‌های گازدار مصرف می کردند، بیشتر در معرض خطر نشانگان متابولیک بودند.

در مورد اینکه چگونه چنین تاثیری به وجود می‌آید، نظریه‌های مختلفی وجود دارد.

دکتر واسان می گوید: "یک امکان این است که مزه شیرین نوشابه رژیمی فرد را به گونه‌ای شرطی می‌کند که خوردن چیزهای شیرین را ترجیح می‌دهد."

همچنین رنگ کارامل موجود در برخی نوشابه‌ها در این مورد نقشی داشته باشد. بررسی‌ها بر روی حیوانات نشان داده است که رنگ کارامل باعث التهاب بافتی می‌شود.

البته این محققان می‌گویند نتایج تحقیق آنها قطعی نیست و باید این یافته‌ها در تحقیقات دیگر تکرار شود.

انجمن قلب آمریکا نیز می‌گوید این تحقیق لزوما ثابت نمی‌کند که نوشابه‌های رژیمی باعث بیماری قلبی می‌شوند و به هر حال خوردن نوشابه رژیمی بهتر از یک نوشابه پرکالری است.

کد خبر 27415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز