گروه سلامت: اولین گردهمایی سراسری صاحب‌نظران صنایع نوشیدنی با همکاری وزارت صنایع، وزارت بهداشت و موسسه استاندارد در محل انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی در چهار محور سلامت و بهداشت، کیفیت و استاندارد در صنایع نوشیدنی از 9 تا 12 مرداد ماه برگزار شد.

نمایشگاه صنایع نوشیدنی بهانه‌ای شد تا در خصوص انواع نوشیدنی‌های رایج در بازار و ویژگی‌های تغذیه‌ای آن، با دکتر مرتضی ‌صفوی، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت‌وگو کنیم:

  •  آقای دکتر، اصولاً استفاده از نوشیدنی‌ها برای بدن ضرورت دارد؟

به هرحال، از آنجا که 60درصد وزن یک فرد بزرگسال را آب تشکیل می‌دهد وتحمل کمبود آب مشکل است، استفاده از نوشیدنی طی روز ضروری است اما نوشیدنی‌ای که سلامت بدن را هم تضمین کند.

آب سالم‌ترین نوشیدنی موجود است که هم حاوی مواد مغذی برای تنظیم دمای بدن است و هم در ایجاد تعادل واکنش‌های شیمیایی تاثیر مهمی دارد. بقیه نوشیدنی‌ها، اگر منظورتان اینهایی است که در بازار هستند، هیچ‌کدام "ضرورت" ندارند.

  •  در مورد آب معدنی و دوغ چطور؟

آب معدنی‌ها در حقیقت خواص آب معمولی را دارند، ضمن اینکه حاوی املاح بوده و در یک شرایط خاص مثل بعد از فعالیت‌های بدنی و... برای متعادل کردن دوز اسیدی بدن و رفع خستگی موثر هستند.  اما در خصوص دوغ تاکید می‌شود که دوغ کم نمک و بدون گاز که اثرات زیانبار کمتری دارد استفاده شود.

  •  در مورد میزان استفاده آبمیوه‌های صنعتی موجود در بازار هم توضیح می‌دهید؟


آبمیوه‌های صنعتی به دلیل بالابودن میزان شکر در آنها موجب شیوع چاقی در کشور می‌شوند که در برخی استانها شاهد آن هستیم. ترکیبات این محصولات شامل آب، شکر، اسید سیتریک، رنگ، اسانس و افزودنی‌های دیگر است.

نوشابه‌ها هم که وضعشان معلوم است: هر قوطی نوشابه گازدار معادل ‌10 قاشق شکر، ‌150کالری و 55 ‌-‌30 میلی‌گرم کافئین دارد و سرشار از رنگ‌های مصنوعی است. این مقدار شکر، کالری و مواد افزودنی مضر در یک محصول که هیچ ارزش غذایی ندارد، نگران‌کننده است. نکته دردناک این است که نوجوانان و کودکان، از مصرف‌‌کننده‌های اصلی این نوشیدنی‌ها هستند.

  • چرا در کشور ما اطلاعات تغذیه‌ای نوشیدنی‌ها روی قوطی یا شیشه‌ها درج نمی‌شوند؟

درج اطلاعات تغذیه‌ای روی نوشیدنی‌ها ضروری است و قانونی و اجباری کردن آن از برنامه‌های وزارت بهداشت است. چون این حق مصرف‌کننده است که بداند هر محصول چقدر کالری و ارزش غذایی دارد که برچسب‌گذاری آنها این اطلاعات را ارائه می‌دهد.

  •  و توصیه آخر؟ 

در کل مصرف نوشیدنی‌ها، شیر و لبنیات و نوشیدنی‌های غنی‌شده از ویتامین که دارای ارزش غذایی هستند توصیه می‌شوند، چون سبد مصرفی غذایی شیر در کشور ما در شهرها 142 گرم روزانه و در روستاها 124 است درحالی‌که میزان مطلوب آن 225 تا 240 است که تقریبا دو برابر آن میزانی است که ما مصرف می‌کنیم.

کد خبر 28349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز