یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

صدف کوه کن : مشکلات دنیای مدرن، گاهی آنقدر پیچیده به نظر می‌رسند که محققان و کارشناسان، راه حل‌ها را تنها در اجرای برنامه‌های بزرگ و پرشاخ و برگ جستجو می‌کنند، دریغ از اینکه در برخی موارد، همین راه حل‌های ساده هستند که به بهترین جواب‌ها می‌رسند.

 محققان آمریکایی در صدد اجرای برنامه‌ای برآمده‌اند تا با استفاده از آن مشکلات وزنی کودکان مدرسه‌ای (بالا بودن یا پایین بودن وزن) را بر طرف کنند. در این برنامه که یک شهر برای کمک به اجرای آن بسیج شده‌اند سعی می‌شود تا با استفاده از ارائه راهکارهای تغذیه‌ای سالم برای کودکان، آموزش سالم‌خواری و تشویق به ورزش بیشتر، از اضافه وزن کودکان جلوگیری کنند.

به گزارشی از واشنگتن، در این برنامه‌ها بچه‌ها می‌توانند سبزی‌های مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند و کارکنان بوفه‌ها هم که تا پیش از این تنها به گرم کردن ظرف‌های غذای آماده و سرد خو گرفته بودند، یاد می‌گیرند که چطور میوه‌های تازه را تکه تکه کنند و رستوران‌ها هم صورت غذاهایشان را تغییر می‌دهند تا این برنامه به نتیجه برسد.

 کریستینا اکونوموس، سرپرست تیم تحقیقاتی که این برنامه را رهبری می‌کند، می‌گوید: برای بچه‌های سنین پایین‌تر که هنوز در حال رشد سریعند، این یک موفقیت معنی‌دار محسوب می‌شود، چرا که در سنین یاد شده همه کودکان وزن به دست می‌آورند، چون در حال رشد هستند، اما با برنامه‌ای که ما ریخته‌ایم از ایجاد اضافه وزن در آنها جلوگیری می‌کنیم درحالی که مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو را هم به آنها می‌رسانیم.

 اکونوموس و همکارانش، در مجله چاقی، نتایج برنامه غذایی آزمایشی خود را منتشر کرده‌اند. نتایجی که نشان می‌دهد پس از این برنامه، نه تنها کودکانی که اضافه وزن داشتند، آن را کاهش داده یا حداقل وزنشان را ثابت نگه داشتند، بلکه آنهایی هم که خیلی لاغر بودند، وزنشان افزایش یافت.

 این محققان امیدوارند که با اجرای این برنامه‌ها، بذر عادت‌های سالم برای زندگی طولانی‌تر در زندگی این کودکان ریخته شود. آنها همچنین معتقدند که این برنامه‌ها، نوعی تربیت ذائقه هم به شمار می‌آید، چرا که بر طبق آن در طول یک سال به تدریج میوه‌ها و سبزی‌های مختلفی، وارد برنامه غذایی بچه‌ها می‌شود تا کودکان طعم‌های جدید را نیز تجربه کنند.

 این محققان برای به نتیجه رسیدن تحقیقاتشان، دست به ابتکار جالبی نیز زده‌اند و با همکاری مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، وسایلی نظیرچاقو، غذا ساز، لیوان، ظرف‌های شیشه‌ای مناسب سرو ماست و سالاد و یک گرم‌کن و بخار‌پز برای تجهیز آشپزخانه‌های مدارس خریده‌اند، تا با این کار امکان طبخ غذاهای سالم در مدارسی که تا کنون تنها امکان گرم کردن غذا را داشته‌اند، فراهم شود.

 اکونوموس در این زمینه می‌گوید: کودکان، هر روز حرکت‌های مثبتی را به برنامه اضافه می‌کنند. 10 دقیقه ورزش به حالت نرمش‌های کششی و یا پیاده‌روی ازدسته این حرکت‌هاست و دانش‌آموزان را ترغیب می‌کند تا فعالیت‌هایی نظیر راه رفتن در حیاط مدرسه و یا پیاده‌روی پس از مدرسه را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

 این طرح، والدین بچه‌ها را هم به نوعی درگیر می‌کند به شکلی که آنها به طور هفتگی، دستورالعمل‌های غذایی سالم و جیره‌ای از غلات سبوس‌دار و سایر غذاهای سالم را به مدرسه می‌فرستند. در همین راستا، بیشتر از 20 رستوران محلی، گزینه‌های سالم را به منوهایشان اضافه کرده‌اند و روزنامه‌های محلی هم قسمتی از صفحات هفتگی خود را به تفسیر‌های تغدیه‌ای اختصاص داده‌اند.

اکونوموس معتقد است که اگرچه این برنامه‌ها و انجام این روشها در طول سه سال گذشته، کارچندان آسانی نبوده است، اما همه این تغییرات بزرگ در نتیجه انجام تغییرات کوچک اما ساختاری به وجود آمده است.

کد خبر 23542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز