دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: دو اثر شاهنامه بایسنقری و وقف‌نامه ربع رشیدی در ششمین دوره برنامه حافظه جهانی سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) ثبت شد.

رئیس کمیته ملی حافظه جهانی در حاشیه نخستین کارگاه آموزشی برنامه حافظه جهانی که صبح روز دوشنبه 25 تیر، در کتابخانه ملی آغاز به کار کرد،  به همشهری گفت: این کمیته حدود 5/1 سال پیش با مشارکت برخی نهادهای فرهنگی مانند آستان قدس رضوی، کتابخانه مجلس، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

علی اکبر اشعری افزود: کمیته ملی حافظه جهانی وابسته به کمیسیون ملی یونسکو در ایران است که آثار محتوایی و معنوی موجود در ایران که سهم مهمی در  تمدن جهانی دارند را برای ثبت در فهرست حافظه جهانی به یونسکو در پاریس معرفی می‌کند.

وی با اشاره به این که بخش ثبت بناهای تاریخی کشور در فهرست یونسکو برعهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، اظهار داشت: وظیفه ثبت منابع محتوایی به عهده کمیته ملی حافظه جهانی است که این کمیته در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهوری افزود: کمیته ملی حافظه جهانی  موفق به ثبت 2 اثر شاهنامه بایسنقری و وقف‌نامه ربع رشیدی در حافظه جهانی شد.اشعری همچنین در آیین افتتاحیه این کارگاه آموزشی با اشاره به نقش ممتاز اسلام در رونق علم و دانش در جامعه بشری و نقش علم و فرهنگ ایرانی اسلامی کشورمان در پیشرفت تمدن جهانی گفت: ثبت این 2 اثر موفقیتی بزرگ برای کشورمان است.

وی در باره هدف از برگزاری این کارگاه به همشهری اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری این کارگاه آموزشی دوروزه آشنایی کارشناسان ایرانی با استانداردها و ملاک‌های یونسکو برای ثبت آثار معنوی در حافظه جهانی و نحوه تشکیل پرونده ارسال این آثار است.

به گفته وی، خانم ژاکلین ساتن، کارشناس ارشد یونسکو و مسئول ارتباطات و اطلاعات مردمی این سازمان در تهران به عنوان مدرس به آموزش کارشناسان حاضر در این کارگاه می‌پردازد.

رئیس کمیته ملی حافظه جهانی در باره نحوه گزینش آثار برای ارایه به این کمیته اظهار داشت: بدین منظور فراخوانی برای 150 مرکز که آثاری در این زمینه نگهداری می‌کنند ارسال شد و در حال حاضر کارشناسان مشغول بررسی این آثار هستند.وی گفت: از آنجا که هر کشور می‌تواند هر سال 2 اثر برای ثبت معرفی کند، آثار براساس ضوابط و استانداردهای یونسکو، مشخص و معرفی خواهند شد.

اشعری در پایان گفت: در حاشیه این کارگاه نمایشگاهی از تصاویر منتخب دو اثر ثبت شده ایران در برنامه حافظه جهانی به نمایش در آمده است که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه ملی از آنها بازدید کنند.

براساس این گزارش، در این کارگاه آموزشی که امروز به پایان می‌رسد رئوس کلی برنامه حافظه جهانی یونسکو از جمله اهداف، اولویت‌های انتخاب اثر، ضوابط و نحوه تنظیم پرونده آثار پیشنهادی برنامه حافظه جهانی و شیوه انتخاب و فعالیت‌های کنونی کمیته در سطح بین‌المللی آموزش داده می‌شود.مدرس این کارگاه، حافظه جهانی را میراث مشترک مردم جهان دانست و افزود: اکثر این آثار به صورت نسل به نسل حفظ و به ما منتقل شده است که این خود نشان دهنده ارزش این آثار برای بشر در طول تاریخ است.

خانم ساتن با اشاره به خطراتی که اسناد بشری را تهدید می‌کند از آموزش مردم و کارشناسان برای حفظ این اسناد و منابع به عنوان راهکار اصلی و  اولین هدف برنامه حافظه جهانی یعنی نگهداری و حفظ میراث مشترک بشری نام برد.

وی از پیشبرد برنامه تسهیل در دستیابی به این آثار و همچنین آگاهی دادن به مردم در مورد اهمیت این منابع به عنوان دو هدف دیگر برنامه حافظه جهانی یاد کرد و افزود: با تشکیل کمیته‌های ملی حافظه جهانی امکان ایجاد لیست از آثار و منابع هر کشور و مشخص کردن این مسئله که این آثار دارای ارزش ملی است یا جهانی، قدم مهمی در راه حفظ این آثار برداشته شده است.

براساس این گزارش شاهنامه بایسنقری و وقف‌نامه ربع رشیدی دو اثر پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بودند که در ششمین دوره برنامه حافظه جهانی سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که در سال جاری میلادی برگزار شد، از میان صدها اثر پیشنهادی کشورهای مختلف برای ثبت در حافظه جهانی برگزیده شدند.

کد خبر 26691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز