گروه ادب و هنر: شاهنامه‌ بایسنقری و وقف‌نامه‌ ربع رشیدی، آثار پیشنهادی جمهوری اسلامی‌ایران، در حافظه‌ جهانی به ثبت رسیدند.

براساس اعلام رسمی‌کمیته حافظه جهانی که از 21 تا 25 خرداد (11 تا 15 ژوئن) در پروتوریای آفریقای جنوبی برگزار شد و براساس اعلام نظر کارشناسان یونسکو این 2 اثر قابلیت ثبت در حافظه جهانی را داشتند.

فرهاد اعتمادی رئیس کمیسیون ملی یونسکوی ایران با ارائه این خبر گفت: شاهنامه بایسنقری متعلق به سازمان میراث فرهنگی و وقف‌نامه ربع رشیدی در اختیار کتابخانه مرکزی است.

جلسه طرح حافظه جهانی از سال 1991، هر 2 سال یکبار برگزار می‌شود و هر کشور می‌تواند 2 اثر معرفی کند ولی چون ایران در دوره گذشته اثری ارائه نکرده بود، در این دوره 3 اثر معرفی کرد.

اثر سوم قرآن دست‌نویس روی پوست آهو متعلق به آستان قدس رضوی است که بخاطر برخی نواقص نتوانست به 38 اثر دیگر جهانی راه یافته به این کمیته بپیوندد.

اکنون 158 اثر جهانی در کمیته حافظه جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

وقف‌نامه‌ ربع رشیدی که در اوایل قرن هشتم هجری قمری توسط خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی - وزیر غازان‌خان ایلخانی - به رشته تحریر درآمده است، به تبیین نظام مدیریتی و تشکیلات اداری، مالی و شرایط وقف و مصارف مجموعه‌ بزرگ ربع رشیدی در شهر تبریز می‌پردازد و اکنون در کتابخانه‌ مرکزی تبریز نگهداری می‌شود.

شاهنامه‌ بایسنقری نیز یکی از نسخه‌های منحصربه‌فرد و بی‌نظیر شاهنامه در سطح جهان است که 22 نقاشی مینیاتور به سبک هرات دارد و در سال 1430 میلادی به سفارش بایسنقر - نوه‌ تیمور گورکانی - تهیه شده است.

این اثر نیز در کتابخانه‌ سلطنتی کاخ - موزه‌ گلستان نگهداری می‌شود.

کد خبر 24758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز