علی مولوی: این هفته، همه‌ی لیگ‌های اروپایی هم به کار خود خاتمه دادند و رتبه‌های نهایی خود را شناختند.

برای بیست روز، فوتبال تعطیل

از دو روز دیگر که فینال لیگ قهرمانان اروپا در شهر لیسبون پرتغال برگزار می‌شود، هیجان فوتبال برای ۲۰روز تعطیل خواهد شد تا در روز بیست و سوم خردادماه، اولین بازی جام‌جهانی ۲۰۱۴ را بین تیم‌های برزیل و کرواسی تماشا کنیم. اما در این فرصت بد نیست نگاهی داشته باشیم به چهار لیگ مهم اروپا و ببینیم چه تیم‌هایی رده‌های نخست را به‌دست آورده‌اند.

* * *

«پپ گواردیولا» درنخستین فصل حضورش در «بایرن مونیخ»، هرچند که نتوانست تیمش را به کیفیت تیم سال گذشته‌ی «یوپ هاینکس» نگه دارد، اما توانست حداقل انتظارها را که قهرمانی در بوندس‌لیگا و جام حذفی آلمان برآورده کند.

بایرن مونیخ توانست در هفت هفته مانده به پایان بوندس‌لیگا با اقتدار برای بیست‌و‌چهارمین‌بار قهرمان لیگ شود و رکورد سریع‌ترین قهرمانی در بوندس‌لیگا را بشکند. بعد از بایرن مونیخ با ۹۰ امتیاز، تیم‌های «دورتموند» با ۷۱ و «شالکه۰۴» با ۶۴ امتیاز، رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند.

همشهرى، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۴

عکس: کریستف استیشه/ خبرگزاری فرانس‌پرس

* * *

رقابت در لیگ جزیره تا روزهای آخر داغ بود و تیم‌های «منچسترسیتی»، «لیورپول»، «چلسی» و «آرسنال» شانس قهرمانی داشتند. اما در نهایت منچسترسیتی توانست با ۸۶ امتیاز و دو امتیاز اختلاف نسبت به لیورپول برای چهارمین‌بار قهرمان لیگ برتر انگلیس شود. بعد از لیورپول ۸۴ امتیازی، چلسی با ۸۲ امتیاز، رتبه‌ی سوم را به‌دست آورد.

همشهرى، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۴

عکس: اندرو یِتس/ خبرگزاری فرانس‌پرس

* * *

بی‌تردید پدیده‌ی این فصل لیگ‌های اروپا، «اتلتیکو مادرید» بود. این تیم جوان و کم‌خرج با مربی‌گری «دیه‌گو سیمئونه»‌ی آرژانتینی توانست در آخرین بازی لیگ، به سلطنت قهرمانی‌های تیم‌های پرستاره‌ی «رئال مادرید» و «بارسلونا» خاتمه دهد و بعد از ۱۸سال، برای دهمین‌بار قهرمان لالیگا شود. بعد از اتلتیکو با ۹۰ امتیاز، تیم‌های بارسلونا و رئال مادرید با ۸۷ امتیاز رتبه‌های دوم و سوم لالیگا را کسب کردند.

قهرمانی در لالیگا، پایان کار اتلتیکو مادرید نیست و شنبه‌ی آینده در مهم‌ترین بازی این فصلش در فینال لیگ قهرمانان اروپا حاضر خواهد بود. این تیم برای قهرمانی در لیگ قهرمانان در برابر تیم همشهری خود، رئال مادرید، تلاش خواهد کرد.

همشهرى، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۴

عکس: کیکه گارسیا/ خبرگزاری فرانس‌پرس

* *‌ *

بعد از «رسوایی سال ۲۰۰۶ فوتبال ایتالیا» یا «کالچو پولی»، مجازات تیم «یوونتوس» و سقوط به «سری ب» لیگ ایتالیا، این تیم با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. اما پنج‌سال بعد از این اتفاق، یوونتوسی‌ها توانستند خودشان را جمع و جور کنند و امسال برای سومین‌سال پیاپی قهرمانی‌شان را در کالچو جشن بگیرند. یوونتوسی‌ها که برای سی‌امین بار قهرمان لیگ ایتالیا شدند، از سال بعد با سه ستاره روی پیراهنشان به میدان خواهند رفت. بعد از یوونتوس با ۱۰۲ امتیاز، تیم‌های «رُم» با ۸۵ امتیاز و «ناپولی» با ۷۸ امتیاز، در رتبه‌های دوم و سوم ایستادند.

همشهرى، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۴

عکس: مارکو برتورللو/ خبرگزاری فرانس‌پرس

کد خبر 260232
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز