همشهری آنلاین: میخائیل کالاشنیکوف (Mikhail Kalashnikov) سازنده یک تفنگ روسی است که یکی از مشهورترین مسلسل‌ها در جهان است

کلاشینکوف

مسلسل کالاشنیکوف (کلاشنیکوف) در کنار هواپیمای برادران رایت و اتومبیل فورد در میان سه اختراع اول از 30 اختراع بی نظیر قرن بیستم قرار دارد.

میخائیل کالاشنیکوف (Mikhail Kalashnikov) سازنده این تفنگ روسی در سال 1919 در یکی از روستاهای سیبری در یک خانواده کشاورز و پر جمعیت به دنیا آمد. میخائیل هفدهمین فرزند خانواده بود و در نوجوانی حتی نمی توانست دوره متوسطه مدرسه را تمام کند.

کالاشنیکوف در سال های 1941 تا 1945 در جنگ جهانی دوم شرکت یافت که در آن مجروح شد. وی پس از بازیافتن سلامت شروع به اختراع سلاح دستی اتومات کرد.

در نتیجه تلاش‌های او طی چندین سال، کالاشنیکوف تفنگ خود را ساخت. اختراع او در رقابتی بین نمونه های شرکت کننده بهترین شناخته شد و در سال های آخر دهه 1940 تصویب شد که ارتش شوروی به این اسلحه تحت عنوان  АК-47 (اتومات کالاشنیکوف 1947) تجهیز شود.

میخائیل کالاشنیکوف بیش از 50 سال زندگی خود را در کارخانه اسلحه سازی در شهر "ایژفسک" گذرانده و کار اوهنوز در این مرکز ادامه دارد. وی رئیس اتحادیه اسلحه سازان روسیه است.

به هر حال در اواسط دهه پنجاه میلادی  АК-47 به سلاح استاندارد نیروهای مسلح شوروی تبدیل شد و به این ترتیب بود که نام کالاشنیکوف تبدیل به افسانه شد. طبق برخی از ارزیابی ها امروزه در جهان 100 میلیون اتومات کالاشنیکوف در مدل های مختلف آن استفاده می‌شود.

این اسلحه مشهور در نیروهای مسلح 55 کشور جهان وجود دارد و در آرم ملی شش قدرت جهانی تصویر شده است.

به گزارش روس آبارون اکسپورت بیش از هشتاد درصد حجم بازارهای جهانی مملو از نمونه های تقلبی مسلسل کالاشنیکوف شده و به همین خاطر روسیه سالانه 2 میلیارد دلار خسارت می بیند.

مراسم شصتمین سالگرد تولید مسلسل کالاشنیکوف جمعه 6 جولای 2007 در موزه جنگ مسکو برگزار شد.

ژنرال کلاشینکف دسامبر سال 2013  در سن 95 سالگی در شهر ایژوسک در منطقه سیبری روسیه درگذشت.

کد خبر 25879
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز