سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

احمد مسجدجامعی: گذشت ۴دوره از عمر شوراها، این نهاد اجتماعی را به رتبه و مرحله‌ای رسانده است که دیگر نمی‌توان آن را نهادی نوپا خطاب کرد زیرا از این پس شوراها وارد مرحله بلوغ و بالندگی خود شده‌اند.

 نشانه‌هایی از این بلوغ و تکامل را در فهم جمعی درباره مسائل مختلف و در قالب تصمیمات و پذیرفتن فضای گفت‌وگو می‌توان دید که با وجود تفاوت‌هایی که در نگرش‌ها و رویکردها اتخاذ می‌شود، این امر فضای مثبتی است که در شورای چهارم شاهد آن هستیم. برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کردند این تنوع به نقطه قوت شورای شهر تهران انجامید زیرا با این تنوع، نگاه‌های همدیگر را تکمیل و از هم پشتیبانی کردند.

از طرف دیگر هم‌اکنون ترکیب شورای شهر تهران به‌گونه‌ای است که 4نفر از اعضای آن تجربه فعالیت در بالاترین سطح اجرایی نظام را دارند. تعدادی سابقه قانون‌گذاری و یا تجربه مدیریت کلان منطقه‌ای و محلی دارند. در بین اعضای شورای شهر همچنین هنرمندان بزرگ و تعدادی ورزشکار که نشان‌های جهانی دارند شرکت دارند. اینها بیانگر توجه نخبگان به مشارکت در شوراها و نشانه دیگری از ارتقای کیفی شوراهاست. از دیگر نشانه‌های ارتقای جایگاه شوراها آن است که برای نخستین‌بار کارگروهی در دولت با مدیریت‌های اجرایی شهر و شورای شهر تهران تشکیل شد که در آن به مسائل مهم تهران و سایر کلانشهرها رسیدگی می‌شود.

این روزها تأکید ما در شورای شهر تهران این است که برای حل مشکل آلودگی هوا، معماری شهر یا مشکلات حریم نمی‌توان تنها از شهرداری تهران انتظار داشت بلکه در این راه نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی هستیم. در واقع ترویج همین دیدگاه‌ها منجر به حضور وزیر نفت، وزیر نیرو، وزیر مسکن، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، استاندار و... در شورای شهر شد و تعاملات خوبی نیز میان نهاد شورا با بالاترین مسئولان اجرایی کشور صورت گرفت به‌عنوان مثال یکی از ثمرات این تعامل عرضه بنزین پاک در سطح شهر تهران و کشور بود.

کد خبر 257754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز