گروه اجتماعی: در حالی که زمزمه‌هایی درباره تقویت دانشگاه پیام‌نور با هدف ایجاد رقابت با دانشگاه آزاد اسلامی به گوش می‌رسد، رئیس دانشگاه پیام‌نور در تازه‌ترین اظهارات خود برخی مسئولان دولتی دانشگاه‌های غیرانتفاعی را متهم به سوء‌استفاده از نفوذ خود در میان مسئولان به منظور حفظ منافع شخصی خود در نظام آموزش عالی کشور کرد.

علیرضا علی‌احمدی، در جمع خبرنگاران گفت: امروز توسعه آموزش عالی ما با شبکه‌ای مواجه است که منافع کوتاه‌مدت شخصی و سازمانی خود را به منافع کشور ترجیح می‌دهند و با فشار به مسئولان رده های بالاتر که متأسفانه کار‌ساز نیز واقع می‌شود در روند اجرایی برنامه‌ها و چشم‌انداز کشور مشکل ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: کسانی که توسعه آموزش عالی دولتی کم هزینه به ضرر آنهاست گلوی ما را فشار داده و در نظام آموزشی خلل ایجاد می‌کنند و خود نیز حاضر نیستند از روش‌های قدیمی خود کوتاه بیایند.

وی اظهار داشت: متأسفانه این افراد از نفوذ خود در میان برخی مسئولان سوء استفاده می‌کنند و با اعمال قدرت مانع از توسعه برنامه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌شوند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور گفت: این افراد از نهاد مقدس مجلس و نهادهای دیگر کشور وارد شده و اعمال قدرت می‌کند، البته نمی‌توان گفت که تمامی افراد مجلس تحت تأثیر آنها هستند اما به نام مجلس، مسئولان وزارت علوم را تحت فشار قرار می‌دهند و به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گویند که چرا دانشگاه پیام نور گسترش داده می‌شود.

وی ادامه داد: از سال گذشته قرار بود بودجه دانشگاه پیام نور مانند دیگر دانشگاه‌های دولتی کشور سرانه‌ای حساب شود و سهم بودجه دولتی این دانشگاه افزایش داشته باشد اما افرادی در نهادهای مختلف که دارای نفوذ بودند در این راه سنگ اندازی می‌کنند.

این درحالی است که چندی پیش عبدالله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سؤال همشهری درباره رقابت دانشگاه آزاد با دانشگاه پیام نور گفت: ما با توسعه آموزش عالی با هر شکل و شیوه‌ای موافق هستیم و نگرانی از این بابت نداریم، تنها رقیب دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه‌های معتبر دولتی‌اند که شهریه دریافت نمی‌کنند. 

در همین حال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در جمع استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان گفت که اعتبار این دانشگاه خارج از ایران به حدی است که به عنوان یک دانشگاه نمونه موفق و غیردولتی شناخته می‌شود.

وی افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی به توسعه کمی خوبی دست یافته‌ایم؛ چنانکه یک میلیون و300 هزار دانشجو، دو میلیون نفر دانش‌آموخته و 12میلیون متر‌مربع ساختمان آموزشی در این دانشگاه در دنیا بی سابقه است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: البته الان تمام سعی ما بر کیفی‌کردن این دانشگاه است و زمان آن نیز فرا رسیده است.

وی همچنین با اشاره به موفقیت‌های این دانشگاه در عرصه‌های مختلف علمی در سطح جهان این دستاوردها را حق دانشگاه آزاد دانست و گفت: با تلاش و تسریع در کیفی‌کردن، دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند از نظر علمی بهترین باشد.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر پسوند اسلامی این دانشگاه افزود: می‌توانیم روح اسلام را برای هدایت و جهت‌دهی علم در جامعه جاری کنیم.

کد خبر 24006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز