یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

لیلا خاکسار: مشاورفرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سخنانی با تاکید بر اهمیت و ضرورت راه اندازی رشته‌های میان رشته‌ای از تدوین 140 رشته میان رشته‌ای در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد.

وی گفت: رشته طراحی لباس از جمله رشته‌های میان رشته‌ای است که در بستر پیوند دانشگاه و جامعه شکل می‌گیرد و دارای ابعاد بومی – ایرانی، توسعه‌ای – کاربردی، اسلامی – ارزشی و الگوسازانه است.

دکتر رحیم‌زاده که در گردهمایی بررسی راه‌های ارتقای کیفی و کمی رشته طراحی لباس در ایران سخن می‌گفت با اشاره به اهمیت سیاسی و اجتماعی طراحی لباس گفت: بخش اعظم طرح امنیت اجتماعی به رشته طراحی لباس مربوط است که باید مسائل تئوریک آن از طریق محمل‌های آکادمیک مانند دانشگاه الزهرا رهبری شود.

مشاور فرهنگی وزارت علوم در ادامه با تاکید بر پرهیز از نگرش تک‌بعدی به رشته طراحی لباس تصریح کرد: طراحی لباس علاوه بر بعد تکنیکی و صرفا آکادمیک تابعی از عوامل فرهنگی، ارزشی، هنری و زیبا شناختی است که اگر به آنها توجه نشود بعنوان رشته‌ای مهجور باقی خواهد ماند.

وی رشته طراحی لباس را یک ضرورت ملی دانست و گفت: موضوع طراحی لباس یک مساله ملی است و علاوه بر تلاش حوزه‌های آکادمیک حمایت مراجع سیاستگذار را می‌طلبد.

در این گردهمایی همچنین رئیس دانشگاه الزهرا در سخنانی با اشاره به جایگاه ویژه طراحی لباس در فرهنگ اسلامی و تمدن ایرانی گفت: عرضه طرح‌ها و ژورنال‌های غربی باعث فراموشی فرهنگ اصیل ملی و اسلامی شده است.

دکتر مباشری با اشاره به غنای فرهنگی کشورمان تصریح کرد: بایستی با ارائه فرهنگ اصیل ملی، خودباوری و اعتماد به نفس را در بین جوانان تقویت کنیم.رئیس دانشگاه الزهرا در پایان ابراز امیدواری کرد: امید است  گردهمایی رشته طراحی لباس افقی نو در بازگشت جامعه به تنوع فرهنگی نهفته در تمدن اسلامی و ملی بگشاید.

این گزارش می‌افزاید، در این گردهمایی همچنین محمدزاده رئیس جهاد دانشگاهی واحد الزهرا در سخنانی ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه، صنعت و هنر در حوزه طراحی لباس را از اهداف این گردهمایی خواند و گفت: باتوجه به خلأ پژوهش‌های علمی و تخصصی در حوزه طراحی لباس، ارتقای سطح کیفی و کمی این رشته به همت بلندی نیاز دارد و توجه مسئولان را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه پژوهش از مبانی توسعه رشته‌های دانشگاهی است گفت: پژوهش در رشته طراحی لباس بسیار محدود است ما برای ارائه آموزش‌های تخصصی و پژوهش‌های علمی این رشته به افراد متخصص نیاز داریم.رئیس جهاد دانشگاهی واحد الزهرا با تاکید بر لزوم ارتباط جدی دانشگاه و صنعت، گفت: انتظار می‌رود تولید کنندگان و اصناف در طراحی ژورنال‌ها و طرح‌های جدید از فارغ‌التحصیلان رشته طراحی لباس استفاده کنند.

در این گردهمایی همچنین دکتر رام پناهی مدیر مرکز اطلاعات آمار زنان در سخنانی با تاکید بر پیام فرهنگی لباس گفت: لباس به دلیل گستردگی تنوع و در معرض دید بودن در یک قالب‌های تعریف شده محدود نمی‌شود و به مثابه نمایشگاهی دائمی همواره در معرض بازدید است.

وی با اشاره به تاثیر پدیده جهانی شدن بر نوع پوشش جوانان گفت: پدیده راحت طلبی منبعث از پوچ‌گرایی باعث به وجود آمدن مدل‌های نامتعارف لباس می‌شود.وی لباس را بارزترین شاخصه فرهنگی ملت‌ها خواند و گفت: ایران دارای سابقه ژرف و تمدنی در رابطه با طراحی لباس است. در بعضی از نقاط کشور بیش از 50 مدل طراحی لباس وجود دارد.

مدیر مرکز اطلاعات آمار زنان در پایان نبود متخصص را یکی از نقیصه‌های مهم رشته طراحی لباس دانست و گفت: باید کرسی طراحی مدل‌ها و لباس‌های ایرانی در عرصه‌های علمی و آکادمیک بین‌المللی ایجاد شود.

دکتر اخویان مدیر دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ نیز در سخنانی با تاکید بر لزوم آماده کردن بسترهای پژوهشی حوزه طراحی لباس گفت: تا پژوهش صورت نگیرد طرح ارتقای رشته طراحی لباس به نتیجه نمی‌رسد.

کد خبر 22494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز