گروه اجتماعی: گسترش آموزش عالی، فرهنگ و تحقیقات در جامعه، مهمترین دستاورد دانشگاه آزاد اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری ربع قرن فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب گفت: اگر دانشگاه آزاد اسلامی نبود10درصد دانشجویان کشور به خارج مراجعه می‌کردند  و 50 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد.

عبدالله جاسبی افزود: برنامه‌ریزی‌های اساسی برای ارتقای دانشگاه آزاد از نظر کمی و کیفی انجام شده تا در پایان برنامه چهارم توسعه و چشم انداز 20 ساله کشور به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به سؤال همشهری در باره رقابت دانشگاه پیام نور با دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: ما با توسعه آموزش عالی به هر شکل و شیوه‌ای موافق هستیم و نگرانی از این بابت نداریم، تنها رقیب دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه‌های معتبر دولتی هستند که شهریه دریافت نمی‌کنند.

جاسبی با اشاره به اینکه 26 آبان تا اول آذر‌ماه هفته ربع قرن دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت:31 اردیبهشت تا 6 خرداد ماه با عنوان هفته دانشگاه آزاد اسلامی نامگذاری شده است.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد فضای آموزشی این دانشگاه در حال حاضر 12 میلیون متر مربع است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سعی داریم این میزان را به 15 میلیون متر مربع در پایان برنامه چهارم توسعه و در پایان چشم انداز 20 ساله به 30 میلیون متر مربع  در کشور  ارتقا دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: در حال حاضر تنها 4تا 5 درصد دانشجویان دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند که این رقم در پایان برنامه چهارم باید به 10 درصد و در چشم انداز بیست ساله باید به 20 درصد ارتقاء یابد.

جاسبی ادامه داد: افزایش تعداد اعضای هیأت علمی به 50 هزار عضو هیأت علمی در پایان برنامه چهارم توسعه و 100 هزار نفر در چشم انداز بیست ساله آن هم در حالی که در حال حاضر تنها 25 هزار عضو هیأت علمی در این دانشگاه وجود دارد یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که در چشم‌انداز دانشگاه آزاد پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: افزایش تعداد آموزشکده‌ها و مدارس سما دانشگاه آزاد از 600 مدرسه در حال حاضر به 800 مدرسه در پایان برنامه چهارم و 1200 مدرسه در پایان چشم‌انداز 20 ساله دانشگاه نیز در دستور کار معاونت مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد مراکز رشد و فناوری و پژوهشی که در حال حاضر 35 مرکز است باید به 100 مرکز در پایان برنامه چهارم توسعه و 200 مرکز در پایان چشم انداز 20ساله ارتقا یابد.

جاسبی همچنین از افزایش تعداد بیمارستان‌های این دانشگاه از 11 بیمارستان به 15 بیمارستان در برنامه چهارم و 25 بیمارستان در چشم انداز 20 ساله و همچنین نگارش 100 جلد کتاب تاریخچه دانشگاه تا پایان برنامه چهارم توسعه خبر داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از ثبت‌نام اینترنتی کلیه واحدها تا سال آینده خبر داد و افزود: تا سال 1387 کلیه ثبت‌نام‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نگارش تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی در 14 جلد نوشته شده است خاطر نشان کرد: 40 کتاب دیگر در دست تهیه است که تا آخر تابستان منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به راه اندازی دانشگاه مجازی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه امسال با 100 دانشجو شروع به کار کرده است و باید تا پایان برنامه چهارم 10 هزار دانشجو و تا پایان چشم انداز یک میلیون دانشجو جذب کند.

وی در خصوص شهریه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: تعیین میزان شهریه به عهده هیأت امنای دانشگاه است  که در حال حاضر مجلس شورای اسلامی وارد این قضیه شده و  ما منتظر نتایج تصمیم‌گیری‌های مجلس هستیم.

وی با بیان اینکه در دهه گذشته توسط افراد ناآگاه مطرح شده که دانشگاه آزاد اسلامی فاقد سیستم کنترل و نظارت است تاکید کرد: ما در داخل و خارج دانشگاه بیش از دانشگاه‌های دولتی سیستم‌های کنترلی داریم که می‌توان در این راستا سیستم حسابرسی، سیستم سنجش و نظارت آموزش، مالی و فرهنگی و دانشجویی را عنوان کرد.

وی در ادامه افزود: در خارج از دانشگاه‌ها وزارتخانه‌های ذی ربط، هیأت بازرسی کل کشور، دفتر هیأت مؤسس، بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون‌های آموزش، تحقیقات، بهداشت و درمان مجلس  بر فعالیت‌های دانشگاه کنترل و نظارت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: سیستم‌های نظارت و کنترل در دانشگاه آزاد اسلامی اگر بیشتر از دستگاه‌های دولتی نباشد کمتر هم نیست.

کد خبر 21919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز