گروه ادب و هنر- احمد افشار: نشست خبری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای بیست و یکمین دوره هفته کتاب این نهاد و رونمایی از فرهنگنامه اسارت و آزادگان، با حضور منصور واعظی و مسعود ده‌نمکی (محقق فرهنگنامه اسارت و آزادگان) در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد.

در این نشست منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره واگذاری مدیریت کتابخانه‌های عمومی به شهرداری‌ها گفت: ترجیح اصلی نهاد بر این است که سیاستگذار باشد. آنچه روی آن حساس هستیم، اداره کتابخانه‌ها نیست بلکه اعمال یک فضای امن در اداره کتابخانه‌هاست. واعظی درباره صحبت‌های مطرح‌شده در رابطه با واگذاری برخی از کتابخانه‌ها به شهرداری‌ها گفت: همانطور که وزیر گفته‌اند، طرحی است در مجلس که تعدادی از نمایندگان ارائه کرده‌اند و گفته‌اند برخی از کتابخانه‌ها توسط شهرداری‌ها اداره شود. او افزود: تصمیم دولت این است که با کلیت طرح موافقت کند اما طرح‌ها باید مسیرهای مختلفی را در مجلس طی کنند.

واعظی همچنین در تشریح برنامه‌های هفته کتاب این نهاد توضیح داد: امسال 24 آبان‌ماه روز کتاب، کتابخوانی و کتابداران در تقویم کشور نامگذاری شده که مصادف با یازدهم محرم است. هر‌سال در ایام هفته کتاب و این روز، جشن کتاب، کتابخوانی و کتابداران را برگزار می‌کردیم ولی امسال به‌دلیل مصادف‌شدن این ایام با‌ ماه محرم، عنوان برنامه به بزرگداشت کتابداران، کتابخانه‌های عمومی و مطالعه مفید تغییر یافته است.

به گفته وی این مراسم در ستادی با عنوان ستاد برگزاری هفته کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و برنامه‌های نهاد نیز جزو برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. واعظی ادامه داد: در سطح ملی، روز 25آبان‌ماه کتابداران با بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق می‌کنند و به مرقد مطهر امام‌خمینی‌(ره) می‌روند. در استان‌ها نیز کتابداران به مزار و گلزار شهدای شهر خود می‌روند. او همچنین از افتتاح فاز پنجم ایستگاه مطالعه و رساندن تعداد این ایستگاه‌ها به 600 ایستگاه در هفته مطالعه خبر داد. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سپس گفت: روز بیستم آبان‌ماه جشن تجلیل از کتابداران و کتابخوان‌های برتر با حضور رئیس‌جمهور در برج میلاد برگزار می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره تازه‌ترین آمار سرانه مطالعه کشور نیز گفت: در سال‌جاری مطالعه در فضای کاغذی کمتر و در فضای مجازی بیشتر شده است. به گفته وی سرانه مطالعه امسال با سال گذشته تغییری نکرده و همان 74دقیقه در روز است که شامل مطالعه قرآن، ادعیه‌، روزنامه‌، نشریات، فضای مجازی و... می‌شود. واعظی افزود: با بررسی‌هایی که صورت گرفته مطالعه در فضای مجازی بیشتر و در فضای کاغذی کمتر شده است.

هزینه 4میلیارد تومانی فرهنگنامه

مسعود ده‌نمکی نیز در این نشست خبری گفت: «فرهنگنامه اسارت و آزادگی» دربرگیرنده یک نگاه شخصی و فردی به مقوله اسارت است. من از سال73 و روزهایی که اسرا به کشور بازگشتند، درگیر این موضوع بودم و شخصا کار روی این مجموعه را شروع کردم. ده‌نمکی در پاسخ به سؤالی درباره هزینه تولید این طرح تحقیقاتی گفت: هزینه تحقیق و پژوهش این کار توسط بخش خصوصی انجام شد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم هزینه حق‌التالیف را به‌عهده گرفت. در کل حدود 4میلیارد تومان برای این کار صرف شد که نیمی از آن به‌عهده بخش خصوصی و نیم دیگر هم توسط نهاد کتابخانه‌ها تقبل شد. من آنچه در زمینه سینما درآمد داشتم، خرج این طرح کردم. شاید از نظر مفهومی کار صحیحی نبود که این مطلب را بگویم ولی به کاری که کرده‌ام افتخار می‌کنم. شاید اگر نهاد کتابخانه‌ها در این کار ورود نمی‌کرد، 10سال دیگر مجبور بودم کار کنم.

کد خبر 233450

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز