شست هم‌نشینی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهالی رسانه در محل غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در  سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار و در آن، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره موضوعات مطرح نهاد کتابخانه‌ها و همچنین نمایشگاه کتاب تهران صحبت کرد.

نهاد کتابخانه ها

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: نشست هم‌نشینی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهالی رسانه در محل غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار و در آن، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره موضوعات مطرح نهاد کتابخانه‌ها و همچنین نمایشگاه کتاب تهران صحبت کرد و در ادامه هم به پرسش‌های خبرنگاران در خصوص مسایل مهم حوزه کتاب و کتابخوانی پاسخ داد. در ابتدای این نشست، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص اهمیت شناساندن نهاد کتابخانه‌های عمومی به مردم گفت: این موضوع باید به جامعه و مردم منتقل شود که نهاد ذیل فعالیت های خود در خدمت مردم است؛ البته ما اقدامات متعددی از درون سازمانی تا مواجهه با مسوولان داریم تا بتوانیم ذیل آن کتابخانه را که از آن به عنوان خانه سوم یاد میکنیم تبدیل به برطرف کننده طیف نیازهای گسترده تری از مردم کنیم. ما در تلاش هستیم که اگر کسی وقت خالی در روزمره اش پیدا کرد به کتابخانه به عنوان مأوا و جایگاهی برای مطالعه و همچنین محلی برای استفاده و بهره اجتماعی نگاه کند، ما نیز در این مسیر گام برداشتیم؛ از سوی دیگر باید به این مساله توجه داشت که رئیس جمهور کتابخانه را یکی از ارکان ایجاد عدالت اجتماعی می داند، که این اتفاق مهمی است و خوشخبتانه ما توانسته ایم در این مسیر پیش برویم.

  • «سند ملی خواندن» به تصویب رسیده است

رمضانی در ادامه پیرامون «سند ملی خواندن» توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «سند ملی خواندن» بعد از دو سند «نهضت مطالعه مفید» و «ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی» به تصویب رسیده است و با ابلاغ دبیر شورای فرهنگ عمومی اکنون به مرحله عملیاتی شدن رسیده است. در این سند که در پایگاه دولت نیز منتشر شده، موضوعات مختلفی آمده و درباره وظایف دستگاه‌های مختلف به تفکیک صحبت شده است. این سند به نوعی توجه به سخنان رهبری است که در بازدید از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ به آن‌ها تاکید کردند؛ یعنی دو موضوع تولید محتوای مناسب و ترویج کتابخوانی.»

  • تجهیز کتابخانه‌های سیار

وی در ادامه به موضوع واگذاری نخستین خودروها برای تجهیز کتابخانه‌های سیار به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد، که براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاملاتی که قرار است در این زمینه با وزارت صمت انجام شود، و گفت: یکی از شعارهای دولت، تحقق عدالت فرهنگی است که در همه حوزه‌ها، ازجمله حوزه فرهنگی تحقق پیدا کرده است. شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور بعد از مساجد و مدارس گسترده‌ترین شبکه کتابخانه‌های کشور است. تقویت این مراکز به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای که تراکم جمعیتی بالایی دارد، از طریق ایجاد کتابخانه‌های سیار امکان‌پذیر است. در دولت سیزدهم، تعداد کتابخانه‌های سیار در کشور ۱۰۰ درصد افزاییش داشته است؛ در ابتدای دولت، تعداد کتابخانه‌های سیار ۲۸ عدد بود و اکنون این رقم به ۵۵ کتابخانه رسیده است. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تعداد کم کتابخانه‌های سیار در کشور گفت: از آنجا که تعداد کتابخانه‌های سیار در کل کشور بسیار کم است، رشد کتابخانه‌ای در این زمینه چندان محسوس نیست. اخیراً با دستور رئیس جمهور و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستور مجدد معاون اول رئیس جمهور و رقمی که دولت در بخش کتابخانه‌های سیار ابلاغ کرده، مقرر شده ۲۰۰ کتابخانه سیار تا پایان دولت به نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار شود. این موضوع را سخنگوی دولت نیز ابلاغ کرده است.

تصویب «سند ملی خواندن» | ۲۰۰ کتابخانه سیار وارد ناوگان کتابخانه‌ای کشور می‌شود

۲۰۰ کتابخانه سیار وارد ناوگان کتابخانه‌ای کشور می‌شود

رمضانی با بیان اینکه براساس این اعلام قرار است ۲۰۰ کتابخانه سیار وارد ناوگان کتابخانه‌ای کشور شود، عنوان کرد: البته در عمل و اجرا باید دید، چند کتابخانه سیار تحویل می‌شود. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از چند مسیر این واگذاری خودرو ر ا پیگییری می‌کند اما به نظر می‌رسد پیگیری این موضوع از طریق وزارت صمت زودتر از دنبال کردن آن از طریق وزارت سازمان برنامه و بودجه زودتربه نتیجه می‌رسد. براساس اعلام خودروسازی زامیاد، پنج خودرو نیسان آماده تحویل به نهاد کتابخانه‌های عمومی است و ان‌شاالله مراسم تحویل آن با انعکاس رسانه‌ای همراه خواهد بود. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تحویل خودروهای سیار از سوی وزارت صمت هم اشاره کرد و گفت: مصوبات کتابخانه‌ای این جلسه شامل موضوعاتی مانند تامین منابع کتابخانه‌های عمومی، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام کتابخانه‌ای و تکمیل کتابخانه‌های مرکزی کشور، تحویل کتابخانه‌های سیار و معیشت کتابداران بود، برخی از مصوبات، دارای اعتبار استانی از محل سفرهای رئیس جمهور هستند، مانند کتابخانه‌های مرکزی و تکمیل ۳۱۵ کتابخانه عمومی ناتمام کشور که مصوبه برای تکمیل دارد و اعتبا سایر مصوبات نیز قرار است پیگیری شود.

  • اعتبار خرید کتاب و نشریه در بودجه ۱۴۰۳ نهاد

رمضانی در پاسخ به پرسشی درباره میزان اعتبار تخصیص‌یافته برای تامین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۴۰۳ گفت: سال ۱۴۰۲ در مجموع برای خرید کتاب و نشریه از محل بودجه سنواتی نهاد حدود ۵۳ میلیارد تومان اعتبار صرف شد. سال جاری اگر جدول ۱۲ محقق شود، اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید کتاب و نشریه در بودجه اختصاص داده شده که اولویت با خرید کتاب کمک درسی است؛ البته کتاب درسی منبع کتابخانه‌ای محسوب نمی‌شود اما از آنجا که در جدول بودجه کشور آمده باید لحاظ شود. در نهایت با ۲۰ درصد افزایش، همین عدد در جدول بودجه، قرار است مبنای خرید کتابخانه‌ای شود. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره تصویب اصلاح قانون نهاد کتابخانه‌ها در مجلس یازدهم گفت: براساس قول آقای قالیباف قرار بود این قانون برای تصویب به صحن علنی مجلس بیاید اما با پیگیری بیشتر مشخص شد؛ رئیس مجلس شورای اسلامی تصور می‌کردند چند ماده قرار است اصلاح شود نه یک قانون کامل ۱۰ ماده‌ای و بر همین اساس قطعاً اصلاح این قانون به مجلس یازدهم نمی‌رسد. تصویب اصلاح قانون نهاد کتابخانه‌ها در مجلس دوازدهم قرار است در اولویت باشد.

تصویب «سند ملی خواندن» | ۲۰۰ کتابخانه سیار وارد ناوگان کتابخانه‌ای کشور می‌شود

  • توسعه فعالیت در فضای مجازی از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌هاست

رمضانی در این نشست درباره برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره تاکید و توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ترویج کتابخوانی در فضای مجازی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک نهاد خدماتی است که براساس برنامه خدمت‌محور، عضو و کتابدار و کتابخانه تعریف می‌شود. هر چند خدماتی را در بخش مجازی انجام می‌دهیم اما قرار است این خدمات سازماندهی و هدفمند شود. در سند ملی خواندن و ایجاد اپلیکیشن جامع کتابخانه‌های عمومی کشور که قرار است امسال طراحی آن به اتمام برسد، بحث فعالیت در فضای مجازی را با جدیت پیگیری می‌کنیم، این سکو قرار است با نام ابتدایی اپلیکیشن جامع کتابخانه‌های عمومی فعالیت کند. وی درباره برنامه‌هایی که قرار است از سوی نهاد کتابخانه‌ها با هدف ترویج کتابخوانی در فضای مجازی انجام شود، اظهار کرد: توسعه فعالیت در فضای مجازی از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌هاست. البته میان فعالیت ترویجی و کاری که با هدف بهره‌برداری در فضا مجازی انجام می‌شود اساساً تفاوت جدی وجود دارد بخش خدماتی و بهره‌برداری از فضای مجازی که به خدمات‌دهی به اعضای کتابخانه برمی‌گردد و نیاز به خدمات زیرساختی بیشتری دارد و اگر قرار باشد توسعه خدماتی داشته باشیم، به خدمات زیرساختی و تصویب قوانین لازم در این حوزه نیاز دارد تا بتوانیم به این خدمات بپردازیم.

تصویب «سند ملی خواندن» | ۲۰۰ کتابخانه سیار وارد ناوگان کتابخانه‌ای کشور می‌شود

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست با اشاره به موضوع موریانه‌خوردگی کتاب‌ها در یکی از کتابخانه‌های لرستان گفت: رقم اعلامی که گفته می‌شود ۸ تُن کتاب در این اتفاق از بین رفته کذب محض است اما در این جابه‌جایی قطعاً افرادی مقصر هستند که با آن‌ها برخورد خواهد شد؛ زیرا در سفرم به استان لرستان درباره انتقال منابع کتابخانه روستایی حضرت مهدی (عج) خرم‌آباد تذکر داده بودم اما در این انتقال، تاخیر صورت گرفته است. در میان این کتاب‌ها هیچ‌گونه کتاب خطی دیده نمی‌شود.

کد خبر 852312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha