همشهری آنلاین: معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به کمبودهای زیرساختی و سرانه دومتر مربعی برای هر 100 نفر در کشور، رفع کمبودهای موجود و ارتقای چهاربرابری سرانه مطالعه را اولویت‌های اصلی نهاد اعلام کرد.

library

سیدجواد سادات فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، گفت: سرانه فضای مطالعه در چند سال اخیر از یک متر به بیش از دو متر به ازای هر 100 نفر رسیده است.

او عنوان کرد: شاخص تعداد کل کتاب از 14 میلیون جلد به 34 میلیون جلد رسیده است که ارتقای بیش از دوبرابری را نشان می‌دهد. همچنین از نظر تعداد کتابخانه از 1600 باب به بیش از 2800 کتابخانه در سطح کشور و تعداد افراد عضو در کتابخانه‌های عمومی از یک میلیون نفر به دو میلیون و 500 هزار نفر رسیده است.

سادات فاطمی افزود: با توجه به تأکیدات رهبری مبنی بر اشاعه فرهنگ مطالعه در بین اقشار مختلف مردم و با توجه به وجود افراد کم‌سواد زیادی که در جامعه هستند و نزدیک به 20 میلیون نفر از جمعیت را تشکیل می‌دهند، نیازمند تولید کتاب متناسب برای این اقشار در کشور هستیم.

او اظهار کرد: مسأله دیگر، وجود افراد زیادی در جامعه است که در کتابخانه‌های کشور عضو نیستند. طبق آمارهای اعلام‌شده تنها سه درصد از جمعیت کشور عضو کتابخانه­‌های عمومی هستند که این مسأله می­‌طلبد تا تلاش کنیم این قشر عظیم جامعه را تحت پوشش قرار دهیم.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص چگونگی تحت پوشش قرار دادن افرادی که از خدمات کتابخانه‌های کشور استفاده نمی‌کنند، گفت: با توجه به امکاناتی که وجود دارد و طبق برنامه­‌ریزی‌های انجام‌شده که در سال 92 گسترش خواهد یافت، بحث ایستگاه مطالعه است که به‌صورت قفسه‌ای مخصوص با طراحی ویژه و در فضای عمومی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، دنبال خواهد شد.

او در ادامه گفت: این قفسه‌ها هر ماه 15 عنوان کتاب را به تعداد زیاد عرضه می‌کنند و افراد می‌توانند این کتاب‌ها را به‌صورت امانی از این قفسه‌ها برداشته و پس از مطالعه در قفسه دیگری قرار داده یا به همان قفسه برگردانده و یا به یک کتابخانه عمومی تحویل دهند.

سادات فاطمی افزود: بیش از 140 ایستگاه مطالعه در سطح کشور نصب شده و در حال حاضر مشغول به فعالیت در مکان‌های عمومی است. طبق برنامه تدوین‌شده بحث گسترش این ایستگاه‌ها در اولویت قرار دارد و سقف تعیین‌شده برای ایستگاه­‌های مطالعه تا 1000 ایستگاه برنامه‌ریزی شده که اگر منابع مالی اجازه دهد، تا پایان سال 92 این تعداد راه‌اندازی خواهد شد.

او اظهار کرد: طبق شاخص‌های برنامه پنجم توسعه در کشور باید میزان سرانه فضای کتابخانه‌ها از یک متر مربع به دو متر مربع افزایش یابد که طبق برنامه بلندمدتی که تدوین شده است و سرانه فضای مطالعه در آن هشت متر مربع برای هر 100 نفر تعیین شده، باید در هر برنامه دو متر مربع افزایش داشته باشیم که در برنامه پنجم توسعه این افزایش محقق شده است.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با کمک‌های دولت و خیرین کتابخانه‌ساز و استفاده از ظرفیت‌های موجودی که مؤسسات و نهادهایی مانند آموزش و پرورش در اختیار دارند، امیدواریم بتوانیم به سرانه هشت متر مربعی برای هر 100 نفر در کشور برسیم.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص تعداد کتابخانه‌های استاندارد در سطح کشور گفت: 2835 باب کتابخانه عمومی در کشور به عنوان آمار تعداد کتابخانه‌های مطرح‌شده طبق حداقل استانداردهایی است که نهاد کتابخانه­های عمومی آن را اعلام کرده، در این آمار کتابخانه‌های موجود در مدارس، مساجد و دیگر مکان‌های این‌چنینی به عنوان کتابخانه­های رسمی آورده نشده است.

سادات فاطمی در خصوص برنامه‌های این نهاد در راستای استانداردسازی‌های متناسب با استانداردهای بین‌المللی افزود: مهم‌ترین مشکلی که در زمینه کتابخانه‌های استاندارد وجود دارد، بحث زیرساخت‌هاست که باید اظهار کرد کتابخانه و اندازه زیربنایی آن‌ها به اندازه نیاز در کشور وجود ندارد و برای رسیدن به اهدافی که در برنامه چشم‌انداز 20 ساله مطرح است، نیازمند همکاری همه دستگاه‌های دخیل و تأثیرگذار در این امر، همچنین خیرین کتابخانه‌ساز هستیم.

او در ادامه عنوان کرد: برای آن‌که از میزان دو متر مربعی سرانه فضای مطالعه فعلی به هشت متر مربعی سرانه برای هر 100 نفر طبق سند چشم‌انداز 20 ساله برسیم، انجمن خیرین کتابخانه‌ساز ایرانیان راه‌اندازی شده که شعبه‌های استانی آن در سطح کشور مشغول به فعالیت است و به دنبال فعال‌سازی شعبه‌های آن در سطح شهرستان‌ها هستیم.

سادات فاطمی افزود: تمام استان‌ها و شهرها و حتا روستاهای بالای 1500 نفر ایران در نقشه راه عمرانی نهاد کتابخانه‌ها مدنظر هستند و برای روستاهای بالای 1500 نفر کتابخانه ثابت با مشخصات و متراژ تعیین‌شده پیش‌بینی شده و در کنار آن کمبودهایی که در شهرها وجود دارد، در این نقشه تماما مشخص شده است.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه­های عمومی کشور در پایان در خصوص برنامه این نهاد برای روستاهای کم‌تر از 1500 نفر خاطرنشان کرد: برای روستاهای کم‌تر از 1500 نفر برنامه‌ریزی شده است تا کتابخانه‌های سیار در این روستاها حضور داشته باشند.

کد خبر 214610
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز