جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماجرای تفاوت‌های آماری سرانه مطالعه در ایران و اختلاف نظر بین مسئولان در این زمینه تمامی ندارد. چند روز بعد از اظهارات رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی در این رابطه ،معاون فرهنگی وزیر ارشاد عددی دیگر را اعلام کرده است: 17 دقیقه.

 به گزارش مهر علی اسماعیلی ،سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه سرانه مطاله در کشور بیش از 17 دقیقه است و در حال حاضر 2800 کتابخانه در سطح کشور فعالیت می‌کند، ادامه داد: طی فعالیت دولت نهم و دهم 1800 کتابخانه ساخته شده است که از این تعداد 800 کتابخانه به صورت مشارکتی بوده است.

به گزارش همشهری آنلاین پیش از این منصور واعظی رئیس نهاد کتابخانه های کشور سرانه مطالعه در ایران را روزانه 79 دقیقه اعلام کرد که با شگفتی اهالی فرهنگ روبرو شد.

more

 آماری تازه درباره  مطالعه ایرانیان؛سرانه مطالعه 79 دقیقه در روز

more

حساب و کتاب امیرخانی رمان نویس درباره سرانه مطالعه در ایران

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد گفت: کل نمایشگاه‌های کتاب استانی که بعد از انقلاب اسلامی در کشور برگزار شده 231 نمایشگاه بوده که از این تعداد 131 نمایشگاه در زمان دولت‌های نهم و دهم برگزار شده است.

 اسماعیلی که در مراسم افتتاحیه دویست و سی و یکمین نمایشگاه استانی کتاب در یزد سخن می‌گفت، افزود: در سطح منطقه رتبه اول تولید کتاب را به خود اختصاص داده‌ایم و سالانه 69 هزار عنوان کتاب در کشور تولید و منتشر می‌شود که طی 10 ماه اخیر امسال 49 هزار عنوان کتاب چاپ و منتشر شده است.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین آثار تولید کتاب در کشور به حوزه دین اختصاص دارد، گفت: حوزه کودک و نوجوان رتبه دوم را در این خصوص به خود اختصاص داده است.

وی از کاهش 16 درصدی آثار ترجمه در کشور خبر داد و اظهار داشت: در حوزه کودک با افزایش 10 درصدی در تولید کتاب مواجه بودیم.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به راه‌اندازی بنیاد ادبیات داستانی گفت: این بنیاد، پاتوقی مناسب برای نویسندگان متعهد و انقلابی کشور است که می‌توانند از ظرفیت و پتانسیل‌های آن بهره گیرند. این بنیاد طی برنامه‌ریزی صورت گرفته، جشنواره‌های متنوع فرهنگی نظیر جشنواره نوقلمان را برگزار خواهد کرد.

اسماعیلی گفت: 231 نمایشگاه بزرگ کتاب استانی بعد از انقلاب اسلامی در سطح کشور برگزار شده که از این تعداد 131 نمایشگاه در زمان دولت نهم و دهم بوده است.

وی به سهمیه و رتبه نشر استان یزد اشاره کرد و افزود: یزد در این خصوص رتبه شانزدهم را برعهده دارد و طی 10 ماهه اول سال جاری 110 عنوان کتاب در یزد تولید و منتشر شده است.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد همچنین به راه‌اندازی 31 ایستگاه مطالعه اشاره کرد و گفت: این ایستگاه‌ها برای افزایش سرانه مطالعه و آسان در اختیار قرار گرفتن کتاب راه اندازی شد.

اسماعیلی در ادامه از استاندار یزد و مدیران اجرایی دیگر استان‌ها خواست برای احداث و راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای کتاب که یکی از آرزوهای دیرینه مقام معظم است، تلاش کنند.

کد خبر 202499
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز