همشهری‌آنلاین: چهل‌و‌هشتمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایرانگردی سرزمین‌من در شهریورماه ۹۲ منتشر شد.

 

 

در این شماره، سرزمین‌من با گزارش‌ها و مقالاتی خواندنی درباره شناخته‌شده‌ترین آبشارهای ایران، بازپیمایی مسیر تاریخی امام هشتم، بررسی یکی از ایالت‌های هخامنشی در ترکیه امروزی و همچنین پیشنهادهایی ویژه برای سفر در شهریورماه روی پیشخوان آمده ‌است.

آبشارگردی در شهریورماه

سرود آبشاران عنوان پرونده اصلی این شماره سرزمین‌من است که تصویر جلد این شماره را هم به خود اختصاص داده. در این مطلب شناخته‌شده‌ترین آبشارهای ایران در سراسر کشور به خوانندگان معرفی شده و مسیر دسترسی به مهم‌ترین آنها در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

گزارش آبشارگردی در ایران، تنها مطلب در بخش طبیعت این شماره از مجله نیست؛ در دامان دنا عنوان گزارش دیگری است که در آن گزارشگر سرزمین‌من با سفر به پارک ملی دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد در میان دیدنی‌های این گنجینه ملی کشور گشتی زده است؛ منطقه‌ای ثبت جهانی شده که گونه‌های گیاهی‌اش از مجموع گونه‌های گیاهی 45 کشور جهان بیشتر است.

با قدم‌های امام

پرونده ویژه سرزمین‌من در این شماره که به بهانه سالروز تولد امام رضا(ع) تهیه شده، مسیر آسمانی نام دارد. در این پرونده مسیر تاریخی هجرت امام هشتم در ایران، بازپیمایی شده. حدود 1200 سال از زمانی که امام‌رضا(ع) هجرت خود را در مسیری تاریخی آغاز کرد، می‌گذرد. مسیری که از مدینه در عربستان آغاز و به مرو در خراسان ختم شد. شناخت بخشی از این مسیر که در ایران انجام شده و منزلگاه‌هایی که ایشان از آن‌ها گذر کرده‌، موضوع پرونده‌ای است که در این شماره می‌خوانید.

در نخستین متن این پرونده، سعی شده تا این مسیر از ابتدا تا انتها و منزل به منزل بازپیمایی شود و در بخش دوم هم با عنوان سفر رضا بخشی از آثار تاریخی مرتبط با امام در محدوده طریق‌الرضا بررسی شده‌اند؛ مسیری که در فاصله ابرکوه تا طبس، مسیر کهن فارس ـ خراسان قرار دارد.

کاریه، ایالت هخامنشی

در بخش ایران فرهنگی این شماره، کامیار عبدی ـ باستان‌شناس ـ به سراغ کاریه یکی از ایالت‌های کوچک هخامنشی در ترکیه امروزی رفته و بر اساس یافته‌های تاریخی، حضور هخامنشیان را در این منطقه از ترکیه امروزی و شیوه حکومت‌داری‌شان در آن را بررسی کرده است. در مطلب ترکیه و فرمانروایی ایرانیان، از گذشته مناطقی همچون بُدروم، میلاس و دیدیم که امروز نام‌‌های آشنایی برای گردشگران در ترکیه هستند، بیشتر مطلع خواهید شد.

سفر به قلعه عقاب

در این شماره هفتمین سفرنامه اصغر عبداللهی منتشر شده؛ نویسنده در این سفرنامه راهی منطقه الموت شده است. سرزمینی که به قلعه حسن صباح‌اش معروف است و طبیعت زیبا و منحصربه‌فردی دارد. عبداللهی در این سفرنامه‌اش در سرزمین‌من، دست به روایت تازه‌ای می‌زند و روایت داستانی را با سفرنامه در هم می‌آمیزد تا هم شخصیت ها جانی داستانی بگیرند و هم از خلال این سفر، دیدنی‌های سفر به الموت پیش چشم مخاطب آید.

راویان عشق و ناز

در بخش نگارخانه این شماره، یک گزارش تماشایی و خواندنی منتشر شده و حضور نمادین گل و مرغ در میان آثار نقاشان و نگارگران ایرانی و نمونه‌هایی از آنها برررسی شده است. نقاشان ایرانی گل و مرغ تصویرگر عشق بلبل و گل بوده‌اند. شیوه ای که در آن نقاشان ایرانی، نه فقط طبیعت را به تصویر کشیده‌اند، بلکه گفت‌وگویی خیال‌انگیز میان عاشق و معشوق آفریده‌اند.

چهره‌هاوماجراجویی

در این شماره از ماهنامه، بخش سیزدهم کارگاه عکاسی نوشته سردبیر مجله سفر نشنال‌جئوگرافیک نیز منتشر شده ‌‌‌است. در این قسمت با عنوان چهره‌ها و ماجراجویی به این مبحث می پردازد که آدم‌ها چه نقشی در عکاسی از منظره‌های طبیعی و رودهای خروشان دارند؟ این مطلب به عکاسان علاقه‌مند می‌گوید که در عکاسی از طبیعت و حیات‌وحش چه راهکارهایی پیش روی‌شان است.

 

سفر در انتهای تابستان

در بخش راهنمای سفر این شماره از مجله، پیشنهاد‌های متفاوتی برای گردش و تفریح در شهریورماه ارائه شده‌ است. در بخش طبیعت، مطلب در خنکای تنگه منتشر شده که راهنمایی است برای سفر به تنگه تماشایی زینگان در استان ایلام. در بخش روستاگردی هم سفر سنگ مطلبی است برای گشت‌وگذار در روستای بکرد و دیدنی دیوَزناو در استان کردستان.

علاوه بر این در بخش میراث این شماره، خوانندگان با مطلب درسرزمین خورشید برای تماشای دیدنی‌های شهر کلات راهی شمال شرقی ایران خواهند شد. یک پیشنهاد در زیرمجموعه موزه‌گردی ارائه شده‌ نمایشگاه شفابخش که علاقه‌مندان را راهی موزه ملک می‌کند که به مناسبت هزاره نگارش کتاب قانون ابن‌سینا، نمایشگاهی مرتبط با گیاهان دارویی و ابن‌سینا برگزار کرده است.

سرزمین‌من در بخش زیارت هم با مطلب چراغانی امیر خوانندگان را راهی زیارت در بارگاه شاه‌چراغ (ع) در شهر شبراز می‌کند.

تاکنون 48 شماره از ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی سرزمین‌من منتشر شده است.

این نشریه در 100 صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت 3500تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است. 84321735 (021) شماره تماس با تحریریه سرزمین‌من است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶