همشهری‌آنلاین: چهل ‌و هفتمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایرانگردی سرزمین‌من در مردادماه ۹۲ منتشر شد. در این شماره، سرزمین‌من با گزارش‌ها و مقالاتی خواندنی درباره آریاییان در ایران و جهان، تالاب انزلی و همچنین پیشنهادهایی ویژه برای سفر در مرداد ماه روی پیشخوان آمده ‌است.

 

 

در این شماره، سرزمین‌من با گزارش‌ها و مقالاتی خواندنی درباره آریاییان در ایران و جهان، تالاب انزلی و همچنین پیشنهادهایی ویژه برای سفر در مرداد ماه روی پیشخوان آمده ‌است.

معمای آریایی‌ها

معمای آریایی‌ها عنوان پرونده اصلی این شماره سرزمین‌من است که تصویر جلد این شماره را هم به خود اختصاص داده. در این پرونده برای نخستین‌بار خاستگاه آریاییان و ارتباط‌شان با نیاکان ما بررسی شده و آخرین نتایج پژوهش‌های تاریخی، باستان‌شناختی، زبان‌شناختی و ژنتیک درباره آریایی‌های ایران و جهان مورد بررسی قرار گرفته است. در این پرونده، مطلب آیا ایرانیان آریایی هستند؟ اسناد تاریخی و مدارک باستان‌شناختی را درباره ورود آریاییان بررسی می‌کند، آریاییان از کجا آمده‌اند؟ به آخرین پژوهش‌های باستان‌شناختی درباره خاستگاه آریاییان در جهان می‌پردازد، زبان آریایی چیست؟ ساختار زبان‌های هندواروپایی، هندوایرانی و آریایی را بازسازی می‌کند و ایرانیان و ژن آریایی این مساله را بررسی می‌کند که آیا نژادی به نام آریایی وجود دارد یا خیر؟ کامیار عبدی، مهرداد ملکزاده و حامد وحدتی‌نسب سه باستان‌شناس و پژوهشگری هستند که این پرونده به قلم آنها منتشر شده است.

پرنده‌بنگری در تالاب انزلی

در بخش حیات‌وحش این شماره از ماهنامه سرزمین‌من، گزارش پرنده را بنگر، یک مطلب جانورشناسانه درباره پرندگان تالاب انزلی منتشر شده است. این مطلب که به قلم عباس عاشوری پرنده‌شناس ساکن استان گیلان نوشته شده، راهنمایی است برای پرنده‌نگری در این تالاب و آشنایی با پرندگانی که ماه مرداد در این تالاب ساکن هستند. تالاب انزلی که 38 سال پیش در فهرست کنوانسیون تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) قرار گرفته، یکی از بی‌نظیر‌ترین تالاب‌های ایران است و هیچ تالابی در کشور از نظر سیمای ظاهری و بعضی خصوصیات اکولوژیکی شبیه به آن نیست.

چهره ایرانی

در بخش نگارخانه این شماره، گزارش متفاوتی منتشر شده و روایت تصویری جالبی از عکاس سرزمین‌من از زندگی بخشی از ساکنان استان گلستان است. عکاس در این پروژه با استفاده از تکنیک نور مکمل فلاش، تلاش کرده، چهره‌های گمنامی در این منطقه را به تصویر بکشد تا بتواند در قاب عکاسی آنها را در قابی از زندگی روزمره‌شان ماندگار کند. کشاورز، ترکمن فروشنده، ماهی‌فروش و چوپان از جمله چهره‌های این پرونده هستند.

سفر به قند

در بخش ایران‌فرهنگی این شماره، یک سفرنامه‌ به شهر سمرقند منتشر شده است. این مطلب که به قلم شروین وکیلی نویسنده و جامعه‌شناس نگاشته شده، شرح سفر کوتاهی است درباره دیدنی‌ها و فرهنگ مردم شهر سمرقند که در دوره خوارزمشاهیان پایتخت ایران بود و امروز متعلق به کشور ازبکستان است.

ییلاق‌ نویسی

در این شماره ششمین سفرنامه اصغر عبداللهی منتشر شده است. نویسنده در این سفرنامه راهی ییلاقی در روستای نیاک در حوالی لاریجان شده است که روزگاری اعتضادالسلطنه قجر هم راهی همان حوالی شده بود. این سفرنامه سفری است تابستانی برای رفتن به طبیعت یا به قول نویسنده برای فهم ییلاق. این مطلب از همان آغاز سفر، به خاطره‌ای بدل می‌شود که نویسنده در جاده هراز آن را آغاز می‌کند.

نور را از دست ندهید

در این شماره از ماهنامه، بخش دوازدهم کارگاه عکاسی نوشته سردبیر مجله سفر نشنال‌جئوگرافیک نیز منتشر شده ‌‌‌است. در این قسمت با عنوان چطور با انتخاب نور مناسب به یک عکس چشم‌انداز خوب برسیم؟ به عکاسان علاقه‌مند گفته خواهد شد که چطور با توجه به نور مناسب، بهترین عکس از یک چشم‌انداز را بگیریند.

مرداد کجا برویم؟

در بخش راهنمای سفر این شماره از مجله، پیشنهاد‌های متفاوتی برای گردش و تفریح در مردادماه ارائه شده‌ است. در بخش طبیعت، مطلب قایق‌سواری در اعماق منتشر شده که راهنمایی است برای سفر به غار سهولان در شهرستان مهاباد که دومین غار آبی ایران از نظر وسعت است و در بخش روستاگردی هم دامنه‌های عیش و آرامش مطلبی است برای گشت‌وگذار در روستای عیش‌آباد در حوالی شهرستان مرند. در بخش خرید این شماره از سرزمین‌من و در زیرمجموعه صنایع‌دستی هم، مطلب در کارگه کوزه‌گری راهنمایی است برای خرید ظروف سفال‌های معروف همدان.

علاوه بر این در بخش میراث این شماره، یک پیشنهاد در زیرمجموعه موزه‌گردی ارائه شده‌ که علاقه‌مندان را برای سفر به عمارت زیبای آصف در شهرستان سنندج راهنمایی می‌کند. سرزمین‌من در بخش آخرهفته هم با مطلب صخره‌ها تو را می‌خوانند خوانندگان را راهی گشت‌وگذار در طبیعت متفاوت روستاهای وردیج و واریش در شمال‌غربی استان تهران می‌کند. در بخش شکم‌گردی و در زیرمجموعه سفره ایرانی هم مطلب راهنمایی برای تهیه خورش خلال کرمانشاه آورده شده، عنوان این مطلب خوشمزه کرمانشاه است.

تاکنون 47 شماره از ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی سرزمین‌من منتشر شده است. این نشریه در 100 صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت 3500تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۹