یکشنبه ۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شانزدهمین شماره از ویژه‌نامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من» منتشر شد. این نشریه کاری از گروه مجلات همشهری است که به معرفی میراث فرهنگی و طبیعی ایران می‌پردازد.

سرزمین من

مگر دریای خزر فک دارد؟ احتمالا شما هم با دیدن پرونده اصلی شماره شانزدهم «سرزمین‌من» که درباره فک‌های دریای خزر است، همین سوال را خواهید پرسید. این گزارش که با عنوان «سفیر دریای خزر» در بخش حیات‌وحش این شماره به چاپ رسیده، مقاله جامعی است درباره تنها پستاندار شکارگر دریای خزر که نسلش در بزرگ‌ترین دریاچه جهان در خطر انقراض است.

گزارش تاریخ و معماری این شماره «سرزمین‌من» درباره سازه‌های آبی شوشتر است که دهمین و فعلا آخرین اثر ثبت شده ایران در فهرست میراث فرهنگی یونسکو است. این گزارش با عنوان «راز شهر آبی» این سازه‌ها را به عنوان میراث از شگفتی و توانایی صنعتی ایرانیان در دنیای کهن بررسی کرده‌ است.

«قدم زدن بر بستر دریای کهن» در بخش طبیعت این شماره از نشریه به چاپ رسیده که گزارش سفری است به پارک ملی کویر در مرکز ایران؛ منطقه‌ای که روزگاری دریای کهنی بوده و امروز مامن بسیاری از جانوران روبه انقراض ایران است.

گزارش‌گر و عکاسان «سرزمین‌من» در بخش «خلیج‌فارس» شانزدهمین شماره خود، به جزیره لافت سفر کرده‌اند. لافت از قدیمی‌ترین بنادر تجاری ایران است که با خواندن گزارش «بندر آب و باد» با تاریخ، شیوه‌های زندگی و معماری این سکونتگاه جنوبی ایران آشنا خواهید شد.

 

«سرزمین من» این‌بار در بخش طبیعت، مقاله‌ای علمی با نام «رنگ‌ها سخن می‌گویند» منتشر کرده است. این مقاله یک بررسی علمی درباره کارکرد رنگ، طرح و نقش در بال پروانه‌هاست. یکی از نکات جالب در این مقاله، تصاویر آن است که توسط دوربین‌های عکاسی تلسکوپی ثبت شده است.

فوک

از دیگر مطالب این شماره از «سرزمین‌من»، «گلستان کاشی» است که در بخش نگارخانه منتشر شده است. در این گزارش در نقش و نگار کاشی‌های کاخ گلستان، این کاخ قجری تهران تفرج خواهید کرد.

«زیارت سرو صالح» عنوان گزارشی از آستان امامزاده سید ابوصالح (ع) در مازندران است که در بخش امامزاده این شماره از «سرزمین من» چاپ شده است.

اگر به دنبال جایی برای پرکردن اوقات فراغت در پایتخت هستید، گزارش «دره تفریح» که در بخش «زیرپوست شهر» این شماره به چاپ رسیده را حتما بخوانید. این گزارش درباره بوستان نهج‌البلاغه، است که از چند ماه قبل چهره شمال‌غرب تهران را زیباتر کرده است.

سومین گزارش «سرزمین من» در بخش «طبیعت» این شماره‌، «خانه‌ای برای پرندگان خانگی» است. در این گزارش به مرکزی برای خرید و فروش پرندگان زینتی سری خواهید زد که به تازگی در جنوب تهران پرنده‌فروش‌ها و پرنده‌دوست‌ها را دور هم جمع کرده است.

یوزپلنگ آسیایی

در بخش «راهنمای سفر» شانزدهمین شماره از ویژه‌نامه «سرزمین‌من» سه راهنما خواهید خواند؛ «خانه‌ام ابری است» که راهنمای سفری به روستای یوش در زادروز نیما یوشیج، پدرشعرنوی فارسی است. «از پایتخت نو تا پایتخت پیر» شما را برای گردش و اقامت دو روزه به شهر قزوین راهنمایی می‌کند. «پیاده روی در جعبه مدادرنگی» هم راهنمای سفر در یک روز پاییزی به روستای شهرستانک است.

شانزدهمین شماره نشریه ایران‌شناسی «سرزمین‌من»، در 132 صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت 2500 تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است.

کد خبر 121854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز