پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی سرزمین‌من از سال ۱۳۸۷ تاکنون ۲۵ شماره را روانه دکه‌ها کرده که از این مجموعه، پنج شماره آخر در دوره جدید آن انتشار یافته است. سرزمین‌من کاری است از گروه مجلات همشهری که در حوزه ایران‌شناسی و ایرانگردی منتشر می‌شود.

sarzamin

این شماره از دوره جدید ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی، در 148 صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت 3000 تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است

شهریورماه اوج سفرهای تابستانی در کشور است، به همین‌دلیل «سرزمین‌من» بیشتر مطالب این شماره را برای سفر تهیه کرده ‌است. «گرد جهان می‌گردیم» که در بخش «تاریخ» این شماره منتشر شده و جلد این شماره هم تصویر همین گزارش است، متنی است متفاوت و هنرمندانه به قلم «علی خدایی» قصه‌نویس مطرح ایرانی که گوشه‌های پیدا و پنهان میدان نقش‌جهان اصفهان را به خوانندگان معرفی می‌کند، شهری که پذیرای مسافران بسیاری در ماه پایانی تابستان است. مروزی بر مطالب این شماره از سرزمین من:

10 آبگرم برتر ایران

اواخر تابستان و اوایل پاییز فصل سفر برای رسیدن به آبگرم‌های سراسر ایران و استفاده از آنهاست. اما از میان چشمه‌های فراوان آبگرمی که در ایران پراکنده‌اند، کدامیک بهتر است؟ در گزارش‌ـ‌راهنمای «نسخه‌ای برای شفا» که در بخش «طبیعت» این شماره منتشر شده، همه‌چیز را درباره خواص درمانی و نحوه رسیدن به 10 منطقه و چشمه مطرح آبگرم ایران خواهید خواند.
آخرین فرصت امسال برای آب‌تنی در رودخانه‌ای خنک و خروشان، همین شهریور ‌است. مخصوصا رودخانه‌ای که نامش با ورزش ماجراجویانه قایقرانی در آب‌های خروشان گره خورده. در بخش «ماجراجویی» این شماره با گزارش «آب تو را خواهد برد» برای تماشای رقابت‌های قایقرانی در آب‌های خروشان رود ارمند، از سرشاخه کارون تا جنوب چهارمحال و بختیاری خواهید رفت و با متن و عکس‌های این گزارش، از این سفر هیجان‌انگیز لذت خواهید برد.

زنده باد جنگل

دوچرخه‌سواری در طبیعت طرفداران بسیاری دارد، مخصوصا اگر دمای هوا در شرجی جنگل‌های شمال کمتر شده ‌باشد. می‌توانید راهنمای سفر با دوچرخه این شماره را دست‌تان بگیرید و از آلاشت تا شیرکوه مازندران را میان جنگل رکاب بزنید، پس راهنمای «جاده، جنگل، دوچرخه» در بخش «ماجراجویی» فراموش نشود.
اگر علاقه‌ به مناطق جنگلی و سرسبز دارید و در حوالی مازندران هستید، با راهنمای «به تماشای آب‌های شیرین» که در بخش «آخر هفته» این شماره «سرزمین من» منتشر شده می‌توانید یک روز تعطیل آخر هفته را در کنار دریاچه آب‌شیرین ولشت بگذرانید.

بازیگوش بامزه

سنجاب بلوچی از جذابیت‌های طبیعت استان سیستان و بلوچستان، جانور با مزه‌ای است. پستاندار کوچکی که تقریبا 30 سانتیمتر است و در نخلستان‌ها و مزارع صیفی‌جات زندگی می‌کند. «هدیه فرشتگان» در بخش «حیات‌وحش» این شماره منتشر شده گزارشی از زندگی این سنجاب راه‌راه و سفری نقطه به نقطه به دنبال این جاندار بامزه است.

موزه مادربزرگه

«مکرمه قنبری» نقاش خودآموخته مازندرانی که در آثارش از طبیعت اطراف و زندگی روزمره‌ الهام گرفته برای بسیاری از مردم ایران ناشناخته‌است. مجله در بخش «نگارخانه» این شماره سراغ او و نقاشی‌هایش رفته است. «موزه مادربزرگه» عنوان این گزارش خواندنی است.

زیر‌آبی به سبک ایرانی

«ترانه‌های ایرانی در اعماق مدیترانه» عنوان گزارش جالبی است که در بخش «جهان» به چاپ رسیده‌ است. در این گزارش شرح سفر و تصاویر زیبای یکی از عکاسان زیرآب ایرانی را به اعماق مدیترانه در جشنواره بین‌المللی عکس زیر آب خواهید خواند، سفری که کسب افتخاراتی بین‌المللی هم برای ایران به همراه داشته.

همره امیدواران

نمی‌شود از سفر گفت و سراغ سفرنامه‌های معروف نرفت. در این شماره «سرزمین‌من» در بخش «سفرنامه»، دومین قسمت از مجموعه «ناگفته‌های سفرنامه برادران امیدوار» را خواهید خواند که برای نخستین‌بار در ایران منتشر می‌شود. خاطرات دو برادری که 60 سال پیش گرد جهان گشتند و خاطرات و خطرات سفر را نوشتند. «دیدار از همسایه شیرین‌زبان» دومین بخش از ناگفته‌های این جهانگردی است. در شماره‌های آینده بخش‌های دیگر ناگفته‌های سفر امیدواران را خواهید خواند

زنده باد شکم

افزون بر راهنمای سفرهایی که در بالا خواندید، این شماره «سرزمین‌من» راهنماهای دیگری هم دارد: در نخستین بخش راهنما یعنی «شکم‌گردی» دو مطلب برای خوانندگان منتشر شده؛ در بخش «سفره ایرانی»، «قیمه‌ای به اسم نثار» راهنمای تهیه قیمه‌نثار قزوین را خواهید خواند و در بخش «شکم‌کده» در مطلب «کنج دنج خواجه»، چای‌خانه خواجه اصفهان پیشنهاد شده که تزئینات پر عتیقه‌‌‌اش، آن را در ایران معروف کرده‌ است.

باز هم راهنمای سفر

در بخش «روستاگردی»، «گردش در خنکای کوهستان» راهنمای سفر به روستای اُشتبین آذربایجان‌شرقی را خواهید خواند. همچنین در بخش «میراث» این شماره یک راهنمای دیگر پیش‌روی‌ شما است: در «چشمی و صد فرش» که در قسمت «موزه‌گردی» چاپ شده، راهنمای کاملی برای گردش در موزه فرش تهران را پیش‌رو دارید. با مطلب «به بهشت خوش آمدید» برای سفر و زیارت مرقد امامزاده علی‌بن جعفر(ع) به قم سفر خواهید رفت. در بخش «اقامت» این شماره، مطلب «دیزین در تابستان» راهنمای اقامت تابستانی و گشت و گذاری است در هتل گاجره که در آن یک شب اقامت تابستانی را در ارتفاعات دیزین تجربه می‌کنید. در بخش «تور پیشنهادی» هم ‌با مطلب «شکار در لحظه قطعی» یک تور عکاسی در استان قزوین به شما پیشنهاد شده است. شهریور ماه وقت سفرهای خانوادگی است. پیش از آغاز دوباره فصل تحصیل، در این فصل می‌توانید سراغ تماشای دیدنی‌های باستانی کرمانشاه بروید، اگر با «در سرزمین فرهاد» همراه شوید که در بخش «میراث» این شماره منتشر شده، اطلاعات کاربردی از دیدنی‌های تاریخی کرماشاه نصیب‌تان خواهد شد.

تازه‌های سرزمین من

از این شماره بخش تازه‌ای هم با نام «صندلی سبز» به مجله اضافه شده که حاصل گفت‌وگو با یکی از مسئولان فرهنگی کشور است. در این شماره گفت‌وگو با احمد مسجدجامعی ـ رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ـ درباره گردشگری در تهران و ایران خواهید خواند.

کد خبر 146362
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز