همشهری آنلاین: تیراندازی و کشتار سیک‌ها در معبد ویسکانسین هفت کشته به جاگذاشت؛ نقض دوباره آزادی مذهبی و حقوق بشر در آمریکا.

wisconsin sikh

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از مدیسون ( ایالت ویسکانسین) به قلم شان تاندون نوشته است: کشتار روز یکشنبه در یک معبد سیک‌ها در ایالت ویسکانسین آمریکا وحشتناک‌ترین حمله علیه اعضای این فرقه در آمریکا به شمار می‌رود که اغلب با بدرفتاری‌هایی در این کشور روبرو هستند.

پلیس هنوز انگیزه این تیراندازی را که براثر آن هفت نفر کشته شدند مشخص نکرده است. بااین حال شمار زیادی از سیک‌ها در آمریکا پس از حملات یازدهم سپتامبر سال دو هزار و یک تاکنون پیوسته با خشونت یا بدرفتاری روبرو بوده‌اند. اینگونه اقدامات خصومت آمیز برای جامعه سیک‌های آمریکا که حدود پانصد تا هفتصد هزار نفر هستند،‌ گیج کننده است زیرا افراد مهاجم اغلب به اشتباه مردان سیک را مسلمانان افراطی تلقی می‌کنند و علت آن هم این است که مردان سیک ریش می‌گذارند و دستار به سر دارند.

کاویت سینگ مدیر مرکز آموزشی و وکلای مدافع سیک‌های آمریکا گفت جامعه سیک‌ها حمله‌ای اینگونه را طی سال‌های اخیر به یاد نمی آورد.

وی در مصاحبه با فرانس پرس افزود این یک فاجعه آمریکایی واقعی برای مردمی است که در خانه‌هایشان یا معبد در کشوری که مدعی آزادی مذهبی و حقوق بشر است،‌ هدف قرار می‌گیرند. در حادثه‌ای دیگر که امسال رخ داد، یک خانواده سیک در حومه ایالت ویرجینیا نامه‌ای تهدید آمیز را دریافت کرد که در آن نوشته شده بود اگر آمریکا را ترک نکنند، با خشونت روبرو خواهند شد.

سال گذشته نیز، دو نفر از ریش سفیدان سیک‌ها هنگام قدم زدن در پیاده‌رویی در حومه ساکرامنتو مرکز ایالت کالیفرنیا هدف گلوله قرار گرفتند و کشته شدند. یک راننده تاکسی سیک نیز چند ماه پیش به شدت ضرب و جرح شد. این خشونت‌ها علیه سیک‌ها در آمریکا به شدت نگران کننده شده است بطوری که ماه آوریل حدود صد نفر از قانونگذاران آمریکایی از وزارت دادگستری درخواست کردند درمورد این جنایات کینه توزانه علیه سیک‌ها تحقیقاتی را انجام دهد.

فرقه سیک پنج قرن پیش در هند تاسیس شد. در این فرقه مردان باید دستار به سر ببندند،‌ ریش بگذارند و همچنین کوتاه کردن مو برای آنها ممنوع است. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه درمورد این کشتار ابراز تاسف کرد. میت رامنی نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا نیز با محکوم کردن این تیراندازی گفت چنین حادثه فاجعه باری نباید برای هیچ معبدی اتفاق بیافتد.

کد خبر 180061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز