همشهری‌آنلاین: غسان جبران توینی روزنامه‌نگار و سیاستمدار لبنانی در سال ۱۹۲۶ در بیروت به دنیا آمد.

ghasan toini

او فعالیت مطبوعاتی خود را از ابتدای دهه بیست زندگی‌اش در روزنامه النهار آغاز کرد. این روزنامه را پدرش سال 1933 تاسیس کرده بود. غسان توینی بلافاصله وارد فضای سیاسی شد و در بیست و پنج سالگی به عنوان نماینده مردم به مجلس لبنان راه پیدا کرد.

توینی علاوه بر روزنامه‌نگاری و نویسندگی‌، فعالیت‌های سیاسی را هم تجربه کرد و چند بار به عنوان نماینده مردم به پارلمان لبنان راه یافت. در چند کابینه هم به عنوان وزیر مشغول بود و چندی هم به عنوان سفیر لبنان در ایالات متحده و نماینده لبنان در سازمان ملل مشغول خدمت بود.

توینی مدرک لیسانس خود را در سال 1945 در رشته فلسفه از دانشگاه آمریکایی بیروت گرفت و سال 1947 از دانشگاه هاروارد با مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی فارغ التحصیل شد. وی سال‌های 1947 و 1948 به عنوان استاد مدعو در دانشگاه آمریکایی بیروت به تدریس علوم سیاسی پرداخت.

او بین سال‌های 1948 تا 1999 سردبیری روزنامه پر تیراژ النهار لبنان را بر عهده داشت. به توینی لقب ابر مرد روزنامه‌نگاری عربی و بزرگ روزنامه‌نگاری در لبنان را داده‌اند.

غسان توینی در طول زندگی سیاسی و مطبوعاتی‌اش، چند کتاب را هم در همین زمینه به رشته تحریر درآورد که از آن‌ها می‌توان به «بگذارید ملتم زندگی کند»، «راز حرفه روزنامه‌نگاری و اصول آن»، «فرهنگ عربی و تصمیم سیاسی»، «بازخوانی قومیت عربی»، «تروریسم و عراق؛ قبل از جنگ و بعد از آن» و «جنگ به خاطر دیگران» اشاره کرد.

توینی در سال‌های پایانی عمر خود با ترور فرزندش روبرو شد که سردبیری روزنامه‌النهار را عهده دار بود.

کد خبر 173477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز