سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساموئل فاینلی بریس مورس (Samuel Finley Breese Morse) در ۲۷ آوریل ۱۷۹۱، در شهر چارلستون ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد

Samuel Morse

پدرش کشیش بود و ساموئل کوچک با دیدن نقاشی‌های کلیسا با آرزوی نقاش شدن روزها را سپری می‌‌کرد. پس از تحصیلات مقدماتی در ۱۸۱۰ برای یادگیری نقاشی و مجسمه‌سازی به انگلستان سفر کرد.

آثارش با استقبال و فروش خوبی همراه بود. اما سرنوشت چیز دیگری را رقم زده بود. مورس با پدیده برق و جریان الکتریکی آشنا شد و از آن پس تمام تلاش خود را معطوف آزمایش و تحقیق در باب آن ساخت.

مورس این نقاش اهل آمریکا، مبتکر روشی برای انتقال پیام از طریق سیم با استفاده از یک کد با رمز خاص بود که اکنون کد مورس نامیده می‌شود.

وی پس از مطالعه هنر در اروپا به کارهای علمی روی آورد و کشف کرد که اگر سیم حامل جریان الکتریکی به یک سوزن آهن ربایی لولادار نزدیک شود، سوزن حرکت می‌کند.

به دنبال آن در سال 1832 میلادی دست به کار ساخت ماشینی به نام تلگراف شد تا بتواند به کمک همین روش پیام ها را از نقطه ای به نقطه دیگر ارسال کند و در سال 1837، اولین نمونه موفق این دستگاه را در نیویورک به نمایش گذاشت.

در سال 1844، یک خط تلگراف به طول 64 کیلومتر احداث شد که بالتیمور را به واشنگتن ارتباط می داد. مورس دستگاهی ساخت که در آن وقتی جریان الکتریکی وصل می شد، یک آهن ربای الکتریکی را به کار می انداخت و باعث می شد تا یک مداد بر روی یک نوار کاغذی متحرک، علائمی را ثبت کند. جریان به طور مداوم به وسیله یک کلید فشاری قطع و وصل می شد و اطلاعات به شکل «پالس و نبود پالس» (رمز) انتقال می یافت.

این سلسله عناصر کوتاه و بلند که برای نشان دادن حروف، نقطه و کاراکترهای یک پیام معین به عنوان کدهای مورس استفاده می‌‌شدند، طولانی‌تر از هر سیستم رمزگذاری الکترونیکی دیگر، بیش از 160 سال مورد استفاده بوده است.

ساموئل مورس در 24 ماه می 1844 اولین پیام تلگرافی خود را از بالتیمور به واشنگتن با این مضمون مخابره کرد : خدا چی ساخته!

ساموئل مورس محقق و فیزیکدان بزرگ آمریکایی ۲ آوریل سال ۱۸۷۲ در نیویورک درگذشت. سایت گوگل در روز تولد این مرد بزرگ و به افتخار خدمات او، لوگوی اصلی سایت خود را با کد مورس نوشت.

کد خبر 164181
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز